Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Kul att min beskrivning kommer till nytta.:D
Fläta på!

Det var jättefint :) Kom på att jag hade ett gammalt fult ridspö liggandes som jag aldrig använt så jag bestämde mig för att fläta det, hoppas det var okej... :o

I alla fall, gjorde i olika nyanser av blått och med en vit rosett på :D

28668492.jpg

28668231.jpg

Färgerna

Det blåa som sticker ut på baksidan är en liten minirosett som jag satte fast i den stora så jag slapp limma fast den. Ifall jag skulle vilja ta av den så behöver inte hela spöt bli förstört :idea: Man liksom knyter fast den :)

Hörreni sy nissar ;)

Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden :o ...

Har en pad till min Western sadel. Men jag skulle vilja ha en filt som man lägger över, för jag vill att det ska matcha lite. Ska ha röda benskydd, röda boots och sen om jag slänger över en röd filt över paden.

Vilket material ska jag köpa?
Vill inte att det ska vara för tjock pga sommaren (när nu den ska komma) och heller inte för tunnt så att den fladdrar omkring när man rider..

Någon som har några ideer, + vart man kan beställa tyget?

*kl*
Jag pimpade ett träns innan jag åkte till stallet idag.

P7220004.jpg

(Fodret var mycket flammigare IRL)

P7220042.jpg

P7220048.jpg

Till häst (dock väldigt suddigt pga dåligt väder):
P7220054.jpg

P7220057.jpg

Funderar på att sy ett fleecetäcke, tror ni det funkar att använda en vanlig pläd från IKEA?:D och vad ska man ha för spännen? xD

Jag använde den där ljusblåa fleecefilten för 15 :- (vet inte om de finns kvar?) och sydde fleecelindor och ett ländtäcke för ett tag sen. :)
2ytpdfm.jpg

bf2plc.jpg

Spännen från ett f.d. täcke funkar säkert? Jag använde vanliga snören :p

Tackar! :D Funderar på att jobba vidare på täcket .. Borde fixa en sån där avrundning på baken samt sy på kantband. :p

Snyggt!, har du någon närbild eller förklaring på hur du fäste kardborren på lindorna?

Hittade ingen bild i "arkivet" men det är som på de flesta man köper, triangelformat och fastsytt.
Ritade en bild i paint :D Det streckade är söm.
6oklds.jpg

Jag använde en hel filt till alla fyra tror jag, så 15 :- + kardborre ca 20 :- :laugh:

ingen som har mönster eller ideér på en lättsydd flughuva/mask? Alltså en sån som sklyddar ögonen och inte bara öronen... mina hästar har sönder dem på löpande band...

är det inte lättare att laga de hamla huvorna? det finns sånt nät tyg på panduro hobby, och om det är i karbor bandet som de går i sönder (mina gör det) kan du byta ut dem mot spännen eller snören som du kan knyta. det blir nog lika dyrt att sy själv som att köpa nytt.

Jag knåpade ihop ett pärlpannband förra året (där man lätt kan byta ut pärlorna för variationens skull)
Bz%20pannband.jpg

Kan någon tipsa mig om vad man kan sy av gamla halvelastiska lindor? (om man ens kan använda de till nåt)

Det var ju jättefint!:D Det var precis den filten jag tänkte köpa... xD vad ska man ha för snören om det ska hålla bra?

Jaa just den filten var jag faktiskt och titta på idag! :laugh: Har man en liten häst lär den räcka till ett helt täcke, men jag tänker göra ett ländtäcke.
du behöver faktiskt inte ha några spännen alls, det hade inte vi på ett egetsytt fleecetäcke till min medryttarponny, sydde helt enkelt ihop det till ett stycke i fram och så drog man det över huvet och satte fast med en täckesgjord, spännen är så dyra och faktiskt inte särskilt nödvändiga! :p

jysk har billiga tyger och plädar ibland. deras 5m velourtyg som finns i många färger borde kunna fungera bra till hjälmöverdragen

Okej det ska jag nog göra då xD är det nån som har mått till ländtäcke/fleecetäcke? ska hyra häst om ett år så jag kan inte prova det nu...:( och var kan man köpa kardborre?:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar