Jag skulle absolut kunna prata med en imam eller rabbin, jag tänker att det är en klok person som har tänkt en del på existentiella frågor. Däremot kanske de inte skulle vilja prata med mig, eftersom jag inte är muslim eller jude.
Jag noterar för övrigt att så stigmatiserat kan det knappast vara med ateism, för du och många andra i tråden skräder ju verkligen inte orden för att berätta hur urbota dumt ni tycker det är att ha en gudstro på ett rätt nedsättande sätt. Kan du inte bara låta andra ha sin tro, utan att berätta för dem att de minsann inte borde gaffla om en gammal bok etc?
Jag har en vän som är jude, och jag skulle ju aldrig säga till henne hur dum hon är som går i synagogan och lyssnar på hur de gafflar om en gammal bok, att hon absolut inte borde äta kosher för det är inte vetenskapligt och hör sen, och så vidare. Vem är jag att berätta för henne att hon inte borde leva ett judiskt liv? I min värld är det rimligt att hon som kommer från en judisk familj såklart vill leva ett judiskt liv, och jag tycker heller inte det är problematiskt. Hon får väl leva som hon vill, vad gör det om hon inte häller gräddsås på sin biff?