Vi har väl hela tiden pratat om hur mycket av den svenska "kyrkligheten" är just vana och tradition?Nu behöver vi backa och fundera över skillnaden på kulturellt kristen och troende kristen. Jag skriver om kulturellt kristna som följer kristna traditioner som ett kulturellt arv. De som döper sina barn i kyrkan har i de allra flesta fall ett kristet kulturellt arv, annars blir dopet märkligt. Har du träffat någon med annat religiöst arv som döper sitt barn i kyrkan? Judar? Muslimer?
Många majoritetsvenskar är så insnöade i sin kulturellt kristna bubbla att de inte ens fattar hur starkt det här kristna kulturella arvet är, men jag lovar att det är synligt för många av våra minoritetssvenskar.
Det jag ifrågasätter är snarare hur många som faktiskt iakttar de kristna högtiderna du räknade upp och hur många som helt enkelt är lediga och muntrar upp vintern med god mat och seder som är egentligen är betydligt äldre än kyrkan.
Frossan runt jul är ju väldigt, väldigt gammal till exempel. Är det fortfarande kulturellt kristet?