Sytråden del 4

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 465
  • Visningar Visningar 77 624
Jag har sy-abstinens! Dröjer minst en vecka innan jag har tillgång till symaskiner igen.. Vi renoverar hemma och kan/vill inte bo där under tiden.

Vill sy så mycket nu!

Låter som franska sömmar, som man gör om man har ett plagg där man kanske kan se sömmen genom tyget tex chiffong eller tyll. Kan det vara så?
Jaha, nej det är inte samma. Förklarade dåligt. Man syr bara 6mm på ett lager för att få något att vika efter, inte för att sy ihop med. Den är egentligen inte nödvändig och går att strunta i men jag antar att det ska hjälpa till att få till rundningen i ärm/halsringning.

Jaha, nej det är inte samma. Förklarade dåligt. Man syr bara 6mm på ett lager för att få något att vika efter, inte för att sy ihop med. Den är egentligen inte nödvändig och går att strunta i men jag antar att det ska hjälpa till att få till rundningen i ärm/halsringning.
Aha, ja dom stegen brukar jag nog i stort sett alltid hoppa över pga av lat om det inte verkar vara ett ovanligt komplicerat mönster där jag inte vågar göra avsteg.

Herregud hörreni! Helt galet, men jag har alltså FÅTT en fullt fungerande overlock- maskin!?!? Plus två sopsäckar fu⁰lla med tyger och stuvbitar, sytråd tills den dag jag dör och en full kasse dragkedjor...

Som om inte det var mer än nog då fick min mamma en symaskin vilket gör att jag får behålla hennes gamla här hos mig!

Nu ska jag bara lära mig sy overlock också...

Dottern har ett gäng sköna och snygga hoodies hon inte vill ha kvar och jag avskyr när det inte är jackor så jag sydde in en dragkedja. Mycket nöjd!
20250305_184334.webp

En fråga, hur gör ni om ni har ett plagg ni gillar och vill sy en likadan? Ritar ni av det på papper? Eller direkt på nya tyget?
Jag har gjort pappersmönster av en kjol och en top med skapligt resultat :) Ett försök med en blus var betydligt svårare och har inte lyckats med den än, trots tre försök 😅 (ändå en rätt enkel modell, men lite över min kompetensnivå att anpassa mönstret så det stämmer med plagget)

Min symaskin funkade sååå bra de första gångerna efter jag fått hem den nya spolkorgen, men nu har den åter igen börjat strula med trådspänningen så jag får spänna övertråden mer och mer för att få sömmen någorlunda okej. Fattar inte varför den gör så?!

Men jag har iallafall lyckats få ihop en tröja av tygerna jag köpte i julas! Det var rätt pilligt att få dit spetsen snyggt och den är inte tillräckligt elastisk i midjan, men den funkar att få på bara jag vrider mig tillräckligt
IMG_1028.webp

Jag har sytt överdelen till min klänning klar. Så nu ska jag bara bestämma vad jag ska ha för färg och tyg på kjolen. Att hitta den färg jag hade tänkt mig från början var helt klart svårare än jag trodde (ljuslila). Lyckats hitta det i duchesse, men jag har aldrig sytt i duchesse förut. Är det svårt? Behöver man fodra det? Blir det bra fall på en långklänning? Och sen var det en chiffong-överkjol på det som jag bävar för :nailbiting: tur att jag har en plan b med en kjol från en klänning redan har hemma om allt går åt skogen även om den är i ”fel” färg :)

Bifogade filer

• IMG_4187.webp
    IMG_4187.webp
    273,5 KB · Visningar: 60
Jag har sytt överdelen till min klänning klar. Så nu ska jag bara bestämma vad jag ska ha för färg och tyg på kjolen. Att hitta den färg jag hade tänkt mig från början var helt klart svårare än jag trodde (ljuslila). Lyckats hitta det i duchesse, men jag har aldrig sytt i duchesse förut. Är det svårt? Behöver man fodra det? Blir det bra fall på en långklänning? Och sen var det en chiffong-överkjol på det som jag bävar för :nailbiting: tur att jag har en plan b med en kjol från en klänning redan har hemma om allt går åt skogen även om den är i ”fel” färg :)
Duchess kräver en underkjol men är lätt att sy i. heja dig

Gjorde en omlotttunika i samma mönster som förra gången.handsydd. Men det var mycket mindre stretch i detta tyget. Tvångströja på mig. Får försöka ge den till någon som vill ha.

Bifogade filer

• IMG_5675.webp
    IMG_5675.webp
    46,7 KB · Visningar: 51

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
3 693
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 150
Senast: Edla
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
35 113
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 940
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bichon havanais
  • Resa när man har hund?
  • Katten deppar