Ta med hund till Norge

Miao

Trådstartare
Hur är det nu igen? Är det särskilda bestämmelser för att ta med hunden dit eftersom Norge inte är med i EU? Eller är det bara att ha en rätt vaccinerad hund för att den ska få åka med?

Och rabiesspruta, är den ett måste när man ska till Norge? Finns det någon sida med denna info, typ jordbruksverket eller så *noll koll på vem som sätter bestämmelserna :crazy:*

Sv: Ta med hund till Norge

Till Norge kan du åka utan rabiesspruta, och även tillbaka till Sverige.

Mer info finns på jordbruksverket, finns ett bra lite häfte att beställa därifrån.

Citat från Jordbruksverkets hemsida:

Hundar och katter får fritt föras in till Sverige från Norge. Det behövs varken pass, behandling eller tillstånd (men vi rekommenderar alla att ha sina djur ID-märkta och vaccinerade mot de vanliga smittsamma sjukdomarna - se länk till höger).

Det krävs särskilt tillstånd från Mattilsynet för att få ta en hund mellan norska fastlandet och Svalbard - se länk till höger.

Det borde gälla samma sak när du tar hunden från Sverige in i Norge. Alltså behöver du inte ens ha hunden vaccinerad, men det har du väl ändå antar jag.

Dock får inte pitbull, amstaff och ett par liknande raser och blandraser med någon av dessa tas med in i norge utan skriftligt intyg på att det inte förekommer någon av de förbjudna raserna i den.

:eek:

Så om dom tycker att min hund ser ut att ha någon av dom raserna i sig så släpper dom inte över honom till Norge?
Kan samma sak hända på tillbakavägen till Sverige?

Vart har du hittat denna information?
Pitbull har jag hört, men resterande raser som f.ö är godkända i iaf Sverige är ju löjligt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 586
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 234
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 556
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18