Sv: Sy egna hästgrejer nr 5
*kl*
Nu är jag igång igen, har inte sytt på länge.. Men som många andra har jag köpt en bomlös pga att jag inte hittar någon sadel till min unghäst. Men de flesta paddarna till bomlösa sadlar är ju gräsligt fula om de inte ska kosta skjortan.. Men så fick jag syn på en s.k. "interpad" på någon hemsida, en padd att lägga mellan sadel och schabrak så man kan använda vanliga schabrak, men ändå har en kanal för ryggen
Så sagt och gjort, har suttit länge nu och pysslat ihop den. Har två vanliga paddar till den bomlösa som jag fick med i köpet så har slaktat dom
3cm tjockt inlägg på varje sida blev det, det enda som är kvar är hur jag ska sätta ihop de två sidorna. Har sytt fodral till dom..
Visar med några ritade bilder. Det svarta är inläggen och det röda är det som håller ihop dom.
1. Om jag sätter tyget ovanpå känns det som att det inte ska bli någon kanal alls?
2. Här ser det bra ut från marken, ser igenom tunneln. Men när jag sätter mig så sjunker det ihop under sittbenen, så jag har fortfarande kanal fram och bak men i mitten kan jag bara med svårighet få igenom ett par fingrar.. mao känns det som att tunneln inte är tillräckligt hög, för lite skjunker ju inläggen alltid ihop.. Men det kanske funkar ändå? Och trycker inte tyget som binder ihop de två delarna på ryggraden?
3. Ett annat alternativ jag tänkt på är om jag sätter 3-4 remmar som håller ihop paddarna, på det sättet kan inte tyget trycka på ryggraden som jag skrev i 2..
Tankar och idéer?