Svullen av magplatta!

V

vansinnet

Nu måste jag få hjälp.

Köpte en lädergjord med magplatta häromdagen och efteråt var pållan alldeles svullen och hård där den suttit! :eek: (Drog inte för hårt)
Hon är inte öm, kan nypa och klämma som jag vill och hon bryr sig inte om man drar en sadelgjord.
Min kompis sa att samma sak hände hennes häst när hon köpt en magplatta men att det gick bort efter en vecka.

Har någon mer råkat ut för detta?
Vad göra?:confused:

Sv: Svullen av magplatta!

har aldrig hårt, låter väldigt konstigt. Säkert att det inte kommit ngn skit emellan?

Ligger hela gjorden/plattan an mot hästen, eller kan det vara så att den ger ett punkttryck längs ena kanten?

Det är inte ovanligt med breda, anatomiska gjordar att det blir så, man måste vara mycket observant på hur den ligger an mot hästen.

Har själv en bred, anatomiskt formad dressyrgjord i läder som jag aldrig kunnat använda, pga att den inte passade hästens "magform". Den tryckte mer på ena sidan och hade varit mer obekväm -kanske rent skadlig- än bekväm för hästen.

Den ligger emot hela vägen, och hon var svullen hela vägen också.

Svullnaden gick bort efter ett par dar, red med den igår också men då blev hon inte svullen.

kan den ha blivit "behandlad" med något hon inte tål?

Min ponny blev likadan när en kompis red med sin magplatta. Vet inte varför, men han fick bara två knölar, ungefär som om han slgit upp frambenen utan magplatta

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 377
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb