Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag har valt att ha en stålvajer i. Den är fast utan att vara stum och rörlig utan att vara sladdrig om du förstår hur jag menar ;)
Nu är det ba att sy det sista... och det tar alltid längst tid av någon anledning...:confused:

Ja det är alltid det där sista som tar mkt tid och ork :P

Jag skulle vilja ha en kapson med fast nosjärn i :)

Jag brukar göra kapsoner med fast nosjärn. I det här tränset bla men pannbandet blev lite långt... Dessutom var inte tanken att jag skulle ha den flätade nosgrimman tillsammans med kapsonen men jag orkade inte ta bort den när jag tog bilden.

df15e1e0.jpg

222ab72d.jpg

Och så en omgjord nosgrimma

DSC01957.jpg

DSC01960.jpg

Å så en bonusbild på ett kedjepannband, en silvermålad kedja men självklart enklare att använda en som är silver från början...

DSC02071.jpg

kl

Jag slaktade två grimskaft, ett med kedja och ett med vanlig hake, åkte till ÖB och köpte rep och sedan splitsade jag det runt hakarna och voíla så har jag två nya grimskaft som är precis den längd och tyngd jag vill ha :)

Har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på.
Jag har sytt ett schabrak som jag stoppade med ett lager platt bomull, men det blev så mjukt och in det minsta stadigt. ska jag sy ett nytt och vill ha lite mer stadga i det, så jag undrar vilket material jag ska ha innuti schabraken?

Och nu ikväll har jag knutit en repgrimma och flätat på två olika sätt, två olika pannband :)

Tror man kan få tag på en slags vadd som är mer plastig och platt på rulle i en syaffär. Annars skulle tunnt skumgummi funka, kanske såna diskunderlägg, frågan är bara om dom är stora nog, man kan ta två på varandra för att få lite tjocklek.

Va snygga saker alla gör :-D. Ja har försökt lägga in bilder men de funkar inte :-(. Länkar till hemsidan där ja har en del bilder så sakerna. Http:\\hannashastohund.webs.com

Har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på.
Jag har sytt ett schabrak som jag stoppade med ett lager platt bomull, men det blev så mjukt och in det minsta stadigt. ska jag sy ett nytt och vill ha lite mer stadga i det, så jag undrar vilket material jag ska ha innuti schabraken?

funderar på om det stabilaste helt enkelt är flera lager av lite hårdare bomullstyg? Ingen möjlighet till att klippa upp ett gammalt köpt schabrak och kolla? ;)

Kan det bli stabilare ju mer man quiltar också?

Skumgummi! Dom stadigare köpta schabraken har ett lager skumgummi, kanske 1 cm tjockt inuti. Sen får man ju quilta noga.

Oh oh oh!

Angående schabrak och stoppning! Borde man inte kunna stoppa med ull? Kardad ull dvs. Och bör inte det bli himla mysigt? Visst att det kanske kan tova sig om man väljer fel ull (allt bortsett från texel-ull som av naturliga skäl inte tovar sig...) men annars bör det ju vara bra?

Det borde gå att sy ett skrittäcke med det ja.
Men jag tror att du måste "klä in" det i något kraftigare tyg, då det är så tunt så risken finns att det går sönder.

Har du gjort själva järnet också eller köpt färdigt kapsonjärn och satt fast? Hur? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 057
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar