Ta bort vargtänder eller inte...?

Sv: Ta bort vargtänder eller inte...?

*knapplån*

De flesta hästar brukar få problem med sina vargtänder så småningom. Problemet är att de många gånger sitter ivägen för bettet + att de är ganska så sköra och inte alls lika tåliga som vanliga tänder.

Risken för att de skall ställa till problem är så pass stor så det finns ingen anledning att vänta tills man får problem. Hästar är nämligen väldigt duktiga på att maskera att de har ont (pga av att hästen är bytesdjur) och när man väl än märker att man har problem så har det oftast gått onödigt lång tid.

Jag kollade min lilla i munnen när hon fyllde två år, innan vi överhuvudtaget satte ett bett i munnen på henne. Tandläkaveterinären tog då bort två stycken vargtänder på henne, en på varje sida i munnen. De hade en väldigt speciell utformning så nu ingår hennes vargtänder i tandläkarens specialsamling (stolt matte :D).

Borttagningen gick så fint till så. Hästen fick demosodan + två bedövningssprutor i tandköttet, en vid varje vargtand. Lillan rörde inte en min när tandläkaren tog bort vargtänderna med ett jättefiffigt litet instrument. Det var bara några droppar blod som kom när hon var färdig med borttagningen som dock tog lite tid (krånglig rot).

Kommer ihåg på den gamla tiden när man tog bort vargtänderna med hammare och mejsel...... Vissa saker har faktiskt blivit så otroligt mycket bättre för hästarna.

Mvh

Tora

Det heter inte kanintänder =) Utan canintänder. Helt annan sak. Canintänderna/Hingstbetarna behöver man sällan bry sig om, det är bara i ytterst speciella fall de övht påverkar, de sitter för långt ner. Det är bara om hästen har liten ('kort') mun, vill ha sina bett långt ner och man vill ha kandarbetsling som de i sällsynta fall kan ge problem (stången tar emot dem).

Min häst fick en canintand förra året, märkte att hon helt plötsligt blev stretig i munnen och bet tag i bettet på ena sidan, kollade och såg då att en liten tand var på väg upp, pratade med en av veterinärerna på jobbet som tyckte jag skulle börja med att rida bettlöst i 4-6 veckor.

Så det blev hackamor i 6 veckor, sen prövade vi med hennes vanliga bett igen och då var hon som vanligt igen.

Själv tycker jag att får hästen vargtänder som inte stör hästen, vid ridning och när den äter, så är det nog i många fall bättre att låta de sitta men under uppsikt såklart.

Jag trodde att min häst var problemfri men när vi tog ut en riktigt hästtandläkare (finns väl bara 1 max i i sverige) så upptäckte han att så var inte fallet. Någon hade slagit sönder hans vargtänder vilket inte alls är helt ovanligt i travvärlden.

Han tog dem på plats under rutinkontrollen i stallet.
Hästen fick lugnande/bedövning och blev dåsig. Sen kunde han lätt öppna hästens mun och plocka ut stumparna hur lugnt som helst. Hästen fick sen stå i box några timmar och kvickna till, reds bettlöst några veckor och sen var det inget mer med det.

Jag märkte skillnad på hästen efter det trots att vi inte eg tyckt att han verkat störa sig innan. Men tydligen hade de skavt ganska ordentligt. Veterinärer hade ju kollat munnen regelbundet som man gör, men de har ju eg ingen kunskap om tänder och munnar så som en tandläkare och hade inte alls brytt sig om hans vargtänder trots att vi frågat om dem.

Idag rider vi mestadels bettlöst men är glada ändå att han blev av med dem och att vi inte behöver oroa oss för problem längre. Inte var det speciellt dyrt heller vad jag kan minnas.

Han tog dem på plats under rutinkontrollen i stallet.
Hästen fick lugnande/bedövning och blev dåsig. Sen kunde han lätt öppna hästens mun och plocka ut stumparna hur lugnt som helst. Hästen fick sen stå i box några timmar och kvickna till, reds bettlöst några veckor och sen var det inget mer med det.

Observera att ska 'hästtandläkare' INTE får ge lugnande och/eller bedövning.

Det är alltid lika roligt att få kommentar-svar från dig ;)

Av alla hästar som rids/körs har ca 80% problem i sin mun pga feltillpassande bett och nosgrimmor. Beroende på hur länge en häst med vargtänder haft bett i munnen (och beroende på hur känslig den är som individ) lär den sig förr eller senare hur den ska göra för att skydda dessa. Vargtänderna som många vet, är mycket mindre än de resterande tänderna i munnen och det ska inte mycket till för att rothinnan ska bli inflammerad av att bettet råkat komma emot dem ett antal gånger..

