Svenskars relation till religion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så ingen tvingade dig? Återigen så är det inte svenska kyrkans (eller någon prästs) fel. Varför inte ta upp det med den det faktiskt berör?

Det är deras fel för att de har övertygat sjukvården och stora delar av samhället om att de är fullgott alternativ till utbildade kuratorer och psykologer.

Jag har släktingar som pratar med präster när de mår dåligt och har en livskris. Det är helt ok. Det funkar för dem. Jag skulle t.o.m. kunna hjälpa dem att ta sig till prästen eller på annat sätt underlätta för dem att kunna prata med honom. Men samhället ska inte se det som ett fullgott alternativ. Det är en del av religionen som fortfarande har för stor plats i samhället. När samhället tycker att alla kuratorer och psykologer kan ta semester samtidigt för "det finns ju präster patienterna kan rpata med".

Det är deras fel för att de har övertygat sjukvården och stora delar av samhället om att de är fullgott alternativ till utbildade kuratorer och psykologer.

Jag har släktingar som pratar med präster när de mår dåligt och har en livskris. Det är helt ok. Det funkar för dem. Jag skulle t.o.m. kunna hjälpa dem att ta sig till prästen eller på annat sätt underlätta för dem att kunna prata med honom. Men samhället ska inte se det som ett fullgott alternativ. Det är en del av religionen som fortfarande har för stor plats i samhället. När samhället tycker att alla kuratorer och psykologer kan ta semester samtidigt för "det finns ju präster patienterna kan rpata med".
Källa på det? Låter mest som konspirationsteorier tycker jag. Nej, det är självklart regionens fel. Det är de som anställer kuratorerna och det är de som faktiskt lägger semestrar.

Om det inte finns kurator på den tiden du behöver en är det ju ett problem för regionen. Det är inte kyrkans problem, eftersom de har ordnat så präst alltid är tillgänglig. De ska inte behöva stå till svar för att de kan fixa dygnet runt verksamhet medan regionerna inte gör det. Så, för mig är problem något som ska lyftas med regionerna, men om det inte görs vet det ju inte att det finns ett problem ens. Jag personligen känner inget behov av att lyfta det, för en präst i en kris är ett samtalsstöd, inte guds talare. Alltså lika bra som en kurator.

Fast vem vill prata om sina intima bekymmer med någon som har en helt annan världsbild än sig själv?

Skulle du vilja ha samtalsstöd av en shia-imam?

För mig, som har upplevt att växa upp i en frikyrlig miljö, så är det helt otänkbart att känna mig bekväm med dogmatiskt religiösa personer. Jag har inga problem med personlig, privat tro. Men när man börjar gaffla om att en gammal bok innehåller regler som ska följas och en världsbild som är sannare än vetenskapen... Och den boken är helt uppåt väggarna knasig (ja, jag har läst den)... Då kan jag inte se att jag har en gemensam grund med den människan.

Deras grundantaganden om verkligheten är så långt ifrån mina egna. Jag blir jävligt obekväm i den situationen. Håller mig artig men extremt distansierad.

Jag kan inte lita på någon som gillar bibeln, helt enkelt.

Det är trots allt inte prästernas fel. Ta upp det med din region istället. Det gör mer nytta än att rikta frustrationen mot troende och präster.
Jag har jobbat mest med skolfrågor i ämnet och hoppas att andra orkar strida i andra frågor, så att vare sig du eller jag eller någon annan i framtiden ska hänvisas till den lokale shamanen, den rysk-ortodoxe inflyttade prästen eller svenska kyrkans representant när vi behöver stöd i kris.

Fast vem vill prata om sina intima bekymmer med någon som har en helt annan världsbild än sig själv?

För mig, som har upplevt att växa upp i en frikyrlig miljö, så är det helt otänkbart att känna mig bekväm med dogmatiskt religiösa personer. Jag har inga problem med personlig, privat tro. Men när man börjar gaffla om att en gammal bok innehåller regler som ska följas och en världsbild som är sannare än vetenskapen... Och den boken är helt uppåt väggarna knasig (ja, jag har läst den)... Då kan jag inte se att jag har en gemensam grund med den människan.

Deras grundantaganden om verkligheten är så långt ifrån mina egna. Jag blir jävligt obekväm i den situationen. Håller mig artig men extremt distansierad.

Exakt så. :bow:

Att prata om de 10 budorden om hur det såg ut då jämfört med olika lagar och hur man lever med moral osv i dag är inte att pracka på sin tro. Hur vet du hur det pratades om? Var du där?
Du skrev att de 10 budorden diskuterades, som exempel på hur diskussionen inte handlade om gudstro. För mig är det som att säga att det pratades om Magnum Mandel, alltså handlade diskussionen inte om GBGlace.

För mig som inte är troende är de tio budorden fullständigt irrelevanta. Det är inget jag ser någon vits i att diskutera öht. De handlar om en verklighetsbild som jag inte delar.

Hur vet du att en psykolog eller kurator har samma världsbild som dig? Jag hade personligen inte haft problem att prata med en shiamuslim om det är samtalstöd vi pratar om och gud lämnas utanför. Ser inte vad det skulle göra att personen har en annan religion?

Hur vet du att en psykolog eller kurator har samma världsbild som dig? Jag hade personligen inte haft problem att prata med en shiamuslim om det är samtalstöd vi pratar om och gud lämnas utanför. Ser inte vad det skulle göra att personen har en annan religion?
Grejen är att de gör det i sin roll som religiös företrädare. Alltså även kuratorer och psykologer har rätt till egna livsåskådningar, men det är inte deras främsta merit när de ska ta hand om sina klienter.

Om shia-imanen beter sig som ett helt vanligt mänskligt samtalsstöd och lämnar tron utanför så varför inte? Det är just det som sker i samtalsstöd vid kris och på sjukhus. Är inte personen aktivt troende och vill ha samtal med Gud inblandat så behövs inte det utan då handlar det om stöd och tröst på samma vis en kurator ger i kris.

Jag har svårt att förstå varför en person med en tro kan ge sämre hjälp bara för att den har en tro, när hjälpen ifråga inte handlar om personens tro alls. Den biten handlar ju om att vara medmänniska.

Du skrev att de 10 budorden diskuterades, som exempel på hur diskussionen inte handlade om gudstro. För mig är det som att säga att det pratades om Magnum Mandel, alltså handlade diskussionen inte om GBGlace.

För mig som inte är troende är de tio budorden fullständigt irrelevanta. Det är inget jag ser någon vits i att diskutera öht. De handlar om en verklighetsbild som jag inte delar.
Vilken tur du inte var där då.

Grejen är att de gör det i sin roll som religiös företrädare. Alltså även kuratorer och psykologer har rätt till egna livsåskådningar, men det är inte deras främsta merit när de ska ta hand om sina klienter.
De kan ju vara superreligiösa för det? Jag har aldrig gått hos samtalstöd hos en präst men min mamma har när både pappa och hennes senare man gick bort och min kusin och hennes man när de födde ett dött barn, ingen av dem kan kallas religiös, mamma är inte ens medlem i något samfund. Gud lämnades ute alla tre gångerna. Det var just sorgebearbetning och samtalsstöd det handlade om. Inte gudstro.

När det gäller samtalsstöd är det inte för att prata om Gud de gör det. De gör det i egenskap av medmänniska och medmänsklighet.

De kan ju vara superreligiösa för det? Jag har aldrig gått hos samtalstöd hos en präst men min mamma har när både pappa och hennes senare man gick bort och min kusin och hennes man när de födde ett dött barn, ingen av dem kan kallas religiös, mamma är inte ens medlem i något samfund. Gud lämnades ute alla tre gångerna. Det var just sorgebearbetning och samtalsstöd det handlade om. Inte gudstro.
Självklart kan de vara det men om det går in i deras behandlingar så är det tjänstefel. Någon som marknadsför sig som präst och som hänvisas till för stöd är något annat. De är där i sin religiösa roll, med något slags idé om att deras religiösa represenation kvalificerar dem som vårdgivare. Vilket är dravel.

Ja just det jag har faktiskt gått hos präst för att få samtalstöd. När jag jobbade i palestina på FN mandat var vi tvungna (oavsett religion eller tro eller icketro) att checka av oss så att säga. Personen var präst men samtalen skedde på ett cafe och som samtalsterapeut. Kan inte komma ihåg att religionen nämndes någon gång under de fem samtal jag hade där. Det var just ett samtalstöd. Det är inte så jävla laddat där som det tydligen är att vara ateist här.

Självklart kan de vara det men om det går in i deras behandlingar så är det tjänstefel. Någon som marknadsför sig som präst och som hänvisas till för stöd är något annat. De är där i sin religiösa roll, med något slags idé om att deras religiösa represenation kvalificerar dem som vårdgivare. Vilket är dravel.
Men samtalen handlar inte om gud. En präst har förövrigt en otrolig erfarenhet och utbildning av att möta människor i kris. Jag skulle inte kalla det för dravel. Vad har en kurator? En kurs i MI?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 344
Senast: Enya
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 707
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama