Ta licensfrågor

Djurjouren

Trådstartare
Funderar väldigt löst på att ta körlicens. En av de frågor som poppar upp är om när man väl fått sin licens och börjat köra, MÅSTE man köra andras hästar i löp även om man inet vill?
Inte för att risken är så stor att nån skulle vilja sätta upp mig men jag undrar ändå. Jag är en fegnisse som verkligen ogillar att köra andra hästar än de jag känner. Jag var inte så innan, jobbade ju med det och då fick man göra som chefen sa... Men nu är jag gammal och feg så....
Är det svårt ?:o :cool: :D
Jag har ju följt massor av kompisar som tagit licens, lånat ut häst till nån os.v. men aldrig tänkt mig in i hur det var, har aldrig haft tanken på att ta licnes själv.
Ni som tagit eller håller på att ta, hur går det för er?

Sv: Ta licensfrågor

Det är inga problem. Det är bara att säga att man inte vill/kan. :)
Oftast brukar tränarna ju fråga den tilltänkta kusken innan de anmäler om man kan/vill köra. Annars ringer de från sekris och säger att man blivit vald på någon häst och då kan man ju alltid säga nej, för då tar sekris ut en annan kusk alt. tränaren har flera alternativ som önskemål. :)

Nej, man måste inte köra vilka hästar som helst. Jag gör det inte.

Är du van att köra snabbjobb ihop med flera andra och kan voltsystemet är det inte så svårt. Det handlar om att vara uppmärksam och koncentrerad, se sig för ordentligt och ha förmåga att fatta snabba beslut. I starten är det mycket tajming. Jag känner mig ringrosting om jag inte kört på ett tag men det kommer tillbaka fort. Det är lättare när man kör fräscha, väl inkörda, bra hästar än dåligt inkörda kaniner...

Man ska även vara medveten om att det kan hända olyckor och köra med lite marginaler, speciellet i början. Det finns ingen anledning att "gnida hjul", samtidigt ska man inte lämna stora luckor, behöver man det för det ska kännas tryggt är man kanske inte redo att köra lopp. Dessutom ska man veta hur man tar sig ur en ihopkrokning och liknande... Sen kan man ha lite större luckor till vissa än andra... :angel:

Mitt råd är att anmäla dig till kursen och prova, du måste ju inte ta ut din licens eller ens gå klart om du tydligt känner att det inte är din grej.

Nu har jag inte kört sedan i somras men har lovat att köra kvallopp om ca en månad och ett premie senare i år om allt går enligt plan. Sen är jag rätt säker på att det blir några uppsittningar på en av pappas när hon kommer igång och startar igen...

Rsultatet är väl sådär, har inte skämt ut mig, ens när jag kört på TV men inte heller skapat några direkta rubriker med mina framfarter. :smirk:

solros skrev:
Jag känner mig ringrosting om jag inte kört på ett tag men det kommer tillbaka fort.

Jag brukar köra lite provlopp om jag inte har kört på ett tag. Det är bra för att bli av med ringrosten. Och så slipper man skrubba bort den i riktiga lopp. :)

ha ha jag tänkte fråga dig likadant då jag trodde du hade licens och tävlade och så jag har också tänkt att ta licens för att köra riktiga löp när man ändå håller på att träna dom hemma och så kan man ju lika gärna prova på och tälva också:)

Ja, för mig är det ett måste, men jag tycker inte det blir riktigt samma sak.

I provlopp och kvallopp (på de banor jag har kört) är det mycket lugnare ur volten och inte alls samma kiv om positioner strax efter start.

Senast ändrad:

Hur mkt kostar det att ta licens ungefär? det är väl amatörlicens antar jag ni pratar om, krävs det att man är amatörtränare innan eller är det samma sak?

solros skrev:
Ja, för mig är det ett måste, men jag tycker inte det blir riktigt samma sak.

I provlopp och kvallopp (på de banor jag har kört) är det mycket lugnare ur volten och inte alls samma kiv om positioner strax efter start.

Så är det inte här.. Här kör man som om det var 50.000 i förstapris eller så... :crazy: :crazy:

indyhope skrev:
Så är det inte här.. Här kör man som om det var 50.000 i förstapris eller så... :crazy: :crazy:

Jo det märks på min treåring! ;)

Hos oss brukar det går skapligt till, lugnt från start även om det kan gå tokfort till slut i bland. Jag har för mig att jag skapade en tråd om det efter en 25-provstart där det kördes 10 sista 500. :eek:

Hur är det för er andra? För mig har det väl inte "haglat" körningar precis. Jag fick fler tillfrågningar innan jag tog licensen än efter men det har inte varit målet för mig att köra andras hästar. Det finns ju en och annan kusk som är bättre än mig. :angel: ;)

Men det är lite som att cykla, man behöver inte så många "träningar" för att komma in i det. :idea:
Nu gick jag montékursen förra våren men den går ju inte alls att jämställa med att köra med sulky. Sen körde ett provlopp och ett kval innan jag gav mig ut i ett vanligt lopp. Tyvärr blev det inte fler eftersom hästen inte höll men den styrningen fick jag till och med beröm för från "ringside". :)

Jag tror att man som amatör måste söka styrningar aktivt om man inte har nån kompis med många hästar som absolut vill att man ska köra dem?

ghost skrev:
Jo det märks på min treåring! ;)

Ja, det kan jag tänka mig. Här spars inte på krutet någonstans, allra minst i starten eller över upploppet. Någon som hört talas om preparé? ;)

Ett tag var jag så trött på den där hetsen i provloppen, så jag drog ihop ett eget gäng och körde "provloppsjobb" andra dagar istället. Mycket lugnare och snällare för hästarna.

En sak som jag upplevde som väldigt positiv och utvecklande med att köra lopp är att jag fick en helt annan, bättre förståelse för hur hästarna fungerar i lopp. Det kan vara milsvid skillnad på hur en häst uppträder i jobb, även ihop med flera andra, och i riktiga lopp. Jag upplevde även att dialogen med kuskarna blev mycket bättre. Vi pratade helt plötsligt samma språk.

Dessutom ser man på andra saker i loppen och får större förståelse för att kuskar handlar på ett visst sätt i en viss situationer. Jag blev mer ödmjuk efter jag började köra lopp. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv