Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

*kl*
Nu har jag inte sytt eller knåpat men tog ett par halkskydd som "vinterskor" till pållen och de funkade super (bara testat några minuter ännu dock)
32012014.jpg

vad är det för halk skydd du har??? är det vanliga med broddar till människor eller ngt annat?
hade verkligen behövt det till min gamla gubbe, glas halt på gården + stel, barfota 30+år ponny är ingen bra kombination :(

Det är med 4 stiftbroddar, ger supergrepp. vet ej om man får ge ut var de finns och så men om du är intresserad kan jag skicka ett PM :)

Funderade just på det idag, när jag tog på mina broddar till mina skor. om det gick att använda såna till oskodda hästar, kanske inte håller att rida med varje dag men jag behöver mest ta mig över stallplanen nu...

Ser ut att sitta bra faktist, funkar nog relativt bra på så pass små hästar. Men det blir inte skav efter en stund?

tror att jag kan ta och slakta mina sko broddar och ha till ponnyn, dock så finns de tydligen inte kvar på J*la längre där vi köpt de andra :/.

Är det jag funderar med på om han kan få, men bandet man spänner e ganska mjukt så tror inte det, kommer ju bara ha de på vid arbete. Men tänkt sy "vrisrband" som ligger mellan bandet och benet för säkerhets skull :D

1390dd0f.jpg

Inte till hästen iofs men sydde en mjukisdress till hunden av en gammal tröja. Inte vattentät (velour) men hindrar snön från att klumpa fast sig i hela pälsen.

:rofl:tänkte direkt på pluto när jag såg din hund ^_^
0_have%20a%20laugh!-(pluto's%20sweater)-2010-11-26-0.jpg

men din hund ser inte direkt ut att lida :D

He he ja det var rätt likt. Nä Morris var inte särskilt ledsen över sina kläder, han hoppade lika glatt omkring, helt omedveten om nördstämpeln ;)

Ønsket meg ordentlige tømmekjøringstømmer i bomull, som likner på de Wilfried Gerhmann bruker i denne vidoen: http://www.youtube.com/watch?v=kS13ZqP5ztA
Ville ha de i bomull, for det er mer skånsomt i forhold til å ha bak rumpa på hesten, når man longerer slik Gehrmann også gjør i overnevnte video. Det var vanskelig å finne slike tømmer, og de jeg fant var ikke mulig å få tilsendt til Norge, eller portoen utgjorde en totalpris på godt over 500kr. Resultatet ble å bestille råmaterialene på ebay, og lage selv :)

Spesifikasjoner jeg satt meg:
- Lengde på 18-20 meter
- Mulighet for å dele tømmene
- Tykke bomullstau, som også er lette, slik at det ikke blir så mye sving i tauet ved bruk
- Kroker som er enkle å åpne, også med hansker på

Resultatet:
Kjøpte 2x10 meter "cotton rope", og 4 stk "scissor snaps". Totalt kom dette på ca 40$ inkl porto. Altså litt under 250kr.

dobbellonge.jpg

(disse kan også brukes som vanlig longeringstau hver for seg)

Jeg har festet krokene ved å sy sammen tauet med vokstråd, og deretter surre rundt, slik at spleisingen ser fin ut.

De där gillar jag :) Tömkör inte så mycket men jobbar med lång tygel vilket är lite samma fast utan tömkörningsgjord, skulle kunna tänka mig att ha sådana "tömmar/tyglar" då.

6ed5ff3b.jpg

Pinky Pie :rofl:

ce28251a.jpg

Början till ett Keltiskt träns, har släppt ner nosgrimman två länkar så man kan lyfta upp pannbandet lite, ska nog sätta nåt på mittenringen men vet inte vad än och så ska jag ha nåt på pannband och nosgrimma oxå. Antingen kedjor, smalare och tjockare än de i krysset eller blir det nåt annat bling bling ;)

50109070.jpg

De extra kedjebitarna ska inte vara där, hade lite för långa kedjor till att börja med.

Ska göra ett schabrak (klä om ett gammalt eller göra ett från scratch, vet inte än) men kan inte bestämma hur passpoalen ska se ut. Det blir turkos fleece med turkos velourkant men har två olika varianter på repet.

459ae219.jpg

fedfff66.jpg

Men jag tror det blir bara grönvit, så tar jag den rosa passpoalen på ett grönt schabrak sen, kanske...

Varför inte lädertömmar? Det är ju det absolut bästa!
Når jeg longerer, longerer jeg slik (her benytter jeg liner som består av polyester båttau, men de synes jeg blir litt tunge, derav litt mye "slenging" på den lina som går bak rumpa, dessuten litt glatte å holde). Tykke bomullstau er noe av det beste materialet i forhold til at det ikke lager noe gnag, eller skjærer hesten rundt rumpa. Bomull er dessuten mykere og sklir mindre i forhold til grep. Og jeg tror man også skal lete lenge for å finne lærtømmer (iallfall som er myke nok, og i god kvalitet) som matcher denne prisen.

Ser man f.eks. på flere av de "proffe" longørene, så er det litt ulikt hva de velger. F.eks. ser jeg at Wilfried Gehrmann, Paul Fielder, Jennie Loriston-Clarke alle benytter bomull. De longerer alle med samme metode som meg. Jeg vet ikke hvordan f.eks. Anders Ericsson longerer, men vet han bruker lærtømmer. Kan se ut som om de longørene som har bakgrunn fra kjøremiljøet ofte benytter lær.

Ni som har sytt i läder, hur gör ni det? Symaskin - vad för någon i så fall eller för hand?

Ni som har sytt i läder, hur gör ni det? Symaskin - vad för någon i så fall eller för hand?
Mulig dette egentlig var et spørsmål til alle, men siden jeg også har sydd i lær, svarer jeg :)

Jeg har kun sydd i lær for hånd. Da har jeg brukt salmakernål for det. Er det reperasjon er det ganske greit, for da kan man benytte gamle hull å sy i, med mindre disse skulle være ødelagte. Er ikke læret for tykt kan man tildels sy direkte på frihånd, ellers må man lage hull for å sy med med en syl først.

Jeg har funnet salmakernåler, tråder etc på ebay. Tips: På engelsk heter salmakernål, "sewing awl". Om noen skulle ha behov for å søke på det samme på ebay :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 057
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar