Sytråden del 4

Tack! :bow: Får ladda med ett stort mått tålamod då :D

Är det ungefär lika genomskinligt? Hittade någon variant som skulle vara lätt crepe. Vet ni vad det innebär?
Organza skulle jag säga är mer genomskinligt än chiffong. Om det är ett creppat tyg kommer ytan vara lite skrovlig istället för slät. Chiffong är också generellt mycket mattare än organza som ofta har lite skimmer i sig.

Jag hade nog velat klämma och känna i butik om jag hade möjlighet! Jag funderar också på att sy min och skulle vilja åka till Sidencarlsson i Stockholm och känna efter lite.

Organza skulle jag säga är mer genomskinligt än chiffong. Om det är ett creppat tyg kommer ytan vara lite skrovlig istället för slät. Chiffong är också generellt mycket mattare än organza som ofta har lite skimmer i sig.

Jag hade nog velat klämma och känna i butik om jag hade möjlighet! Jag funderar också på att sy min och skulle vilja åka till Sidencarlsson i Stockholm och känna efter lite.
Stort tack! Detta är till stor hjälp. Är verkligen en djungel ibland känns det som. Får kanske planera in en tripp till Stockholm och känna på tygerna i butik istället. Ska se vad den lokala har också.

Stort tack! Detta är till stor hjälp. Är verkligen en djungel ibland känns det som. Får kanske planera in en tripp till Stockholm och känna på tygerna i butik istället. Ska se vad den lokala har också.
En till sak! Chiffong är liksom lättare och mer mjukt, organza har lite mer styvhet i sig. Om man känner på båda tygerna bredvid varandra är det stor skillnad.

Hjälp 😅 Jag har köpt ett väskmönster och har aldrig sytt en dragkedja tidigare. Enligt beskrivningen behöver jag en ej delbar dragkedja på 15 inches, dvs 38.1cm. Jag vill ha en rosa och hittar ingen ej delbar i den längden. Eftersom jag inte vet vad skillnaden är när den ska sys fast i en väska, kan jag använda en delbar istället? Eller en på 35/40 cm som verkar lättare att hitta?

Hjälp 😅 Jag har köpt ett väskmönster och har aldrig sytt en dragkedja tidigare. Enligt beskrivningen behöver jag en ej delbar dragkedja på 15 inches, dvs 38.1cm. Jag vill ha en rosa och hittar ingen ej delbar i den längden. Eftersom jag inte vet vad skillnaden är när den ska sys fast i en väska, kan jag använda en delbar istället? Eller en på 35/40 cm som verkar lättare att hitta?
Titta efter en på 40 cm, eller 45. Det är bättre med en för lång än för kort. Är den delbar brukar den vara kraftigare och kan vara svårt att sy över som man ofta gör på väskor.

Sytt min första pyjamas åt en katt 😅 Skalman fick prova den och det var höjden av förnedring enligt honom.
IMG_20250120_202126.webp

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 609
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London