Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Ni som har sytt i läder, hur gör ni det? Symaskin - vad för någon i så fall eller för hand?

Syr läder för hand, gick en liten kurs hos sadelmakare och lärde mig grunderna...
Köpt en del verktyg (nålar, sylar, tråd) så jag klarar att laga utrustning.
Ska även investera i lite mer "avancerade" verktyg framöver (hålmarkör, kantskärare, m.m.)

Jag använder även en tång att dra igenom nålen med, så slipper jag göra alltför stora hål i lädret, använder färdigvaxad tråd att sy med, då jag tycker att det går smidigt.
Har även investerat i en liten klämma (köpt av sadekmakaren) som jag kan ha på en vanlig stol/soffa när jag ska sy...

Nu har jag klätt om ett gammalt fult schabrak och satt på ny passpoal. Velour från Jysk och flagglina från Öb. Kostnad för hela omklädningen typ 20 kr :p

ec256872.jpg

Har sytt ett till schabrak, ett vanligt dressyr den här gången. Blev supernöjd med resultatet

broderade även favoritbandets logga på båda sidorna. Och snodde din idé tigerfisken, med velour kantband. hoppas det går bra, tyckte bara det var så snyggt:)
11958_1295207822.jpg

84711_1295207916.jpg

tigerfisken: Väldigt snygg färg på ditt schabrak! Är det velour som du klätt om med? Blir det inte halt att ha under sadeln?

Klart vi ska sno varandras idéer :) det är ju det tråden är till för! Jättesnyggt schabrak du har gjort. Jag ska just klä om ett i grön velour nu :)

Vet inte om det blir halt men tyvärr är det nog inte så slitstarkt, hon som ska ha det rider mest med
En barbackasadel som jag har sytt till henne och den är ju inte då hal i sig iaf. :)

Nej, slitstarkt kanske det inte är iof.. Men snyggt var det i alla fall :D

Tack :) (såg att det är lite stavfel i förra svaret, skyller på min ajfån :p den väljer ord lite som den vill)

Till alla som syr schabrak;

Har ni någon slags vadd emellan tygerna?
Vilka tyger är optimala att använda och vilka ska man undvika?
Är fleece en dålig idè att ha närmast hästen?

Som sagt har jag 1000 frågor, och jag tar gärna lika många svar!:bump:

Tack på förhand:)

+ tigerfisken

Tackar! Blev väldigt nöjd själv.

Jag älskar grönt och vill verkligen se ditt gröna velourschabrak :)

Hannapirat:

Jag använder vadd på rulle som är runt 1 cm tjock. Men använder dubbla lager för att få schabraket lite tjockare och stadigare.

Jag är inte så jätteduktig på det här med tyger så jag använder vanligt bomullstyg som "yttertyg". Lagom slitstarkt och det finns i alla möjliga färger.
Fleece skulle jag tycka bli väldigt varmt för hästen. Men det är bara min spontana tanke. Själv har jag använt flanell för det är ganska mjukt.
Hoppas det gav svar på några av dina frågor :)

14b15016.jpg

Grönt velour :) förlängde det lite innan jag klädde om det för att det skulle passa under den bomlösa.

112558cf.jpg

Kanten i närbild.

Hur har du fått fast snörena som du har på ditt schabrak? Jag blev sugen på att också ha sånna :)

Flagglinan, den vita brukar jag sy fast med symaskinen men det andra snöret är lite för kompakt så det är svårt om man inte har en bra maskin. Men så blev jag lite lat och använde limpistol (varmt smältlim) och limmar dom med, sitter bra och torkar fort och om det lossnar är det bara att limma om igen :)
Flagglina är det enda jag lyckats få tag på, hittar inte nånstans där jag kan köpa "möbelsnöre" som det kallas eller dekorationsrep, dessutom tror jag det är rätt dyrt. Men flagglina kostar typ 20 kr på ÖB eller liknande och är hur många meter som helst och vitt funkar oftast iaf.

Tack Elli_J :laugh:

*kl*
Någon här som gjort en nylongrimma ?
Var kan man köpa typ nylonband och hakar, ringar mm ?
Hittar ingen grimma i den färgen jag vill ha XD

Nylonband i olika färger har jag inte letat efter nån gång men ringar och karbinhakar köpte jag från Tjäderläder.
Men det verkar finnas nylonband på Lycksele Slöjd & Skinn

*KL*
Nu sitter ett pannband på plats på ett nytt träns!
32043835.jpg

32043834.jpg

Alltså inte jag som har gjort hela träset, visar bara "helheten" :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 057
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar