Va? Säger du nu att problemet är att prästen är anställd av en religiös organisation och inte av vården? Jag har trott att du argumenterar emot sammanblandning och emot präster i vården. I min syn vore det en oändligt mycket större sammanblandning om prästen vore anställd av vården. Vilken hen inte ÄR. Kyrkan gör kyrka och vård gör vård. (Jag vet inte om du har svårt att följa de olika rösternas svar kring vård/inte vård/själavård; att du samtalar med mer än en människa? De olika åsikterna här representerar den mångfald av åsikter som finns överlag, bland troende så väl som icketroende. Är det så att du inte kan särskilja fyra, fem, sju personer som tycker olika i en buketråd, utan försöker skapa ett åsiktsläger av det de säger, så förklarar det alldeles utmärkt hur du tillskriver gruppen ”troende” EN ståndpunkt eller egenskap, som du dessutom förfasar dig över.)
Om du anser att detta är syftet med religion förstår jag ditt vilda fäktande. Jag förstår däremot inte hur den slutsatsen uppstår? Menar du att tro inte alls är en personlig fråga (som förvisso missbrukats av människor som längtar efter makt, precis som vilken annan struktur i samhället som kommer med påverkansmöjligheter, såsom tex politik gjort)? Jag undrar uppriktigt om du verkligen tror att detta är religionens grundläggande syfte och hur du kommit till den slutsatsen?
Jag nekar nu alltså inte till några hemskheter som gjorts i religioners namn, utan till att de hemskheterna vore syftet med en gudstro.
men då ger du återigen ett förslag som inte är förenligt med våra diskrimineringslagar. Att bara den som aktivt förmår fråga, ska ha tillgång till själavård utesluter dem som har kommunikativa begränsningar och behöver kommunikativt stöd (i form av tex frågor) från den rättigheten och därför är det inte ett alternativ. Ditt förslag sätter ateistens obehag inför frågan över den kommunikativt begränsades möjlighet att få (eller tacka nej till) lagstadgad själavård.
Självklart är det beklagligt med den starka aversion vissa har mot troende och att de kan tvingas hantera den även i en hälsomässigt utsatt situation men det rättfärdigar ändå inte den diskriminering du förespråkar.