Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Något liknande som det täcket har kanske?^^ Beror ju på om det är vattentätt, ylle, fleece, bommull osv. :)

hihi, det förstås. ^^ menar då tyg som ska vara vattentätt. :) ska åka o köpa lite tyg imorrn, får helt enkelt hoppas på att det finns ngn som vill/kan hjälpa mig i affären ;)
tänkte även köpa lite reflextyg, för att pimpa täckena lite. :D supersmart med reflexer på täckena i dessa mörka tider!

aha, så att det är spännena som är för korta också. på min häst är det så att spännena är på det utersta och jag sytt dit en fleace bit innanför så att det inte skaver.
29580684.jpg
[/url][/IMG]
så att ena sidan är fastsydd och den ena fäst med karborrband.

men din lösning verkar mer hållbar:) men du borde nog låta breddaren gå lite innanför täcket så att det inte skaver, ett tips bara.

Jahaa det var så du menade^^
Nej det blir helt enkelt för trångt över huvud taget så jag måste bredda på något sätt.
Jo jag ska göra den större, var nere i stallet igår och mätte lite, ska även kolla vad för mått dom man köper har så jag vet att jag gör någorlunda rätt :)

Bogbreddare påbörjade :D

DSC01076.jpg

Blir två stycken. Dissekerade ett gammalt vintertäcke, får även bli kantbandet som satt på täcket (har annars ett lila och ett brunt men det kanske inte passar lika bra?:o, det lila är med på bild )
Ska snart ner och mäta ut vart spännena ska sitta :)

Att du ids sy :O har sett massor av sådana på en stor auktionssajt som börjar på T ^^
Fast iof, det är ju rätt kul å sy...

Haha jo jag har också sett dom^^
Men dom har inte rätt sorts knäppning så hade jag köpt därifrån så hade jag ändå fått suttit och ändrat, så känns lika bra att göra det från grunden. Då får jag även spännena på rätt höjd och med rätt mellanrum, har ingen aning om hur dom där ser ut, kanske blir helt skevt när man ska sätta på dom :angel:

visa hur du gjorde när den är klar:bump: förr eller senare kommer man väll behöva göra det själv, och då är det bra att se hur andra gjort.:D

Jadå :D Fast nu kommer jag inte längre, har haft sönder dom sista symaskinsnålarna...

Någon som vet om det finns starkare nålar till en vanlig symaskin?:)
Tror det är jeansnålar som har använts hittills men dom håller inte.

Symaskinsnålar finns i olika tjocklekar. Det står på "skaftet" vilken storlek det är men det kan vara svårt att läsa.

Tex 70 är för jättetunna tyger typ chiffong.
80 är normal, och 90 lite grövre vanliga tyger.
100 eller tom 110 är för jeans och hästtäcken.

Jag vet inte om det finns grövre än 110, men 110 kan man köpa i vanliga syaffärer.

Oavsett grovlek på nål är det så att om man "drar" och hjälper symaskinen mata fram så bryts nålen lätt. Låt maskinen jobba med frammatningnen men om det inte går, tex i "uppförsbackar" så prova dra med hjulet "för hand".

Det är viktigt att tyget är stilla den millisekund nålen går igenom tygen för annars kan nålen missa hålet i stygnplåten (plåten på väg ner till spolen) och då förstår ju alla vad som händer... :angel:

Detta blev rörigt... Nån som fattade nåt? :crazy:

jag använder symaskins lädernålar, de håller mycket bra. köpte dem på åhlens för 45kr då syaffärens var för dyra.:( köpte också vanliga sadelmakar nålar på tjäder läder, 50 för 40kr, när 3 st i affären i byn kostade 60 kr. de nålarna gick dessutom söder väldigt fort.

Jag förstod precis, tack för tipsen :) Skaffade ett set i strl 110 idag.

Buck

Jo jag var inne i en syaffär idag och plockade på mig nålar för läder, men hon tyckte inte att det var en bra idé då dom tydligen skulle skära i tyget på något sätt :confused:
Så hon rekommenderade jeansnålar i strl 110. Får se om dom håller!

Testade förresten bogbreddaren idag, sydde fast remmen med översta spännena för hand igår :angel: Och det satt riktigt bra:laugh:
Ni får dock komma med kritik och åsikter sen när jag lägger ut bilder på hur det ser ut när det sitter på täcke och häst, kanske någon detalj jag bortsett ifrån som inte är bra eller så.:o

vet nån hur långt ett fleecetäcke i storlek 135 ska vara om man mäter över ryggen? Alltså från nederkanten på ena sidan till andra:D

ritade lite i paint:bump:!
29643609.jpg
[/url][/IMG]
så du får mäta på din häst hur lång siffran x ska vara och multiplisera det med 2. då får du minimi längden för tyget du ska använda. :D bättre med nån ca för stort än nån cm för lite.:P annars så är mitt 155 täcke ca 2m över ryggen/sidorna

Senast ändrad:

okej tack:D Har ingen häst att mäta på just nu då men jag kan ju ta lite mindre än 2m, om ingen annan vet exakt:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar