Ta med mediciner utomlands

Secretlove

Trådstartare
Jag ska flyga till London ett par dagar och jag äter Oxascand 5 mg och mirtazapin 15 mg. Hur ligger det till att ta med mediciner? Kan jag ha dom i handbagaget? Utifall jag behöver oxascanden på resan dit? Måste jag ha intyg på medicinerna? Oxascanden är ju narkotikaklassad tror jag..
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

Medicin ska man alltid ha i handbagaget, ibland landar inte resebär och bagage på samma ställe och de flesta behöver sina mediciner dagligen.

Oxascanden får du ett intyg för på apoeket, ta med ditt pass.

Trevlig resa!:)
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

Jag tar alltid med ett intyg från min läkare på mina mediciner, just för att vissa av dem är narkotikaklassade. Intyg från apoteket ska vara nog inom EU, men för en säkerhets skull kan ett intyg vara bra :). Har aldrig behövt visa upp det dock och inga narkotikahundar har reagerat ;).

Edit: Alltid medicin i handbagaget, åtminstone så att det räcker i några dagar!

Edit 2: Ha så kul :)!
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

tack för era svar. ska hämta ut medicin på apoteket och ska fråga om intygspapper då som jag kan ha med mig. Förhoppningsvis vet apotekaren vad som gäller.:)

Tacks å mycket det ska jag ha!
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

lånar tråden lite och hoppas det är ok, hur är det med p-piller, då behövs väl inget intyg va? Allt för längesedan jag var ute och reste nu känner jag, noll koll. ;)
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

Jag tar alltid med ett intyg från min läkare på mina mediciner, just för att vissa av dem är narkotikaklassade. Intyg från apoteket ska vara nog inom EU, men för en säkerhets skull kan ett intyg vara bra :). Har aldrig behövt visa upp det dock och inga narkotikahundar har reagerat ;).

Edit: Alltid medicin i handbagaget, åtminstone så att det räcker i några dagar!

Edit 2: Ha så kul :)!

Borde man inte ha med sig intyg till all medicin ifall man tar med sig den var man än åker? Hur vet folk att en alvedon är en alvedon och inte något narkotikaklassat?
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

Haha! Jag anade att det inte var någon fara, men äh, lika bra att fråga! ;) Tack för svar! :)
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

kl

Behöver man verkligen det till ALL medicin?

I så fall har jag gjort fel ett ex antal ggr när jag rest.
Gäller det inte bara utanför EU?

Jag som tex ska till kreta i sommar, jag behöver ha med mig några mediciner.
Gäller det även receptfria?

Jag kommer behöva ta med mig sobril, lamotrigin och zeldox. Det är väl bara benson det behövs en lapp för?

Är det ens läkare som skriver intyget?
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

Medicin som du fått på recept, och som inte är narkotikaklassat, räcker det om du tar med dem i orginalförpackningen med apotekets etikett på. För narkotika utfärdar apoteket intyg inom Schengen, ska man nån annan stans rekommenderas att man pratar med aktuell ambassad vilka regler som gäller.

Om man sen blir stoppad i en tull och de får för sig att dina p-piller egentligen är amfetamin vet jag inte vad som händer. Skulle gissa att det är olika regler i olika länder, och det beror lite på den som jobbar som tullare. Tabletterna måste ju analyseras innan du kan anklagas, och det går väl inte direkt på flygplatsen?
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

kl

Behöver man verkligen det till ALL medicin?

I så fall har jag gjort fel ett ex antal ggr när jag rest.
Gäller det inte bara utanför EU?

Jag som tex ska till kreta i sommar, jag behöver ha med mig några mediciner.
Gäller det även receptfria?

Jag kommer behöva ta med mig sobril, lamotrigin och zeldox. Det är väl bara benson det behövs en lapp för?

Är det ens läkare som skriver intyget?

Bra frågor :) Jag vet som sagt inte något av svaren, men undrade lite själv över varför man inte behöver intyg för all medicin eller originalförpackning, även inom Sverige. Underlättar inte det för personer som haffar en och upptäcker medicinerna?
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

Medicin som du fått på recept, och som inte är narkotikaklassat, räcker det om du tar med dem i orginalförpackningen med apotekets etikett på. För narkotika utfärdar apoteket intyg inom Schengen, ska man nån annan stans rekommenderas att man pratar med aktuell ambassad vilka regler som gäller.

Om man sen blir stoppad i en tull och de får för sig att dina p-piller egentligen är amfetamin vet jag inte vad som händer. Skulle gissa att det är olika regler i olika länder, och det beror lite på den som jobbar som tullare. Tabletterna måste ju analyseras innan du kan anklagas, och det går väl inte direkt på flygplatsen?

Nej det är ju lite det jag menar, sparar arbete ju :)
Nu ska ju inte jag resa någonstans, men är ju bra att veta inför min Australienresa någon gång framtiden :D
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

Borde man inte ha med sig intyg till all medicin ifall man tar med sig den var man än åker? Hur vet folk att en alvedon är en alvedon och inte något narkotikaklassat?
För att det står paracetamol också, på asken/blisterförpackningen. Och har man en ask med några tabletter öppet i väskan är det rätt osannolikt att man försöker smuggla narkotika. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med mediciner utomlands

Tabletterna måste ju analyseras innan du kan anklagas, och det går väl inte direkt på flygplatsen?
Det finns snabbanalyser. En vätska som de lägger lite av den misstänkta substansen i, är det narkotika så färgas vätskan.
Och så finns det analysapparater på flygplatserna.
*sett på TV* :D
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

sedan brukar tulltjänstemän slå i FASS eller motsvarande, som har bilder eller beskrivningar av pillren.
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

Om man sen blir stoppad i en tull och de får för sig att dina p-piller egentligen är amfetamin vet jag inte vad som händer. Skulle gissa att det är olika regler i olika länder, och det beror lite på den som jobbar som tullare. Tabletterna måste ju analyseras innan du kan anklagas, och det går väl inte direkt på flygplatsen?

Jag har en vän som blev stoppad för att hon hade väskan full med saltlakris.
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

halvt kl

Det är så jag brukar ha det. Pillerna i originalförpackningen. Så då fortsätter jag med det.

Har aldrig blivit stoppad eller att någon velat kolla i väskan efter tullen.
Bara en gång, och det var för att kolla så en thermos jag hade med mig var tom.
Barnmat i pulverform har det heller aldrig varit problem med, varken inom eller utom EU.
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

Jag har åkt utomlands även med narkotikaklassad medicin, har inte tänkt på att man borde ha intyg.. Dessutom har jag en dosett för mina mediciner eftersom jag äter rätt många, blir bökigt att ta med mig en massa förpackningar. (Fast har man en dosett blir de kanske inte så misstänksamma att man smugglar knark i en sådan:p)

Men ska man göra rätt: originalförpackning på receptbelagd medicin så de kan se att den är till dig. Receptfria i kartor åtminstone så man kan se vad det är för substans. Intyg på narkotikaklassad.

Sen är det ju inte alltid man vet vad som är receptfritt och inte i det andra landet. Jag hade mensvärk i Frankrike och gick in på ett apotek och frågade efter Naproxen. Biträdet bara gav mig en kall blick och sa ungefär "du, det du måste ha recept för!". Samma med Voltaren.. Fick köpa Ibuprofen - maxstyrkan som fanns var 200 mg :D
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

Naproxen har varit receptbelagt i Sverige också, är nog inte så länge sen det blev receptfritt här.
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

Jag tog nog inte Naproxen innan dess tror jag, men jag kommer ihåg reklamerna för Pronaxen, så det kanske var i den vevan?

Det finns ju alltid vissa läkemedel som är "på gränsen" och som diskuteras fram och tillbaka. Lergigan, t ex, är receptbelagt i Sverige men receptfritt i Danmark.

När jag var i Mexiko och köpte Voltaren var den lägsta styrkan 100 mg... Här i Sverige är det 25 mg receptfritt och 50 mg receptbelagt.
Tycker egentligen att det är lite konstigt att vissa styrkor är receptbelagda. Vill man ta 1 g Alvedon är det ju bara att ta två stycken receptfria, osv.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 062
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 907
Senast: Bri
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 136
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp