Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

ett ländtäcke är jättelätt att göra:) jag köpte en filt på ikea för 15 kr och målade av en vojlock för att få rätt form:D hittade måtten på internet. vilken storlek vill du ha? jag har måtten till 135 iaf, annars kanske nån annan här har till andra storlekar:p

det är jätte lätt att göra länd täcke!!
1, lägge fleece filt bå baken och lägg på sadel,
2, rita sedan ut hur täcket ska se ut,
3, ta av filten och klipp ut länd täcket,
4, lägg tillbaka på hästen med sadel, markera var spännena ska sitta,
5, ta av igen och sy dit spännen rump band och ev kant band.

voila!! du har nu ett länd täcke i fleese.
om du vill ha ett vattentätt så kan du ju slakta ett regn täcke eller vinter täcke, det är samma procedur som jag skrivit men kantband blir mer viktigt. lycka till!!!!

Ja men hur gör man pannband???????

har tråden dött nu eller ? fler föslag ! :D

*KL*

Jag är barnsligt förtjust i broderade hästsaker.
Men ekonomin tillåter inte att jag skickar in alla grejerna för brodyr, så här är en liten budgetvariat.

PICT0005.jpg

Det är alltså korsstyngsbroderi på "aidaväv".
Ska sy fast "lappen" sen på fintäcket med tät sicksack i lämplig färg.

Tror att det kommer bli riktigt bra:)

Va smart :banana: Jag är också förtjust i brodyr på sakerna. Men det där var ju en toppenidé! Om Man syr korsstygn runt bokstäverna i underlagets eller kantbandets färg så får man ju en brodyr som är lätt att ta bort om man skulle vilja:bump:

*Knapplån*
Vill ha massa idéer och liknande!
Jag skulle vilja göra en repgrimma, funderar på hur man gör? Har hittat en länk här, men den funkade inte? Någon som har en annan med bruksanvisning på hur man gör?
Vart köper man ett okej rep?

Sen är jag lite nyfiken på om någon har gjort egna visningsträns, eller några andra smarta idéer på att få till något av en så kallad budgetvariant?
Bilder o idéer vore kanon!

Tack!

*kl*

Någon som sytt överdrag till sadel i spansk modell? Typ till Espanola/Epona eller liknande sadel-modell.?
Har dreglat lite efter fårskinns-sits till såna sadlar, dels för värmen/bekvämlighetens skull men jag hade också tänkt för att spara lite på nötningen av lädret i sadeln om möjligt.
Och då borde väl skinn mot lädret vara det bästa (jämfört med tyg som kanske i sig nöter tänkte jag?) typ fårskinn eller renskinn?
Renskinn har jag funderat på för det kan jag få tag på ganska billigt, men hur enkelt är det egentligen att sy i renskinn.? :confused:

Om ni har gjort ett överdrag/sits - hur gick ni tillväga?
Tackar på förhand! :bow:

Antagligen inte det svar du vill ha, men jag hade sån tur att en stallkamrat hade ett överdrag till sin sadel som jag använde för att göra ett mönster. Nu har jag en portugesa så om någon behöver ett mönster till ett sånt överdrag kan jag vara behjälplig.

Innan jag kom på att det nog var lättast att använda ett befintligt överdrag funderade jag på om det inte skulle funka att slakta något billigt tyg/fleecefilt för att tillverka ett mönster.
Jag tänkte lägga tyget över sadeln, klippa ut hål efter gallerierna och längs kanten för att på så sett kunna tillverka ett mönster. Och sen hitta på nåt för gallerierna förstås. Till Portugesan är överdraget sytt två delar som är som själva kåpan och sitsen(en på varje sida), fyra delar för framgalleriet (hö/vä, fram/bak) och sex delar för bakgalleriet som är lite kantigare.(hö/vä, fram/bak + 2 st kortsidor)

Jag sitter här och håller på att sy ett ridtäcke, jag köpte två filtar från I*ea som jag sydde ihop långsidorna på, jag vågar inte fortsätta för att jag inte vet hur långt det ska vara ner på sidorna och baken. Detta är till en häst som har 125-130 i strl på täcken.

Ska du sy mantel för värmens skull rekomenderar jag verkligen ylletyg. Det går inte åt jättemkt om du ska sy en halvcireklmantel som den du visade på bilden. Ylle är dessutom vattentätt :-)

Jag mätte på ett fleecetäcke som jag hade hemma och min duktiga pappa räknade ut hur mycket 17 tum var i cm. :)

hur klär ni om era sadlar:confused: skulle behöva klä om min :angel:
Blingade ett pannaband igår med blåa stenar..

det bästa är väll att lämna in det till en sadelmakare, då blir det bra kvalitet och ordentligt gjort. dock så blir det dyrare.

varför dör denna tråden hela tiden??:confused: sy mera!!

okej här är en utmaning; :bump:
rita dit önske länd/rid täcke! det kan se ut hur som helst bara det är så fantasi fullt som möjligt^^

rita i paint eller skanna in från papper^^ låt fantasin flöda:banana:

Har gjort om detta träns. Var ett vanligt träns med engelsk nosgrimma. Omgjort till westernträns.

Har även gjort matchande westernbrösta, men har ej bild på den. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar