sysselsättning i ny upplaga LXXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pysslat om hästarna, gått en liten promenad och svängde in till grannens stall för att prata lite skit.

Nu är det dock hög tid att plocka ihop mig för att åka till jobbet. Värnamo idag så jag får vara inomhus :)

-7 och sol. Har jobbat klart för denna vecka. Är på väg till vårdcentralen. Ska träffa en ny psykolog. Få se vad det är för nisse...

Be din läkare skriva en remiss för sömnutredning genom EEG. Eller har du redan gjort en?
+ @astronaut

Jag pratade i förra v med min läkare om sömnutredning. Läkaren sa att de slutat skicka folk på det iom att det enda man gör är att konstatera ATT folk sover dåligt. Men man får inga vidare råd om hur man ska komma till bukt med det.
Jag sover skit trots en massa mediciner. Så hade hoppatspå hjälp av sömnutredning. Men kände efter läkarens ord att jag får nog ingen hjälp där. Tyvärr!

+ @astronaut

Jag pratade i förra v med min läkare om sömnutredning. Läkaren sa att de slutat skicka folk på det iom att det enda man gör är att konstatera ATT folk sover dåligt. Men man får inga vidare råd om hur man ska komma till bukt med det.
Jag sover skit trots en massa mediciner. Så hade hoppatspå hjälp av sömnutredning. Men kände efter läkarens ord att jag får nog ingen hjälp där. Tyvärr!
Nja, alltså man kan väl se vart det felar. Vad man sedan gör med informationen vet jag inte, men antar att man kan anpassa eventuell medicinering bättre när man vet var i sömnen det brister. Det är den remitterande läkaren som ska arbeta för att få bukt på det, undersökningsresultatet bara tolkas av läkarna på sjukhuset. Behandlingen är upp till remitterande läkare.

Senast ändrad:
Nja, alltså man kan väl se vart det felar. Vad man sedan gör med informationen vet jag inte, men antar att man kan anpassa eventuell medicinering bättre när man vet var i sömnen det brister. Det är den remitterande läkaren som ska arbeta för att få bukt på det, undersökningsresultatet bara tolkas av läkarna på sjukhuset. Behandlingen är upp till remitterande läkare.

Men hur kan man se var det felar?

Kram på dig.
Ja, mutor är väldigt bra ^^
Min ena katt var tvungen att slicka på min arm då han kände doften av en annan katt. Jag är tydligen en otrogen jävel. Men nu är tydligen ordningen återställd för nu är han nöjd igen ;)

Man pratar ofta om hur svartsjuka hundar är, men katter kan vara tio gånger värre. Min systers katt hatade en av hennes pojkvänner. Han bets, och låg i bakhåll och hoppade på honom. Eftersom det är öppen planlösning blev det problematiskt när det var dags för lite kel och plötsligt landar katten med alla fyra benen och klorna ute på ryggen för att sedan kurrande lägga sig till rätta mellan syster och PV och, enligt PV iofs, stirra ut honom med sina klotrunda gula ögon. PV påpekade, med viss rätta kanske, att hade det varit en hund så hade den inte tagits i försvar och syster hade inte tyckt att det var ganska gulligt att katten blev svartsjuk. ;)

De är numera ex :grin:

Men hur kan man se var det felar?
Du har elektroder kopplat till huvudet, de mäter hjärnans aktivitet under sömnen. Så de kan se om du t.ex når djupsömn som du ska, om du har någon annan aktivitet i hjärnan samtidigt, hur din insomning är, om du håller på att vakna under natten osv. Du övervakas även genom kameror, väldigt bra om man tex är sömngångare :) I detta faller syftar jag till långtidssömnmätning, då sover du över på sjukhuset.

Du har elektroder kopplat till huvudet, de mäter hjärnans aktivitet under sömnen. Så de kan se om du t.ex når djupsömn som du ska, om du har någon annan aktivitet i hjärnan samtidigt, hur din insomning är, om du håller på att vakna under natten osv. Du övervakas även genom kameror, väldigt bra om man tex är sömngångare :) I detta faller syftar jag till långtidssömnmätning, då sover du över på sjukhuset.

Men vad kan man eg göra med den datan?
Tänker att efter 20 års störd sömn vet jag ju redan rätt bra hur jag sover.

Jag är dock jääävligt sugen på att få hjälp med sömnen. Men lät ju på läkaren som det var bortkastat att göra sömnutredning.
Är dock en ny läkare jag inte alls vet hur kompetent denne är.

Men vad kan man eg göra med den datan?
Tänker att efter 20 års störd sömn vet jag ju redan rätt bra hur jag sover.

Jag är dock jääävligt sugen på att få hjälp med sömnen. Men lät ju på läkaren som det var bortkastat att göra sömnutredning.
Är dock en ny läkare jag inte alls vet hur kompetent denne är.
Jag vet inte vad man gör med informationen, jag har endast varit med vid iordningställandet av patienterna :) kan tänka mig att sömnmediciner har olika ”områden”, dvs att vissa är för själva insomningen och vissa är för djupsömnen? Då kan man se var det felas med hjälp av ett EEG. Tror även man kan se om det finns någon skada som påverkar sömncentrat i hjärnan. Man kan även se epileptisk aktivitet.

Jag vet inte vad man gör med informationen, jag har endast varit med vid iordningställandet av patienterna :) kan tänka mig att sömnmediciner har olika ”områden”, dvs att vissa är för själva insomningen och vissa är för djupsömnen? Då kan man se var det felas med hjälp av ett EEG. Tror även man kan se om det finns någon skada som påverkar sömncentrat i hjärnan. Man kan även se epileptisk aktivitet.

Ok. Då låter det ju som att den min läkare sa stämmer.
Att man sen får testa sig fram medmediciner. Vilket vi redan gjort/gör iom att jag redan vet hur jag sover.
Synd!

Ok. Då låter det ju som att den min läkare sa stämmer.
Att man sen får testa sig fram medmediciner. Vilket vi redan gjort/gör iom att jag redan vet hur jag sover.
Synd!
Alltså, du vet säkert hur du sover - men du vet inte vad som händer medan du sover ;) Undersökningen förklarar ju när under sömnen aktiviteter i hjärnan sker, vilken aktivitet som sker och hur det påverkar sömnen. Så den hade gett en djupare förståelse, men kanske inte nödvändigtvis lett till bättre sömn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Dags för årets tråd! Vad ska ni äta för gudomligt? Hur firar ni? Jag och sambon är bortbjudna till vänner och har fått i uppdrag att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
10 141
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·
Tjatter Hittar ingen ny julmusiktråd och det måste vi ju ha :love: Jag börjar med denna gamla goding som jag bara älskar :heart
2
Svar
21
· Visningar
714
Senast: Mirre
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 434
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30