Sy egna schabrak!

I

idalie

Jag letar efter mönster som passar till att sy schabrak hemma. Men hittar inte!! Vill ha i lite olika storlekar då jag tänkte ge bort i present till vänner osv. Och då fungerar det såklart inte att mäta med de man redan har... Hjälp någon?! :confused:
Jag vill främst ha till fullsize men behöver till b-ponny, c-ponny och d-ponny med :) Både hopp- allround- och dressyrschabraksmönster uppskattas!

Hjälp uppskattas!

Sv: Sy egna schabrak!

Man brukar bara ha ponny och full, man delar inte upp med olika storlekar till b-ponny och c-ponny osv.

Jag har sytt egna några gånger men det blir inte bra.
Om du inte är väldgt duktig på att sy.

Inte för att skryta men mor min hon KAN sy.. ;)
Har ett fullsize dressyr schabrak här hemma så får väl rita av det i brist på annat nu som första försök dårå :)

Men det är väl bara att kolla i vilken katalog som helst efter måtten, och sedan lägga till sömsmån efter eget förnuft? Inte behöver man ett mönster för att sy schakbrak, om det inte är ett swallowtail alltså.

Jag har för mig att min dressyrschabrak mäter 24 x 45 inches (1 inch = 2.54cm) och att allroundschabraken mäter 23 x 40 inches... men jag är hemma, och de är i stallet, så jag kan tyvärr inte mäta. Båda är full storlek, och måtten är gånger 1 (med andra ord, 40 inches är från bottenkant till bottenkant över hästens rygg, inte från bottenkant till mitt på ryggen. Det hade blivit ett JÄTTEstort schabrak :D).

Bara en tanke... är det inte billigare att köpa ett schabrak? Finns ju vanliga schabrak för knappa 100-lappen och det borde vara ungefär jämnlikt med materialkostad?

(Frågar eftersom min erfarenhet av hemmagjorda shabrak är att det är ytterst svårt att få till en bra passform och ett snyggt utseende)

Jag är också lite inne på att sy ett eget. Visst kan man köpa schabrak som förmodligen kommer vara mycket snyggare, men om man har den där idén som inte finns att köpa då? :p Jag tänker nog satsa på att ta ett av mina gamla fulare schabrak och "klä om" det som jag vill ha det :D

Gamma tråd, jag vet! Men jag recyklar den! :) Jag funderar på vilka material ni använder inuti schabrakens för att de ska hålla formen? De jag har sett i olika trådar är gamla handdukar och fleecefiltar, men då blir de alldeles sladdriga om man inte har något stadigare också. Nåt liknande skumgummi eller vad är det i schabraken man köper?
Tips önskas! :-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar