Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Pannbandet är jättesnyggt! Hur har du gjort det?

Här kommer bild på mitt schabrak som jag har gjort

schabrak_129070564.jpg

På insidan av schabraket har jag en gammal frottéhandduk. Den suger upp svetten riktigt bra! :D Det är ett tips från mig, använd en gammal handduk så slipper du lägga ut så mycket pengar på tyg!
schabrak_baksida_129070929.jpg

Så fint du har gjort!!

Jag har gjort ett nytt, lila denna gång, har gjort två eg, ett med svartvit kant och ett med grönsvartvit :)

c37969ae.jpg

b84c28e6.jpg

Det går undan för dig märker jag.. Väldigt snyggt blir det! Använder du kantband eller klipper du ett eget band som du syr på? Det svarta bandet som du har längst in på ditt lila schabrak, har du gjort det lite runt? Hur gjorde du det? Eller är det köpt så? :)

Förresten är det någon som har använt sig av lite glansigare tyg för att sy schabrak och vojlockar? Blir det väldigt halt sen med sadel på?

Det går rätt fort att klä om ett schabrak, fortare än att sy hela, sen är jag arbetslös för tillfället oxå så jag har all tid i världen ;). Jag har testat att använda schabraken iaf och dom har inte glidit trots att jag inte har haft band att sätta fast mina egna med. De schabraken med band på är till mina vänner i stallet, jag föredrar utan då jag har en bomlös och en barbackasadel och en vanlig och då passar inte banden till alla ändå.

Det runda svarta bandet har jag gjort så att jag vek velourtyget, som jag brukar sy med, runt flagglinan som jag använder i vanliga fall sen la jag det dubbelvikta tyget mellan schabraket och kantbandet (som oxå är av samma tyg, klipper 10 cm breda remsor) och sen syr. det vita repet sätter jag dit sit, är det tunnt så syr jag annars så limmar jag dit det. :laugh:

Testar att bifoga en länk till en PDF-fil som beskriver hur man syr passpoaler av snöre och band :laugh: Men du måste ha typ Adobe reader för att kunna se den. (vilket man rätt ofta har)

http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=5&ved=0CD8QFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.bibbistextil.se%2FHomepage%2FDownload-File%2Ff%2F40215%2Fh%2Fcf5511668c34f4c574233e50948ee254%2FSy%2Begna%2Bpasspoaler%2Boch%2Bsy%2Bfast%2Bdem%2Bi%2Bsids%25F6m%2Beller%2Bi%2Bkanten.&rct=j&q=sy%20passpoal&ei=ODk_TbnTOsroObDeldkL&usg=AFQjCNG0Wh-LL9iwAK259lnJPX7cX7B5wA

Tack så jättemycket för PDF-filen.. När jag har hittat rätt tyg så ska det minsann sys en hel del! Kanske kan bli ett i velour då.. :)

Velouren är väldigt billig emellanåt, förra veckan sålde Jysk den för 50 kr paketet som är på fem meter :), tio kr metern kan man ju leva med!! Men jag vet ju som sagt inte hur bra den håller och så är den väldigt töjbar och sladdrig så det är nog svårt att sy i om man inte har ett stadigt schabrak i grunden eller kommer på nåt stadigt att sy ett eget av, typ tjock vadd eller skumgummi i lagom tjocklek.

Tänkte ju inte på att velour inte är det lättaste tyget att handskas med! Jag tror jag kör bomull som jag gjort tidigare blir nog bättre så.. Annars lär jag väl få ett utbrott på symnaskinen!
Tur att man får så många bra tips från dig Tigerfisken, det tackar jag för :)

Det är bara kul att hjälpa till. Velour är bra för att det är stretchigt men dåligt av samma anledning, när man har klippt och ska sy ihop så rullar tyget ihop sig, man kan bli tokig för mindre. Men det finns ju kraftigare velour och den är säkert lättare och en del sammetstyger är nästan helt utan stretch och då är det ju lättare. Hunddressen jag sydde av en gammal velourtröja var inga problem, dessutom så fransar sig inte velour, det gillar jag, perfekt när man gör gardiner. Bara klipp och häng upp :love:

fba14446.jpg

Limmade ett rosa pärlhalsband på ett pannband. Skar ut en skåra i pannbandet först så pärlorna kom ner lite. Men jag vill inte ha vitt foder så det ska antingen bli lila velour som jag limmar på det vita eller så ska jag spraya det vita med silverfärg...

Har sytt ett till schabrak, ett vanligt dressyr den här gången. Blev supernöjd med resultatet

broderade även favoritbandets logga på båda sidorna. Och snodde din idé tigerfisken, med velour kantband. hoppas det går bra, tyckte bara det var så snyggt:)
11958_1295207822.jpg

84711_1295207916.jpg

Gud vad fint med Rammstein-loggan på det! Jag tänkte också sätta den på ett syprojekt jag nu ska påbörja, fast i reflex på ett ländtäcke ^^ :banana:

Hehe jo man tackar:) När man är R+-frälst så vill man ha deras logga på allt. Nu är jag riktigt sugen på att skaffa en tatuering på insidan av handleden.

Du måste lägga in bilder här när du blir färdig med täcket :)

Ett nytt pannband

d699a8a7.jpg

Det rosa fast nu med silverfärgad foder
9d9a1936.jpg
[/IMG]

Och två påbörjade keltiska träns, ska smyckas mer med conchos och annat.

ab9b0254.jpg

58ae1b97.jpg

Hehe det är sant, mina lärare flippar ur totalt eftersom alla mina papper är fullklottrade :angel:
Bilder kommer absolut :D
Lycka till med tatueringen btw :)

*Delvis knapplån*

Jag är lite sugen på att göra mig ett eget pärlpannband. Jag har ett par vanliga svarta släta, fodrade pannband som jag tycker skulle vara bra grundmaterial. Jag undrar dock: Ni som gör såna pärlpannband, limmar ni bara pärlorna eller sätter ni stygn mellan pärlorna också för att vara säker på att de stannar kvar där de skall vara även om pannbandet böjs?

På dessa två har jag bara limmat men då har jag först skurit en halv cm bred kanal att lägga ner pärlorna i och böjt det när jag limmat, innan det torkat, annars lossnar dom. Men på ett annat jag gjort där jag inte hade en kanal så satte jag stygn i kanterna och ett i mitten.

Jag har också gjort ett pärlpannband, med vanliga halsbandspärlor. Jag har limmat och fäst med ett par stygn för på just det smala pannbandet gick det inte att få en kanal riktigt som du har gjort. Men nästa gång ska jag välja ett där det går.
Min tränare som umgås i de fina kretsarna sa att det var helt rätt nu, pärlor istället för bling! Det här var i somras, och det håller bra än i alla fall!

Vad roligt att se alla fina lösningar ni har gjort här!

Här är första hästgrejen jag sytt... Fleecetäcke med hals =) Ska rätta till fallet vid rumpan bara, sen är det klart =)

180619_10150136532152279_540257278_8269676_4148364_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar