Ta med mediciner utomlands

Sv: Ta med mediciner utomlands

Frankrike är ganska stränga och stor skillnad från t ex Brasilien (som sagt i Mexiko var 100 mg diklofenak lägsta styrkan receptfritt), men å andra sidan får man medicinerna i princip gratis i Frankrike, så beteendet att gå till vårdcentralen för minsta lilla grej är större där.

När jag pluggade där gick jag till skolsyster för att få lapp om att gå hem då jag var förkyld, och hon sa "tyvärr har vi inget läkemedelsförråd här ännu":p Annars hade jag fått en påse med antibiotika och hostmedicin. Gratis. Men då hade jag också europeiska sjukförsäkringen.

I sydamerika är det så pass privatiserat och kapitalistiskt med dyr sjukvård och stora klassklyftor. När jag var i Brasilien såg jag folk borsta tänderna hela tiden på offentliga toaletter. Fick då veta att det var så extremt dyrt med tandläkare att det var praxis att borsta tänderna efter varje måltid :p. Tror att det kan bidra med hur det receptfria utbudet ser ut och inte. I Spanien t ex är Tramadol receptfritt :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med mediciner utomlands

I Spanien är typ ALLT receptfritt, var igår och köpte utan recept levaxin, sertalina, ibuprufen 600 och så köpte jag även ett paket med såna där gula tabletter som man kan ta om man får urinvägsinfektion. Bra att ha hemma :-)
Hade blivit tokig av att återgå till receptsverige :-)
 
Sv: Ta med mediciner utomlands

kl

Oj jag har typ inte tänkt tanken på att man ska fixa intyg.. har alltid med mig benzo när jag åker och har aldrig blivit stoppad iaf O_o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 062
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 907
Senast: Bri
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 136
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp