Svenskars relation till religion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina två öre...

Jag är inte kristen men har en andlighet. Större delen av mitt liv har jag varit en sökare och var troende kristen under en period. Jag har också allvarligt övervägt att konvertera till islam under en period (sökare som sagt). Jag vågar också påstå att jag kan väldigt mycket om religion generellt eftersom jag läst rätt mycket religions- och kyrkohistoria.

Jag har också väldigt svårt för hyckleri och respektlöshet... dvs jag kan utan problem besöka en kyrka men jag läser inte med i trosbekännelsen eller sjunger med i psalmerna. Jag hade heller inte gått med på att vara fadder till något barn. Jag har nämligen stor respekt för andras tro och förstår att det är något som är viktigt i deras liv. Jag har besökt moskéer också och klär samt uppför mig som är förväntat i den situationen. Av respekt.

Mina föräldrar döpte mig vilket jag har noll problem med (dock inte i kyrkan... jag döptes här hemma i vardagsrummet, av samma präst som också döpte mina yngre kusiner). Jag konfirmerade mig aldrig, jag hade gärna läst men var rädd att känna mig pressad att gå upp i konfirmationen om jag gjorde det. Det var alltså ett mycket genomtänkt val att inte konfirmera mig och min morfar (fritänkande troende kristen som inte tyckte om kyrkan som organisation) var mycket stolt över sitt barnbarn :heart

Senare gick jag ur kyrkan eftersom jag inte klarar att vara med i något som jag inte tror på. Gick det att betala en avgift för att bidra till att kyrkobyggnaderna bevaras hade jag gärna gjort det (jag gick alltså inte ur för att slippa skatt).

Jag kan ibland vara avundsjuk på troende för tryggheten deras tro ger dem. Däremot vet jag att den kristna tron inte är något för mig.

Jag är inte troende (men kanske andlig?). En sak som jag tycker kyrkan är otroligt bra på är att bemöta sorg. Döden är så laddad i den sekulariserade världen medan kyrkan hanterar den hela tiden. Därför tycker jag att man får så fint stöd av kyrkan när man är i sorg. De är vana, de räds inte, de finns där.

En annan tanke dök upp i mitt huvud.
Kyrkan jag är uppväxt inom, har aldrig pratat om "straff" eller helvetet eller något sådant.
Det var väldigt fritt att tolka som man själv kände. Inga krav på att delta i allt och ingen predikan om att "gör du inte såhär, hamnar du i helvetet".

Aldrig någonsin har jag hört någon i den församlingen säga något ont om hbtqi+ etc, utan bara kärlek, fritt fram att älska och tro precis som det passar en själv. Alla är välkomna på sina villkor. Den kyrkan hade samarbete med flera mindre församlingar med utländskt ursprung, så dessa fick en samlingspunkt och känna sig inkluderade fast de var för få för att t ex ha en egen kyrka.

Ett historiskt perspektiv på kyrkan, som jag tycker är intressant, är att i Norden var det faktiskt kyrkan som värnade om kvinnors och barns rättigheter under säg 1500-1800-talet.

Den sekulära lagstiftningen var inte speciellt kvinnovänlig (t.ex hur kvinnor skulle giftas bort) medan kyrkan protesterade mot de värsta avarterna av kvinnoförtryck.

---
En orsak till att folk vill ha själavårdande samtal med präster istället för kurator eller liknande kan jag också tänka mig är att präster knappast för journal. Alla människor är inte helt bekväma med att deras svårigheter finns dokumenterade någonstans.

Ett historiskt perspektiv på kyrkan, som jag tycker är intressant, är att i Norden var det faktiskt kyrkan som värnade om kvinnors och barns rättigheter under säg 1500-1800-talet.

Den sekulära lagstiftningen var inte speciellt kvinnovänlig (t.ex hur kvinnor skulle giftas bort) medan kyrkan protesterade mot de värsta avarterna av kvinnoförtryck.

---
En orsak till att folk vill ha själavårdande samtal med präster istället för kurator eller liknande kan jag också tänka mig är att präster knappast för journal. Alla människor är inte helt bekväma med att deras svårigheter finns dokumenterade någonstans.
Möjligt att den svenska kyrkan värnade om kvinnor men det först efter raserat för kvinnor.

Under vikingatiden fick kvinnor äga mark, vara gårdens överhuvud, vara prästina, handelsman och mycket mycket mer. Allt tog svenska kyrkan ifrån kvinnor.

Möjligt att den svenska kyrkan värnade om kvinnor men det först efter raserat för kvinnor.

Under vikingatiden fick kvinnor äga mark, vara gårdens överhuvud, vara prästina, handelsman och mycket mycket mer. Allt tog svenska kyrkan ifrån kvinnor.
De allra flesta inriktningar av de abrahamitiska religionerna har varit enormt patriarkalt inriktade så jag håller med om påståendet att kyrkan knappast i stort har värnat jämlikhet mellan kön. Istället precis tvärtom där rollerna har varit fördelade i gudomlig ordning.

Kyrkan idag, är långt från kyrkan strax efter vikingatiden, eller menar du att kyrkan fortfarande, idag "raserar för kvinnor"?

Å andra sidan var kvinnorna de första att anamma kristendomen för livet efter detta, dit även kvinnor, barn, sjuka och gamla var välkomna istället för att dö hemma och hamna i Hel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 344
Senast: Enya
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 707
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama