Jodå. Kommun och region.Nu menar du inte i Sverige va?
Dvs hen talar inte om kyrka och religion. Det är enklast så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jodå. Kommun och region.Nu menar du inte i Sverige va?
Ah du menar i just i politiken eller?Jodå. Kommun och region.
Det finns en viktig skillnad tyvärr.Det alldeles gratis och religiöst obundna samtalsstödet hos kommunen har också tystnadsplikt. Anhörigstödet likaså.
det är lite underligt då vi har ett kristet parti i regeringen. (om det nu är kristendom du menar).Jodå. Kommun och region.
Jag upplever snarare det som at det finns några fåtal enstaka präster som är mot hbtq-i?Absolut, men det hjälper ju inte om man ringer en anonym jourhavande präst till exempel.
Beror väl på respektive parti?det är lite underligt då vi har ett kristet parti i regeringen. (om det nu är kristendom du menar).
Så du menar att du har full koll på vilka personer i din omgivning, i din kommunpolitik, som är ateister?Ah du menar i just i politiken eller?
För det är då inget jag kan påstå jag märkt av alls i livet annars - i någon situation.
ja tolkade nog ditt inlägg fel.Beror väl på respektive parti?
Förklara hur du menar, för jag fattar inte riktigt? Vad har ateism och KD för samband menar du?
Nej, men jag har inte full koll på vilka som är medlemmar i ett samfund heller - så det verkar ju vara same same.Så du menar att du har full koll på vilka personer i din omgivning, i din kommunpolitik, som är ateister?
Möjligt att den svenska kyrkan värnade om kvinnor men det först efter raserat för kvinnor.Ett historiskt perspektiv på kyrkan, som jag tycker är intressant, är att i Norden var det faktiskt kyrkan som värnade om kvinnors och barns rättigheter under säg 1500-1800-talet.
Den sekulära lagstiftningen var inte speciellt kvinnovänlig (t.ex hur kvinnor skulle giftas bort) medan kyrkan protesterade mot de värsta avarterna av kvinnoförtryck.
---
En orsak till att folk vill ha själavårdande samtal med präster istället för kurator eller liknande kan jag också tänka mig är att präster knappast för journal. Alla människor är inte helt bekväma med att deras svårigheter finns dokumenterade någonstans.
De allra flesta inriktningar av de abrahamitiska religionerna har varit enormt patriarkalt inriktade så jag håller med om påståendet att kyrkan knappast i stort har värnat jämlikhet mellan kön. Istället precis tvärtom där rollerna har varit fördelade i gudomlig ordning.Möjligt att den svenska kyrkan värnade om kvinnor men det först efter raserat för kvinnor.
Under vikingatiden fick kvinnor äga mark, vara gårdens överhuvud, vara prästina, handelsman och mycket mycket mer. Allt tog svenska kyrkan ifrån kvinnor.
Kyrkan idag, är långt från kyrkan strax efter vikingatiden, eller menar du att kyrkan fortfarande, idag "raserar för kvinnor"?Möjligt att den svenska kyrkan värnade om kvinnor men det först efter raserat för kvinnor.
Under vikingatiden fick kvinnor äga mark, vara gårdens överhuvud, vara prästina, handelsman och mycket mycket mer. Allt tog svenska kyrkan ifrån kvinnor.
Å andra sidan var kvinnorna de första att anamma kristendomen för livet efter detta, dit även kvinnor, barn, sjuka och gamla var välkomna istället för att dö hemma och hamna i Hel.Möjligt att den svenska kyrkan värnade om kvinnor men det först efter raserat för kvinnor.
För mig är kyrkan fortfarande en av de bastioner där jämlikhet mellan könen motarbetas. Inte av alla, men av en signifikant andel.Kyrkan idag, är långt från kyrkan strax efter vikingatiden, eller menar du att kyrkan fortfarande, idag "raserar för kvinnor"?
Idag är inte 1500 till 1800talet. Men ja det hade varit intressent att veta hur det sätt ut idag om inte kvinnorna togs ifrån så mycket.Kyrkan idag, är långt från kyrkan strax efter vikingatiden, eller menar du att kyrkan fortfarande, idag "raserar för kvinnor"?
Undra om dom var införstådd med alla nackdelar som det innebar. Möjligt att dom visste och ändå tyckte det var en bra idé.Å andra sidan var kvinnorna de första att anamma kristendomen för livet efter detta, dit även kvinnor, barn, sjuka och gamla var välkomna istället för att dö hemma och hamna i Hel.