Nu tycker jag ditt inlägg andas Magdalena Ribbing - sonen är faktiskt inte mer än 3 år gammal.
Nej, av flera skäl: för det första behövs det inte. Jag håller inte med om att det är regler i sig som ger trygghet, utan snarare att de regler man har är konsekventa, så att barnen vet vad som förväntas av dem. De har sina ramar och leker bra inom dem.
För det andra, när det kommer till maten, så är det viktigt för små barn att faktiskt få undersöka maten, vilket de gör vanligen med händerna. (I många länder äter vuxna med händerna också!) Det ska man inte vara för nitisk att uppfostra bort, om man vill att de ska våga äta av nya saker och ha ett okomplicerat förhållande till mat.
För det tredje, vi har en bra kommunikation som ersätter behovet av regler. Han kastar inte mat på någon annan, har aldrig gjort. Skulle den situationen uppstå så pratar vi om det. Han är intelligent och läraktig - han förstår att det inte är så trevligt om jag får en gurka på mig. Varför ska jag då sätta upp en regel?
För det fjärde, nu har jag bara en son än så länge men han är synnerligen trygg och välmående. Så vi gör det som fungerar för oss. Om andra tycker att det är gräsligt, so be it. Men jag lägger fokus på frågor som jag tycker är prioritet, och i den här åldern (3,5) är det ofta att inte slåss med andra, att inte ta leksaker, att lära sig att dela på saker, att göra saker i turordning, osv. Hyfs vid matbordet är inte ett fokus.