Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Är det någon här som har koll på detta med vattentäta tyger som släpper igenom luft? Tänker främst på bävernylon, ska det impregneras osv för att funka? Ripstop finns ju men det verkade vara svårhittat och dyrt.

tyvärr dålig på det, men släpper bävernylon inte igenom fasligt mycket vatten? kanske blandar ihop det med något annat tyg :confused:

Sen en mer allmänn fråga till alla. Har en massa gamla kläder som jag tänkte att man kanske kunde göra något roligt av? har bland annat 7 t-shirtar, 5 par jeans och tre tjocktröjor. och juste! ett par badbyxor också!

det är brorsans gamla grejer, han växer som en jagvetintevad... hur som helst, behöver tips och idéer över vad man kan sy med detta materialurval?

sen tänkte jag höra om det är någon som har erfarenheter av täcken (fleece) som är ihopsydda fram, funkar det praktiskt? min häst är inte svår att trä saker över huvudet på, jag tänker mest på om det är någon idé eller om det är bättre att ha spännen fram. har sett några som syr i hop det i fram, men då jag aldrig har använt det vet jag inte riktigt hur det skulle funka :S

Jag har sytt ihop ett fleecetäcke där fram. Det var alldeles för stort i bogen för min häst och hon har en väldigt hög manke så täcken glider lätt ner bakom manken o ligger där och skaver. Jag fick sy in det ganska rejält men det låg verkligen bra efter det. Så om din häst inte är rädd för att få saker trädda över huvudet så är det värt att prova. Fleecetäcken är ju inte så dyra så om det inte blir bra så kan du ju bara skaffa ett nytt.

kl
Har sytt ett specialschabrak till min barbackapadd. Vanliga schabrak går ju inte att fästa fram på något sätt så dom gled bakåt under padden. Så istället för vanliga band som man har runt sadelgjordsstropparna sydde jag fast spännen som annars brukar sitta på täcken. Dom knäpper jag fast i d-ringarna som finns vid "framvalvet" på padden.
69456_1292407995.jpg

96168_1292663748.jpg

Kan du inte skicka beskrivning på hur du gjorde med mått och material :):) supersnyggt!

Man får tacka=) Jag är också väldigt nöjd med schabraket, speciellt färgen.

Material:

Ovansidan är vanlig bomullsväv
Undersidan är flanell , tycker det är mjukare för hästen
Kantbandet är kraftigt bomullsband
Som fyllning hade jag vadd för jag fick inte tag på 1cm skumgummi, hade två lager vadd
Spännena och nylonbanden som håller spännena och dom man trär igenom sadelgjordsstropparna har jag tagit från ett trasigt täcke som ändå skulle slängas.

Jag utgick från ett vanligt dressyrschabrak men barbackapadden är byggd på en stor dressyrvojlock så jag fick göra "specialschabraket" runt 10 cm längre än det vanliga schabraket. Och jag fick mäta ut var jag skulle sätta spännena så dom var i samma höjd som d-ringarna på padden. Annars sydde jag schabraket som ett vanligt.
Men ett tips är att använda en kraftig och stark symaskin för det blir väldigt tjockt med alla lager tyg och vadd. Mammas gamla trotjänare klarade inte av att sy ihop schabraksidorna med varandra så det fick jag sy för hand.

Bävernylon är inte vattentätt utan vattenavvsiande. Det är däremot vindtätt. Det går säkert att impregnera men jag vill gärna kunna tvätta, i allfall kläder, så jag undviker tyger som måste impregneras. Jag gillar bävernylon för att det är slitstarkt, håravstötande och vindtätt. Om det regnar blir jag blöt eller har täta regnkläder (Jobbat på Vägverket). Men de är måttligt bra att svettas i...

Det finns vattentäta tyger, bla på stoff och stil men jag skulle inte tro att de andras. Kolla deras hemsida!

Material som är vattentätt och andras brukar kallas membrantyg (eller andastyg). Tex Goretex, Finetex eller liknande. Jag vet inte var man får tag på sånt. Nån som vet? Fast gissningsvis är det ändå för dyrt för min hobbybudget... :(

Ripstop är väl mer att det är slitstark och inte rivs upp så lätt. Har ingen aning om det är membrantyg eller inte.

kl

Vill inte att den här tråden skall falla i glömska, så jag passar på att skriva lite här... Räknade lite på det, och inser att det är mkt billigare att sy eget än att köpa färdigt, beroende på hur mkt tingeltangel man vill ha. Räknade på fleece-täcke tex, vill man ha ett med bara fåll och utan kantband (förutom över ryggen) går det på ca 100-150 kr, beroende på hur stor hästen är, men vill man ha spännen etc blir det nog ungefär samma prisklass. Även vojlockar (jag är en stor fighter för vojlock ist för schabrak :) ) blir billigare då det endast finns en modell som passar min sadel det kostar ca 400 spänn, sy själv: 120...
Så nu under jullovet ska jag ägna mig åt att sy lite täcken och diverse läckerheter. God jul!

det mesta är billigare att sy själv ^_^ mitt träns kostade totalt 80kr att sy, sen så har jag sytt om några stora häst täcken till shettis täcken, då blir det helt gratis då jag fått täcken från grannen vars unghästar drar i sönder båda sina egna och grannarnas äcken :D

*KL*
Visar upp lite av min kreativa sida =)

31993071.jpg

31993073.jpg

31993074.jpg

31993072.jpg

Super snyggt!
gör du pannbanden själv eller köper du?
Släng gärna iväg ett PM om du vet någon som har biliga :)

Lädret köper jag av en tjej i usa :) Vet dock ingen som gör de billiga än så länge. Kan PMa ändå!

KL

Är det nån som vet vart man kan få tag på passpoalrep, typ silver och guld och randiga silkessnoddar som brukar sitta på schabrak? Vet att det kan finnas i gardinaffärer men då är det så dyrt. Mitt senaste projekt är att testa att spraya flagglina med silverfärg och se om det fäster bra, annars får jag leta efter lagom tjocka bommulsrep i vitt.

420ec237.jpg

Kantade om och satte dit en passpoal på ett gammalt schabrak. Använde Jysks velour och flagglina från Öb, blev nästan gratis men mycket roligare än innan :)

Men gud va gulligt! :love:
Ska försöka få min Mamma att sy ett fleecetäcke med hals till min minitjej som han kan ha på sig i transporten till utställningar och sånt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 057
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar