Nä, men även ett väluppfostrat barn tar mer plats och uppmärksamhet än en väluppfostrad hund.
Nej, verkligen inte och då har jag haft ett antal hundar också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä, men även ett väluppfostrat barn tar mer plats och uppmärksamhet än en väluppfostrad hund.
Fast oavsett om det gäller en hund eller ett barn så anser jag att man frågar om det går bra att man tar med sej sitt barn. Bjuder jag över vänner på middag tex så blir det oftast ganska stark mat och vad ska jag bjuda ett barn på om jag inte vet att det följer med?
Vet man inte att ett barn kommer och inte har något att bjuda på är det så. Det är inte ditt ansvar att mata andras barn, särskilt inte när du inte är medveten om att ett barn ska komma. Föräldrarna får fixa mat till sina barn.
Och jag håller med om att man bör fråga om det är okej att ta med sig barn. Jag har redan skrivit, flera gånger, att det uppenbarligen brast i kommunikationen mella TS och vännen. Olyckligt, men det är bara att vara tydligare mesta gång. Vill man inte ha hem barn säger man det.
Vad har det ens med saken att göra? TS uppskattar inte barns sällskap. Det är ohyfsat att ta med oinbjudna gäster och visar på bristande perspektivförmåga om man inte inser att andra inte gillar ens barns sällskap lika mkt som man själv gör.Igen, ett barn är inte en hund. De är öht inte jämförbara med varandra.
Hur kan det vara en kommunikationsmiss när ena parten beter sig ohyfsat?Men då är det ju helt enkelt så att det är uppenbart att det brustit i kommunikationen. Jag håller ju med dig om att hon absolut borde kollat om det var ok innan, MEN för din egen skull så tycker jag att du i framtiden ska vara tydlig med att du inte vill ha hem barn (eller om du kan tänka dig det om du får förbereda dig- att du vill veta om det innan). Det här skriver jag ju inte för att vara taskig utan för att du uppenbarligen tyckte situationen blev så jobbig att du ska försöka undvika att den uppstår igen.
Har man en middag med en treåring så blir det en helt annan middag än utan treåringar om jag ska generalisera. Barnet hamnar i centrum och man kan inte prata ostört.Nej, verkligen inte och då har jag haft ett antal hundar också.
Angående att tycka att barn är motbjudande och göra jämförelsen med andra grupper: jag kan inte umgås med ett barn på samma sätt som med en muslim/dansk/läkare/pensionär/whatever. Jag kan inte föra en för mig givande diskussion med ett barn, jag kan inte ta med ett barn till mina nöjesaktiviteter, jag kan inte ha ett barn utan uppsyn i mitt hem, och så vidare.
Oavsett hur moget ett barn är kommer jag aldrig att kunna prata med det på samma sätt som jag gör med en vuxen människa och ett barns värld intresserar mig helt enkelt inte.
Om allt går som det ska, kommer alla barn så småningom att lämna grupperingen barn. Barn kan inte definieras som en folkgrupp. Gamla människor, kvinnor, homosexuella, kineser och mörkhyade kommer inte lämna sina grupper utom som avlidna. Därför går inte allmän avoghet mot personer under tio år jämställas med rasism, ålders- och könsdiskriminering som du antyder.Är det ok att säga så om andra folkgrupper med?
"Att ogilla gamla människor/kvinnor/män/homosexuella/kineser/mörkhyade är ungefär samma sak som att inte gilla hundar"
Eller varför är det ok att säga så endast om gruppen barn?
Om allt går som det ska, kommer alla barn så småningom att lämna grupperingen barn. Barn kan inte definieras som en folkgrupp. Gamla människor, kvinnor, homosexuella, kineser och mörkhyade kommer inte lämna sina grupper utom som avlidna. Därför går inte allmän avoghet mot personer under tio år jämställas med rasism, ålders- och könsdiskriminering som du antyder.
Barn under tio år har sämre impulskontroll, sämre bordsskick, sämre motorik, sämre röstkontroll, sämre förståelse för hur världen fungerar och sämre immunförsvar (och är därmed oftare smittbärare) än människor som är tio år och äldre, så det finns många giltiga anledningar för att undvika barn om man störs av falsettskrik, stök, virusinfektioner eller stora känsloutbrott.
Ja, motbjudande är ett starkt ord. Men jag kan förstå vad TS menar även om jag själv inte skulle välja just det ordet. Man kan faktiskt tycka rätt så illa om små barn utan att man är en hemsk och konstig människa.
Jämförelsen som vissa här i tråden gör till religioner osv är ju bara absurd.
Nej 10-åringar har inte per automatik sämre bordsskick än andra och och angående sjukdomar så är snarare de som inte blir sjuka som kan vara dolda smittbärare. De med inte ännu utbyggt immunförsvar blir sjuka och det rör sig väl inte om att ta med sjuka barn?Om allt går som det ska, kommer alla barn så småningom att lämna grupperingen barn. Barn kan inte definieras som en folkgrupp. Gamla människor, kvinnor, homosexuella, kineser och mörkhyade kommer inte lämna sina grupper utom som avlidna. Därför går inte allmän avoghet mot personer under tio år jämställas med rasism, ålders- och könsdiskriminering som du antyder.
Barn under tio år har sämre impulskontroll, sämre bordsskick, sämre motorik, sämre röstkontroll, sämre förståelse för hur världen fungerar och sämre immunförsvar (och är därmed oftare smittbärare) än människor som är tio år och äldre, så det finns många giltiga anledningar för att undvika barn om man störs av falsettskrik, stök, virusinfektioner eller stora känsloutbrott.
Problem med läsförståelsen? Jag uttalar mig om personer UNDER tio år. I åldersgrupperna 10 år och över är fenomenen jag räknar upp definitivt mycket sällsyntare än i gruppen under tio år, så där är vi överens!Nej 10-åringar har inte per automatik sämre bordsskick än andra och och angående sjukdomar så är snarare de som inte blir sjuka som kan vara dolda smittbärare. De med inte ännu utbyggt immunförsvar blir sjuka och det rör sig väl inte om att ta med sjuka barn?
Och falsettskrik? Det hör knappast till vanligheterna för 10-åringar, och heller inte stora känsloutbrott. Och impulskontrollen brukar vara tillräckligt bra när de är borta.
Har du någonsin träffat en 10-åring?
Har man en middag med en treåring så blir det en helt annan middag än utan treåringar om jag ska generalisera. Barnet hamnar i centrum och man kan inte prata ostört.
Tex
"Mamma.. varför är det si eller så?" Undrar treåringen och så ska man prata om tex bolibompa eller barnprogram.
"Nej Lisa du får inte leka med den blomkrukan och så ska mamma jaga barnet innan värdens blomkruka går sönder."
"Eller nej låt katten sova ifred. Dra inte i kattens svans."
Eller så hör man ett gallskrik. Barnet är trött eller hungrigt.
Samtliga ovanstående saker har hänt.
Jag tycker inte barn är motbjudande och de är välkomna till mig. Men vill veta innan om de kommer.
Vill jag få prata rejält och djupt med en vän passar det inte ihop med en treåring då vännen har mer fokus på barnet. Inte heller kul för barnet att gå på midda och vara tyst och inte märkas.
Men snälla. Varför kommer det inlägg efter inlägg som ska bevisa att barn minsann inte alls måste vara si eller så. Vafan spelar det för roll för er om det finns människor som ogillar att ha barn omkring sig av olika anledningar?
Men snälla. Varför kommer det inlägg efter inlägg som ska bevisa att barn minsann inte alls måste vara si eller så. Vafan spelar det för roll för er om det finns människor som ogillar att ha barn omkring sig av olika anledningar?
Barn beter sig inte på samma sätt som vuxna. Punkt. De är barn. Beter sig en 10-åring exakt som en vuxen så är det extremt konstigt.
Sen finns det vuxna som beter sig som barn, och då ogillar man (i det här fallet; personer som inte uppskattar barns sällskap) förmodligen dem också sådär på ett generellt plan.
För att det i den här tråden det har visat sig att folk ser olika på detta med att ta med barn eller ej, och att om TS verkligen vill vara säker på att någon av hennes vänner inte gör den fadäsen igen så förenklar det för alla att hon är tydlig. Det är ju jättetrist om TS får kvällen så förstörd, liksom.Hur kan det vara en kommunikationsmiss när ena parten beter sig ohyfsat?
Det skulle ju dessutom vara riktigt märkligt beteende att specificera vem som får och inte får komma när det för de allra flesta människor är uppenbart.