Vargtänderna kan som du skriver vara väldigt olika placerde, därmed är vissa väldigt svåra att hitta vissa kan sitta på insidan av tandraden och så nära P2:an att man tror det är en och samma tand. Men jag hävdar fortfarande att har du en häst med vargtänder och du rider med bett så kommer den skydda dessa och det allra vanligaste sättet är genom att hålla fast bettet mellan de främre kindtänderna (sen om du märker det eller ej är väl olika efter hur känslig ryttare man är).. Men att inte öppna munnen och hävda nått annat - ja, då är det inte vetenskap man går efter iallafall..

Som svar på din fråga rider jag oftast på sidepull. Men som variation använder jag ibland raka bett, som hästen själv får placera i munnen och utan nosgrimma då givetvis. Då jag är van att rida på bettlöst har jag svårt för att ha en fast hand - jag använder resten av kroppen när jag rider.

Du påstår att betet inte går emot vargtänderna. Då måste jag fråga hur vet du det? Bara för att du har bettet långt ner i munnen så kan hästen faktiskt själv lyfta upp bettet för att få fast det mellan de främre kindtänderna och för att skydda sig. Och även om bettet är placerat långt ner i munnen behövs det inte så mycket tygelkontakt för att det ska åka upp mot tänderna - om du inte har en häst som går över lod hela tiden vill säga..? Eller så kanske du inte behöver ta i bettet under en hel ridtur - ja då månste du vara en mycket skicklig ryttare och isåfall förstår jag inte varför du inte rider på bettlöst istället?

Av alla hästar som rids/körs har ca 80% problem i sin mun pga feltillpassande bett och nosgrimmor.

Källa tack!

Majoriteten av våra tamhästar har avvikelser i sin munstatus JA. Det gäller dock även den majoritet som aldrig någonsin sett varken ett bett eller ett träns. Och är då oftast kopplade till ättid, ätställning, ev medfött bettavvikelse eller liknande.

Beroende på hur länge en häst med vargtänder haft bett i munnen (och beroende på hur känslig den är som individ) lär den sig förr eller senare hur den ska göra för att skydda dessa. Vargtänderna som många vet, är mycket mindre än de resterande tänderna i munnen och det ska inte mycket till för att rothinnan ska bli inflammerad av att bettet råkat komma emot dem ett antal gånger..

Det finns hästar som hela livet har sina vargtänder utan att någonsin visa minsta lilla motvilja mot bettet eller visa minsta tecken på obehag av det. Om det betyder att de är ovanligt tåliga självplågare eller ej låter jag vara osagt.

Jag har dock ingenting emot att ta bort vargtänder 'för säkerhets skull', jag gjorde det som sagt med min dam, trots att två veterinärer tyckte annorlunda. Helt enkelt för att vara helt säker på att de övht inte påverkade.

Min travare hade kvar sina vargtänder hela livet... o honom red vi 16-mils distanstävlingar med all den träning det medförde på... MEN, är det som ni säger, att de kan mörka o ha ont av det utan att visa det... ja, i så fall kan jag ju inte lova att han mådde fint med sina tänder kvar. Men jag märkte iaf aldrig några problem.

Tack, kruxet med den är att det inte framgår (eller så läste jag slarvigt) omd et är 70 - 80% av alla rid/körhästar, eller av ALLA hästar, med bett eller ej?

Jag har nämligen sett eller hört studier om 70-80% av totala hästantalet, dvs oavsett om de någonsin haft bett/träns eller ej har avvikelser i munstatusen. Och då beror inte hela det på bett/träns.

Däremot kan det ju vara så att 70-80% av alla rid/körhästar/andra hästar som mött bett/träns har skador direkt relaterat till bett/träns - och DET kan jag köpa rakt av.

Du har minsann varit flitig med att hitta källor till mina påståenden, tackar, bugar och bockar. :bump: Riktigt bra artiklar för övrigt!

Jag är egentligen hopplös...så fort jag får höra nåt så letar jag efter godtagbara källor. Blir oerhört frustrerad om jag inte hittar nåt...:o

Jag tycker man ska ta bort dom innan (om) de får besvär av det. Det var inge snack om det heller när min häst blev undersökt som unghäst, de plockades bort direkt.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 756
Senast: Gunnar
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 432
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 689
Senast: Trissa
·
Hästvård Min häst är 4 år och hon har vargtänder. Skulle ni be en veterinär att ta bort dom? Orsakar dom alltid problem vid ridning med bett? Har...
2
Svar
22
· Visningar
3 780
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna