Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

jag ska sy ett träns och ev en galoppsadel till projekt arbetet i skolan. vet ngn om fettat rem läder är bra till båda? det är ca 3-3,5 mm tjockt, hur många kvadrat fot behöver man?

+ har ngn en mall till enkel galoppsadel??? (:

KL* blev inspererad av allas fixande, så idag ahr jag gjort ett kindkedjeskydd, dock ska jag nog bara ha det tills jag hittar ett annat:)

hejhej :)

jag håller på att sy ett ländtäcke i slöjden. mest för att jag inte kommer på ngt annat att göra och för att min kompis hade ett liggande som hon hade börjat liye smått på. hon hade yp bara klippt ut tyg & vadd som ska va i mitten :d men har ni ngt förslag på vad jag kan göra för ngt ?? det ska inte vara så svårt, inte för litet ( då blir läraren sur :mad: ) & ngt jag kan ha användning för på min lilla ponny :laugh: :love:

Att göra när ny häst kommit:
# sy öron på lila huva
# virka äpplegrön huva och sy öron
# sy äpplegrönt schabrak
# sy jeansschabrack
# fläta jeanspannband

hejhej :)

jag håller på att sy ett ländtäcke i slöjden. mest för att jag inte kommer på ngt annat att göra och för att min kompis hade ett liggande som hon hade börjat liye smått på. hon hade yp bara klippt ut tyg & vadd som ska va i mitten :d men har ni ngt förslag på vad jag kan göra för ngt ?? det ska inte vara så svårt, inte för litet ( då blir läraren sur :mad: ) & ngt jag kan ha användning för på min lilla ponny :laugh: :love:

:bump:du kan virka en luva, brodera ett shabrak, sy en läder grimma, sy transport skydd/ paddar. har själv tänkt göra ett lapp-skritt-täcke med gammalt duntäcke som bas.

:bump:du kan virka en luva, brodera ett shabrak, sy en läder grimma, sy transport skydd/ paddar. har själv tänkt göra ett lapp-skritt-täcke med gammalt duntäcke som bas.

luva-har han ingen användning för
brodera schabrak-pilligt & jobbigt för min del :angel:
lädergrimma-hur gör man det ?? :)
transporskydd-har han redan
paddar-behöver han inte
skrittäcke-har han redan

men tack if :laugh:

fler roliga förslag ?? :d

Skulle behöva hjälp med att sy om min skito pad, så man kan plocka ur inläggen, har tyvärr ingen symanskin och vill ha det ordentligt gjort:S

Ingen som bor i skåne som kan;D haha

du kan ju helt enkelt sprätta upp och klistra/sy dit karborrband. om det går dvs, har själv aldrig gått i närheten av en bomlössadel så vet ej hur inläggen fungerar...

hästsportsadelmakarna i malmö är ganska bra sadelmakare. vet ej priserna dock, men de finns på jägersros stallområde.

vet någon om det blir lika bra att sy en luva helt i tyg som att virka? det blir ju lättare men om man syr i tyg så kan man sy fast spännen tll tränset så att det inte bara ligger löst under nackstycket.

ja, har för mig att det säljs en del sånna luvor :) kanske inte med sånt där knäppe, men som är gjorda helt i tyg :laugh:

aha, tänkte att det skulle fladdra mer än de virkade, men man kan kanske få in passformen mer om man syr allt i tyg. + att den blir lättare att tvätta och hålla ren. :)

*KL*
Jag har funderat lite över att börja sy egna tävlingstäcken då jag tycker de som säljs är alldeles för dyra, funderar på en bra symaskin någon som kan ha något bra tips på märken/modeller som passar att sy igenom flera lager av tyg flis+något siden eller annat glansigt. :D Vad använder ni för maskiner? :p

Dagens projekt består i att förvandla en gammal fuskpäls jag köpt på loppis till diverse varma och gosiga hästprylar nu inför den stundande kylan. Pälsar i fusk eller äkta finns ofta att hitta på loppisar för nästan inga pengar alls. För denna betalade jag 50 kr! Med tanke på vad nya fårskinnsprodukter kostar i ridsportaffären är detta en spottstyver.
Min symaskin är gammal som gatan, men den funkar perfekt till att sy enklare grejer med. Använder "björntråd" till att sy med och har för det mesta inget mönster, utan ritar/klipper efter saker jag redan har i min ägo. Svär då och då över att det blir fel, men med lite jävlaranamma går det!

http://4.bp.blogspot.com/_oSf0vQCy_9I/SsCDmqSjUGI/AAAAAAAAAZk/pWVi5Z5RBxw/s320/R0012072.JPG

http://4.bp.blogspot.com/_oSf0vQCy_9I/SsCDNCQpjuI/AAAAAAAAAZc/4OvLyd4CMy4/s320/R0012071.JPG

Bilder på mina alster kommer snart!

Vilket kap! :laugh: Jag ser fram emot bilder sen, även på häst :d
Får önska dig lycka till på vägen också :D

*KL*

haloja! :)

nu då det börjar bli mörkt så skall jag försöka sy mej ett eget reflexridtäcke.. funderar bara på hur jag skall sy det så jag kommer rida barbacka med det, någon med förslag? :D

fleece skulle jag helst vela sy i då det är så enkelt osv.. men fleece kan man inte sitta på direkt mot hästen eller? blir det nån friktion så det blir jättevarmt eller hur var det? :D vad är bäst att sy i för material till reflextäcke, smart skulle ju vara med ngt som torkar snabbt om man e ute i regnet (spec då man int har uppvärmd stallstuga osv..)

och sen så skulle jag gärna vela se era mallar till sadelöverdrag, blir alltid så sysugen om hösten så nu skall jag börja sy! ;)

Senast ändrad:

Angående sadelöverdrag brukar jag ta en vojlock och rita av - lägger till 5 cm runt kanten och klipper ut. Viker sedan kanten runtom ca 2-3 cm in och syr runt hela så att det blir en kant. Lämna ca 10 cm "öppet" för att kunna trä i gummiband. Den öppningn är bara att sy igen för hand sedan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar