Ja så är det ju. Men det är fortfarande inte kyrkans/prästens fel, det ör ju bara konspirationsteorier.
Min bekant blev kurator på lasarettet i närheten. Han har jobbat med ensamkommande och har några kurser i beteendevetarskap och i motiverande samtal vilket jag också har efter de åren ;-) men visst, han kan prata, man får ge honom det. Men hade jag förlorat mitt barn till exempel hade jag hellre pratat med någon som har erfarenhet av människor i sorg. Präst eller imam spelar ingen roll. O samtaösstödet är vad det ska gå ut på - samtalstöd.
Då är det ju upp till er andra att driva frågan. Som sagt. Kompisen som fick anställning här på sjukan (stort regionsjukhus) har en kurs i motiverande samtal, en präst har många års utbildning där att möta människor i sorg och samtal är en pågående process under hela utbildningen. Mig stör inte det, och de som det stör måste väl driva frågan då, men det är fortfarande inte prästens fel och det är helt frivilligt att prata med denna.
(Dessutom är det skillnad på präst och pastor eftersom du drog upp frikyrkor och även sekter, mig veterligen finns det ingen sekt på sjukhusen, de har inte den befogenheten, pastorer för frikyrkor är jag osäker på men de har dock inte samma utbildning och inte samma befogenhet som prästen och så vitt jag vet är det präst, inte pastor, du möter på sjukhusen? )