Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Ja, det var det jag menade att du skulle ta Hööks-padden till. Jag tror det blir billigare att köpa Hööks-padden, slakta den och ta materialet ur den till din andra padd än att köpa sånt material på "lösvikt" :)

Artikelnr. 400005.

Jag har den själv och materialet i den är ett liknande tempur/memoryfoam. Rejält stor också, får utan problem plats under min Wintec IW 17,5" trots kilbossor.

*kl* Jag har faktist sytt ett utställningsträns + ledtygel i läder, jättenöjd! Om man bortser ifrån att det blev lite litet och inte passade någon av dom tilltänkta hästarna. ;)

Nu tusan är det dags! Jag får hem 5,3 kg ren och kardad ull imorgon :bump: Så ikväll när jag tar in hästarna ska jag mäta ut vart bogvecket ska vara på det befintliga ofodrade regntäcket (från öb, sånt utan spänne under halsen) och sen dra väck kantbanden. Sen ska det fodras med min ull :D

Så får jag slänga till ett glidmaterial över bogen för att minska skavrisk också, allt för pålleplutten :love:

Vad vill man mer ha för att lyxa till det? En stor fin svanslapp hade ju varit toppen (typ det som finns på bucastäckena) men det där ÖB-täcket är som skapt efter pluttens lilla rumpa :D

Nu har jag ändrat inriktning! Jag håller på att tova stycken i ull (bästaste finull, sveriges motsvarighet till merinoull :love:) som jag sedan ska sy ihop efter det enda täcket som passar min pålle. Jag har nog 1/5 klar :angel:

Jag håller också på att forma en plan för hur jag ska kunna göra snabb-bandage i ull. Jag har tänkt att jag gör en padd först (cirka 35x35, måste mäta på pållen) som är i bomull men med kardad, fluffig ull inuti som jag sedan syr kanaler på. För att få till en stabil padd tänkte jag ta ett sånt neoprenskydd som går ner över kotan som mall och göra ett tovat stycke i samma modell och klä in yttersidan i bomull också (lättare att borsta av efter en spånig natt) Är det någon annan här i tråden som har gjort något liknande?

Ska försöka fota lite idag när jag -jobbar- så ni får se :D

KL

Äntligen gjort klart nått jag började fundera på för lääänge sen..
Det som inte finns att köpa får man göra själv!
Rosa reflexer fanns ju att köpa, men inte rosa reflex-ländtäcke, så då fick jag minsann sy ett.. :

46_casperrosareflex.jpg

KL

Äntligen gjort klart nått jag började fundera på för lääänge sen..
Det som inte finns att köpa får man göra själv!
Rosa reflexer fanns ju att köpa, men inte rosa reflex-ländtäcke, så då fick jag minsann sy ett.. :

46_casperrosareflex.jpg

Fiiiint :love::love:
Vad är det för material som du använt?

Inte sytt men väl varit lite flitig med strykjärnet :). Pimpade ett billigt ländtäcke i ull från Hööks med lite fina Swarovskistjärnor. Är samma mönster på båda sidor. Blev superfint.

Qvickvinter001.jpg

Qvickvinter003.jpg

Qvickvinter022.jpg

Gud va fint!

Hoppar inte lite i tråden, passar mig perfetk eftersom jag ska hitta på ett eget val i syslöjden.
Tänkte sy ett fodrat ridtäcke och brodera det. Ska använda ett jag har som mall tänkte jag, men behöver hjälp med färgval..
Vad tycker ni passar bäst på den här hästen, färgmässigt? Hans sadel är brun.

Tacksam för hjälp!

31897191.jpg

Tänkte inleda med att sy ett fleecetäcke, enda problemet är att jag vill ha kryssgjordar ist för en sån där löstagbar maggrej (hej vilket vokabulär jag har). Tänkte försöka hitta något sorts starkt band av något slag, men jag vet inte riktigt vad jag är ute efter. bogspännet har jag redan löst, det är bara just kryssgjordarna som är problemet. Därför undrar jag; Är det någon som sytt kryssgjordar? Hur gjorde ni? (nej jag har inget gammalt täcke att slakta tyvär, utan det blir att köpa nytt isf). Tänkte kolla på sybehörsaffären i helgen men jag tror att de har för klena grejor. Eller?
Tack

Jag brukar vilja matcha mina vinterkläder med hästens textilier, så svart jacka och blå brallor = svart ländtäcke med blått kantband eller tvärt om.

eller som nu, svart jacka, reflexväst och svarta brallor med reflexridtäcke med svarta kanter :d

Skulle inte den där passa fint i ett mörkbrunt ridtäcke? Du kan ju ha nån färg på kantband+broderi om du vill, grönt brukar kunna bli snyggt till brunt.

jag har sytt egna paddar till min bomlösa och jag tog ett befintligt schabrak och sydde dit fickor för iläggen. fickorna sydde jag alltså undersidan så att dom är närmast hästen. Tyckte att det var så man fick till kanalen bäst.

2 vanliga täckesgjordar funkar, bara att klippa av så har man spännen och allt på en gång. Problemet kan vara att hitta täckesgjordar som inte är i resår. Det går att använda resårgjordar också men blir inte lika hållbart. :)

Jo, jag har marinblå brallr för det mesta och svart jacka. Ska se vad jag får tag på för tyg, men tack för tipset! :)

2 vanliga täckesgjordar funkar, bara att klippa av så har man spännen och allt på en gång. Problemet kan vara att hitta täckesgjordar som inte är i resår. Det går att använda resårgjordar också men blir inte lika hållbart. :)

Du det hade jag inte ens tänkt på. Tack för tipset ! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 057
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar