Sydda ston?

Mia_R

Trådstartare
Inom galoppen och travet förekommer det ju att man syr stona under tävlingskariären, men hur gör man sen när de hamnar i avelsboxen? Är det bara att klippa upp stygnen och seminera som vanligt, eller hur fungerar det egentligen? :confused:

Sv: Sydda ston?

Min erfarenhet är att behövs det klipper dom upp och sen sys stoet igen när det är konstaterat dräktigt. När det närmar sig fölning måste det klippas upp på nytt för att dom inte ska spricka sönder.

Men varför syr man igen dem igen när de är konstaterat dräktiga?

Själva vitsen med att de ska vara sydda är ju att undvika luftinsug, för dräktighetens del innebär ju detta samma sak som att undvika bakterier. Ett sytt sto som klipps upp och inte sys igen är nog att betrakta som "körd" att få behålla sitt föl. Börjar man sy får man vackert fortsätta, klippa upp varje år och sy igen efter fölning/konstaterad dräktighet.

Hur kommer det sig att det är så vanligt inom trav och galopp och väldigt sällan inom ridsporten, eller har jag bara missat det hitills? Om man köper ett sånt sto och tar ett föl men inga fler, måste de sys igen iaf pga risk för infektioner eller kan de fungera ändå?

de beror på hur slidan ser ut, en del ston har slidor som "går inåt" eller är högt skurna.... och när dom maxar sig så öppnas glipan och luft sugs in, detta gör så att prestationen blir sämre + att bakterier sugs in....däremot så brukar man inte klippa upp dom vad jag vet ialllafall utan vid fölning så går det upp ändå.

Jag tror det är mest vanligt på fullblod just för att de ofta lutar mkt bak, det är alltså rent anatomiskt att de ser ut så. Annars är det väl för att travare och galoppörer springer så fort helt enkelt och att luftinsugning skulle hindra dem.

Jag har fått lära mig att om man absolut vet att märren inte kommer att få fler föl behöver man inte sy igen, om hon inte spricker väldigt fult (vilket man ju kan undvika genom att klippa själv).

Jag hade ett fullblodssto som var sytt. Jag klippte aldrig upp henne innan fölning och hon sprack aldrig upp fult. Varje gång sprack hon lite precis där hon varit sydd.
Efter fölning var det bara att ta ut vet så han fick tråckla ihop igen.
Provade 1 år att inte sy ihop innan seminering och det är enda gången vi hade problem att få henne dräktig. Sydde ihop henne till 3:e brunsten och hon blev dräktig direkt!
Elizabet

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 947
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 665
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 328
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 645
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka