Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

kl

jag har sytt ett par termochaps... måste fota nån dag :) Hur varma och sköna som helst!

jag sydde ett sidepull till min gamla ponny förförra året :rofl:
han var super torr om mungipan och fick sår av bettet under vintern. först så gjorde jag ett provisoriskt träns med fastknutna bett ringar i nosgrimman, men sen så sydde jag in ringarna i nos grimman. fingerade super ^_^
första tränset
29380846.jpg

andra tränset^_^
31781828.jpg

Vart kan man köpa läderremmar på nätet till egentillverkning av sidepull???? Pm:a gärna :)

kl

Jag har också en sån där fråna, var kan man hitta...

Jag letar efter smala PVC-remmar (snören men lite plattade) som man kan linda runt pannband och på så sätt skriva pållars namn med också?

Jag gjorde en egen variant av bettlöst. Man sätter det på vanliga tränset, med sidostyckena runt läderremmen och tyglarna i ringarna. Gjord av läderspill från slöjddetaljer i skara, ett spänne och två d-ringar från samma ställe, tjock tråd och håltång - det var nog allt.

Utan ludd:
081115004.jpg

Med ludd:
fdxsz007.jpg

Till häst:
upl081205056.jpg

och från sidan (ingen ryttare avkastad, hon värmde upp lös):
upl081205140.jpg

mitt sidepull gjorde jag ju av en gammal nosgrimma, men man kan ju alltid höra med nån lokal sadelmakare om dom har läderspill över som man kan få köpa. annars så kan man beställa läder och skära till själv hemma, när jag sydde mitt vanliga träns så köpte jag en halv hud bältes läder (rea^_^). använde knappt 1/4 av huden så nu ska jag sy grimmor, sidepull, nosgrimmor, damasker m,m så snart jag köpt hem mer lintråd. :rofl: vet man att man kommer att sy mera lädersaker så kan det bli billigare med större läderstycken :D

Vet någon vart man kan hitta bomullsrep? Ska göra egna grimmskaft men kan inte hitta någe bra och billigt någonstans!

Så kan man säkert korta snöret som man sätter tyglarna i (??) eller blir det ingen skillnad??

Har hört att en del som provat olika sidepull och säger att tränset liksom åker upp mot ögonen till. Har ni några åsikter om det??

Jag blir så sugen!
Startar upp ett projekt i kursen Småföretagande där jag och två kompisar ska sy specialbeställda schabrak + huvor. Allt som köparen önskar, spets, sammet, stilrent, blommor, you name it.

Någon som har någon som helst aning om hur man bäst fäster stenar (dvs strass, swarovski osv) på läder?

Oh hade vart galet snyggt med ett schabrak och huva i svart spets! :d:love:

kl

jag har sytt ett par termochaps... måste fota nån dag :) Hur varma och sköna som helst!

Kan du inte lägga upp någon bild :bow:

Någon som har sytt på glitter och sånt skoj på byxor, skjortar eller till och med uttrustat lite accessoarer på bootsen :D ??? Biiiildeeeer :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 057
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar