Det är det här många icketroende och kritiska verkar har svårt för att förstå. De har mött någon som prackat på dem tro någon gång och tar nu för givet att varenda troende kotte beter sig likadant. Dessutom så pratar präster enbart om Gud och Bibeln.
Det är så trist med fördomar. Präster är ju utbildade i viss samtalsstöd. Det är något som tillhör deras vardag, att kunna möta människor i kris i olika situationer. Att inte förstå detta utan fortfarande sitta fast i fördomar att det enda präster gör är att prata om Gud och pracka på en sin tro, bevisar för mig att en del ateister har vägrat utvecklas från dåtid jämfört med kristendomen i Sverige, de sitter fortfarande fast i hur det var "förr" hellre än att se att även religioner kan utvecklas.
Jag, som ju har varit i kristna sammanhang lite fler gånger än en hel del av de som inte tror, är konfirmerad och har varit konfirmandledare, sjungit i kör osv. Prästen pratar om Gud allra mest på en gudstjänst. På konfirmandtimmarna handlade en del om att jämföra vissa punkter av Bibeln mot hur man lever i dag. Hur man ska vara mot varandra. Vad betyder de 10 budorden egentligen för vårt samhälle osv. Det var inte att pracka Gud på ungarna, snarare att visa vad kristendomen är i dag.
Ja, jag tycker att det är sorgligt att människor är så aggressiva i sina fördomar, så att de blir mer eller mindre förblindade. Det är så mycket direkt felaktiga fördomar som blir tydliga när sådant här diskuteras. För mig ter det sig lika märkligt som att jag skulle hävda att "Alla ateister är okunniga knasbollar", bara därför att jag träffat på några ateister som jag bedömer vara det.