Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

tinuri, jag har sytt alla reflexgrejer av slaktade reflexvästar. jag köper på mig en bunt när det är rea på dom och sprättar upp sömmarna och använder tyget. Fast till barbackatäcket använde jag faktiskt fleece där man sitter. Har mest skrittat med det och då blev det inget problem, är inte säker hur det blir om man rider hårdare.

tack för svaret! :)

jag såg ditt täcke i en annan tråd just (reflextråden) och detdär täcket är jättefint! funderar på att göra nånting liknande :) måst bara si vilket material jag skall använda att sitta på, då jag rider alla gångarter osv ;)

kanske du kan bygga upp täcket kring ett schabrak? om du syr fast det som på mitt täcke är i reflextyg i bakändan av schabraket. Då har du något bra att sitta på. kanske behövs det tyg även i sidorna av schabraket, då kan du ju ta reflextyg där också.

nu kom jag på hur jag skall göra på effektivaste och billigaste sätt..

ja tror jag tar o köper en fleece filt, syr den som nån liknande form som ett vanligt ländtäcke (som man har me sadel) har så jag kan ha mitt tjocka shabrak som jag brukar rida med under :) så köper jag bara nå reflexer eller slaktar ett par reflexvästar som du gjorde vilket är en jättebra idé :) får se hur jag gör.. hinner inte köpa material på ett tag ännu så..

men eftersom jag har så himla lust att bara sy hela tiden så sydde jag en egen reflexbrösta idag! bara för att den gamla inte lyser lika bra mera, och jag hade lite extra tyg o några remsor reflexband hemma, dessutom så tycker inte jag om gamla bröstan för domdär knäppena for upp på dem och släpade i marken en gång då jag red mitt inne i kolsvarta skogen en mörk vinterkväll utan att märka ngt förräns hästen börjar snubbla till titt som tätt och gå hackigt :mad: tur att hästen min är lungn och inte fick panik

P1000132.jpg

(den röda är hemmasydd för de som inte ser det :angel: sydde i all hast! brydde mej inte så mkt om att den inte är perfekt och jag blev dessutom tvungen att skarva av det röda tyget då jag inte hade tillräckligt långa remsor :D)

haha tack :D

nu vill jag sy merameramera!! :D underar på att sy ett enkelt fleecetäcke nu oxå.. stackars min 50 euros symaskin som inte riktigt tycker det är så kul att arbeta och strejkar var 15:e minut -.-

okej nu har jag sytt ett ländtäcke.. tänkte att jag provsyr ett nu bara och så har jag en ungefärlig mall till kommande täcken som jag kan satsa lite mera på :)

då jag fo o sku köpa en fleecefilt så valde jag först ut ett som var militärmönstrat i grönt :d men min ohästintresserade syrra tyckt så synd om tinsku om han sku måst gå omkring i de så hon vald detta tyg ist :angel: :D haha

men här är mitt nysydda:
P1000218.jpg

reflex på baken så vi syns bra bakifrån:
P1000220.jpg

hålet e litet då ja använder detta barbacka, själva täcket ligger inte så bra över korset men jag orkar inte göra om detta :D dehär täcket kommer användas på vindstilla!! (bara ett fleecetyg) dagar på vintern så benen mina hålls varma :d

Senast ändrad:

Jag har mer att visa upp! Fuskpälsen börjar krympa efter alla bitar jag klippt, men fortfarande blir det fler grejer till hästen - och till mig.
Rumpvärmare med extra mysigt fluff värmer gott redan. Undrar hur jag kommer att se ut i vinter när det är kallt på riktigt? Får väl köpa en fuskpäls till och krypa in i :-)

R0012267.JPG

Åh vilket fint ländtäcke! Sånt vill jag också ha :-) - superfin fleecefilt med helt underbart mönster. Vart var det du köpte filten? PM:a mig gärna.

jag har sytt ett zebra täcke!!! med tillhörande lindor och paddar så klart^^ är inte helt färdigt på bilden, men ska ta bild på det färdiga idag. och så ska sy dit en reflex eller två nu när vintermörkret kommer. :D
29574788.jpg
[/url][/IMG]
29574840.jpg
[/url][/IMG]
29574842.jpg
[/url][/IMG]

*kl*

Någon här som har sytt en bogbreddare och kan ge lite tips?:)
Tänkte ge mig på det idag, har hittat en gammal täckjacka jag ska klippa sönder och sen ska jag sprätta bort spännen och remmar från ett gammalt trasigt regntäcke. Får se om maskinen håller för detta :o

menar du en bog platta så att spännena inte skaver?
jag sydde bara dit en bit tygvid ena sidan och sydde fast karborrband vid den andra.

eller menar du att du vill öka utrymmet vid frambenen? där är det bara att klippa rakt upp där man vill ha det, sen klippa ut en triangel formad tygbit som man syr fast sen.

(förlåt jag är dålig på att beskriva^^)

Hmm, vet inte riktigt om jag förstod vad du menade :o

Men det är så att det är för trångt i bogen, så jag hade tänkt sy en platta som jag fäster ringar och spännen i så att man kan fästa täcket i det och på så sätt få extra utrymme :)

Du kanske inte förstod vad jag menar heller?:angel:

Därför knåpade jag ihop en vacker bild i paint :idea:

bogbreddare.jpg

Det i mitten är bogbreddaren och det på sidorna ska föreställa täcket :D

kl

ngn som har tips på vad man ska köpa för tyg som man kan lappa sina trasiga täcken med? :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar