Svenskar vill inte arbeta - utbruten ur Gräddfil för flyktingar från Ukraina

Fast det var ju inte vad som sas. Det sas att man inte skulle tvinga barnen till att ta jobb med avtalsvidriga villkor och lön under vad som är acceptabelt enligt avtal. Vem vinner på att barnen lär sig att deras arbete är värdelöst samt att deras hälsa är sekundär till att arbeta för ingenting?
Det är det ju ingen som har sagt.
 
Jag tycker inte det är åt helvete att förvänta sig att ens vuxna barn gör vad de kan för att skapa sin försörjning. Oavsett om det är med förvärvsarbete eller studier med sikte på senare förvärvsarbete.

Jag tycker det är åt helvete att göda en attityd om att som första-jobb ska man komma in med glassig lön, fria arbetstider, härliga arbetsuppgifter och glassiga villkor, annars avstår man att försörja sig på egen hand och leva på andra.

Jag tycker också att det finns arbetsmarknadsvillkor som är kassa och som vi måste få åtgärdade.
Varför då? Om många unga vuxna har råd att säga nej till dåliga villkor (via föräldrars stöd), så måste företagen börja anpassa sig.

Eller menar du att du ser någon sorts moralisk vinning i att slita och stressa i dåliga arbetsvillkor?
 
Varför då? Om många unga vuxna har råd att säga nej till dåliga villkor (via föräldrars stöd), så måste företagen börja anpassa sig.

Eller menar du att du ser någon sorts moralisk vinning i att slita och stressa i dåliga arbetsvillkor?
Det är ju en skillnad mellan dåliga villkor och en lön som inte går att leva på, och vad en del unga människor verkar tycka är skäligt för arbetsinsatsen/utbildningen de har.
Att stötta ungdomarna så att de kan gå hemma tills de hittar drömyrket är säkert bra ibland, men inte alltid. Det är nyttigt att bekanta sig med arbetsmarknaden rätt tidigt tror jag, och aldrig fel att i alla fall få se hur det ser ut från andra sidan av med ett serviceyrke eller två. Jag är hemskt glad att jag fick arbeta som ung.
 
Det är ju en skillnad mellan dåliga villkor och en lön som inte går att leva på, och vad en del unga människor verkar tycka är skäligt för arbetsinsatsen/utbildningen de har.
Är det verkligen det?

Det jag menar är, om vi har en bunt ungdomar som blivit upplärda av samhället att den rätta livsstilen är en sådan som kräver minst 25k (i dagens penningvärde), är det verkligen så konstigt att dom inte vill jobba på illa skötta arbetsplatser för löner som ligger långt under det?

Jag tycker personligen att det är fruktansvärt låga löner på alla arbetsplatser jag jobbat på, det är inte skäligt att folket på golvet inte kan ta bolån pga låg lön och otrygg anställning. Låga löner skapar ett samhälle med ökande klyftor, och det slår hårt mot unga och kvinnor (för det är dom som banken nekar bolån till).

Dvs, en ungdom kan jobba hårt som bara den men pga lönen och villkoren ändå inte flytta hemifrån. Flerårig kö till hyresrätt, får inte lån till bostadsrätt. Inte helt konstigt att en del väljer att inte jobba, dom får inte nog stor belöning för att motivera det.

Dessutom så är det nog viktigt för en del, tack och lov, att försöka undvika de mest etiskt tveksamma yrkena. Jag önskar själv att jag hade haft den styrkan som ung. Istället bär jag fortfarande på ångest från min tid som telefonförsäljare.

Sammanfattningsvis: jag tycker att alla som har råd att jobba mindre, ska jobba mindre. Det finns ingen anledning att göda ett system av evig tillväxt när systemet ändå inte vill oss väl. Det är bättre att vi tar en halvhalt, tänker till rejält, innan vi bestämmer oss för vilken riktning vårt samhälle ska ta för att livet ska bli så bra som möjligt för *alla* inblandade.

Företagen gör för stora vinster, på bekostnad av personalen och kunderna, så enkelt är det. Ett aktuellt extremt exempel är Klarna.
 
Varför då? Om många unga vuxna har råd att säga nej till dåliga villkor (via föräldrars stöd), så måste företagen börja anpassa sig.

Eller menar du att du ser någon sorts moralisk vinning i att slita och stressa i dåliga arbetsvillkor?
Jag ser en utebliven mognadsutveckling hos de som inte tar ansvar alls för sin egen försörjning, som jag inte önskar någon ungdom. Men jag önskar inte heller någon att utnyttjas på usla villkor.

Jag ser en ”moralisk” (inte rätt ord dock) i att man hittar en väg att leva sitt eget liv, utan att vara beroende av föräldrar eller andras välvilja. En bra väg till det är att börja delta i arbetslivet för att veta vilka vägar som finns, vilka man klarar av och vilka man vill undvika. Att ligga hemma på sofflocket och framför tv-spelet och dricka föräldrarnas bärs med kompisar och säga att där tar man minsann sig inte ifrån för mindre än nästan medellön direkt - vilket var ett extremexempel som togs upp - ser jag bara som ”åt helvete”.
 
Är det verkligen det?

Det jag menar är, om vi har en bunt ungdomar som blivit upplärda av samhället att den rätta livsstilen är en sådan som kräver minst 25k (i dagens penningvärde), är det verkligen så konstigt att dom inte vill jobba på illa skötta arbetsplatser för löner som ligger långt under det?

Jag tycker personligen att det är fruktansvärt låga löner på alla arbetsplatser jag jobbat på, det är inte skäligt att folket på golvet inte kan ta bolån pga låg lön och otrygg anställning. Låga löner skapar ett samhälle med ökande klyftor, och det slår hårt mot unga och kvinnor (för det är dom som banken nekar bolån till).

Dvs, en ungdom kan jobba hårt som bara den men pga lönen och villkoren ändå inte flytta hemifrån. Flerårig kö till hyresrätt, får inte lån till bostadsrätt. Inte helt konstigt att en del väljer att inte jobba, dom får inte nog stor belöning för att motivera det.

Dessutom så är det nog viktigt för en del, tack och lov, att försöka undvika de mest etiskt tveksamma yrkena. Jag önskar själv att jag hade haft den styrkan som ung. Istället bär jag fortfarande på ångest från min tid som telefonförsäljare.

Sammanfattningsvis: jag tycker att alla som har råd att jobba mindre, ska jobba mindre. Det finns ingen anledning att göda ett system av evig tillväxt när systemet ändå inte vill oss väl. Det är bättre att vi tar en halvhalt, tänker till rejält, innan vi bestämmer oss för vilken riktning vårt samhälle ska ta för att livet ska bli så bra som möjligt för *alla* inblandade.

Företagen gör för stora vinster, på bekostnad av personalen och kunderna, så enkelt är det. Ett aktuellt extremt exempel är Klarna.

Även om arbetsmiljön är usel skulle jag hävda att de unga mår mycket bättre både på kort och lång sikt av att arbeta. Undantagen är om det är så fysiskt tungt eller om det innehåller massa kemikalier så att de förstör sin hälsa. Fast man underskattar hur många unga som förstör sin hälsa av att bara gå hemma och knappt göra någonting vettigt.

De allra flesta unga (och gamla) mår bra av att ha ett s.k. skitjobb. Det stärker både fysiskt och mentalt.
 
När jag var tonåring och ännu gick i skolan resonerade jag att "varför ska jag ha sommarjobb och extrajobb på lov och helger när jag har lov och helg från skolan. Jag är nöjd med min månadspeng och för rätta mig efter den. Sedan kommer ju ett helt ARBETSLIV där jag kommer jobba, så jag kommer göra rätt för mig ändå." Så jag hade inte heller något jobb som tonåring.

Min mamma sa vid något tillfälle att jag var lat och ovillig till att jobba, hon hade minsann börjat jobba redan som 13 åring med att hacka betor på en åker i brännande solsken. Det gjorde mig förbannad, jag var inte varken lat eller ovillig till att jobba per se, jag tyckte bara att det kunde vänta lite, slita kommer jag göra tills jag dör, varför lägga lov och helger när jag ännu är tonåring?

För att du stärker dig själv. Man blir mentalt svag av att inte göra någonting.

Jag är övertygad om att inställningen som du talar om ovan är orsaken till att så många unga är deprimerade. De förstår inte att de förstör sig själva när de bara chillar.
 
Även om arbetsmiljön är usel skulle jag hävda att de unga mår mycket bättre både på kort och lång sikt av att arbeta. Undantagen är om det är så fysiskt tungt eller om det innehåller massa kemikalier så att de förstör sin hälsa. Fast man underskattar hur många unga som förstör sin hälsa av att bara gå hemma och knappt göra någonting vettigt.

De allra flesta unga (och gamla) mår bra av att ha ett s.k. skitjobb. Det stärker både fysiskt och mentalt.
Det finns hälsosamma "skitjobb" dvs där man kanske ska lyfta grejer, flytta grejer, osv. Men dom är oftast inte skitjobb utan ganska ok betalda och eftertraktade, lager och industri. Ofta också väl reglerade för att minska risken för fysiska skador.

Och så finns det riktigt ohälsosamma skitjobb, telefonförsäljare, kundtjänst, underbemannade produktionskedjor, gigjobb, osv, där den psykologiska stressen skapar sår som påverkar den ungas framtid. De flesta av de jobben, speciellt hela gig-apparaten, tycker jag personligen ska vara olagliga. Utringande telefonförsäljning, sälj-jobb på helprovision, och allt gigbaserat. Bara bort med det.

Vad är det för skitjobb du tänker att de unga ska ta? Det enda jag kan komma på som det verkligen behövs folk i och som kan vara "moraliskt uppbyggeligt arbete" är vård&omsorg. Men då kan man knappt leva på lönen, så snarare lämpligt för ungdomen att deltidsjobba men fortfarande bor hemma.

Vi har inte kvar de "enkla jobben". Vi är för långt post-industri, och det märks för såväl invandrare som ungdomar. Vad ska dom jobba med, som inte är senkapitaliska vidrigheter som Foodora och Klarna?
 
Det finns hälsosamma "skitjobb" dvs där man kanske ska lyfta grejer, flytta grejer, osv. Men dom är oftast inte skitjobb utan ganska ok betalda och eftertraktade, lager och industri. Ofta också väl reglerade för att minska risken för fysiska skador.

Och så finns det riktigt ohälsosamma skitjobb, telefonförsäljare, kundtjänst, underbemannade produktionskedjor, gigjobb, osv, där den psykologiska stressen skapar sår som påverkar den ungas framtid. De flesta av de jobben, speciellt hela gig-apparaten, tycker jag personligen ska vara olagliga. Utringande telefonförsäljning, sälj-jobb på helprovision, och allt gigbaserat. Bara bort med det.

Unga mår bara bra av den typen av jobb. Det är utvecklande. Det som år ohälsosamt på riktigt är att bara gå hemma.
 
Det finns hälsosamma "skitjobb" dvs där man kanske ska lyfta grejer, flytta grejer, osv. Men dom är oftast inte skitjobb utan ganska ok betalda och eftertraktade, lager och industri. Ofta också väl reglerade för att minska risken för fysiska skador.

Och så finns det riktigt ohälsosamma skitjobb, telefonförsäljare, kundtjänst, underbemannade produktionskedjor, gigjobb, osv, där den psykologiska stressen skapar sår som påverkar den ungas framtid. De flesta av de jobben, speciellt hela gig-apparaten, tycker jag personligen ska vara olagliga. Utringande telefonförsäljning, sälj-jobb på helprovision, och allt gigbaserat. Bara bort med det.

Vad är det för skitjobb du tänker att de unga ska ta? Det enda jag kan komma på som det verkligen behövs folk i och som kan vara "moraliskt uppbyggeligt arbete" är vård&omsorg. Men då kan man knappt leva på lönen, så snarare lämpligt för ungdomen att deltidsjobba men fortfarande bor hemma.
Jag tänker nog mest att om man kallar allt som betalar under 150 kr i timmen för skitjobb som man vägrar att resa sig ur soffan för - om man inte redan kan försörja sig på egen hand - innehåller väldigt många bra jobb i företag med hyfsade och bra villkor.

Inom restaurang, hotell, städ, industri, omsorg, service mfl. Helt utan att befatta sig med gig-ekonomin och telesälj. Och där håller jag med, det finns företeelser som vi måste kriminalisera.
 
Det finns hälsosamma "skitjobb" dvs där man kanske ska lyfta grejer, flytta grejer, osv. Men dom är oftast inte skitjobb utan ganska ok betalda och eftertraktade, lager och industri. Ofta också väl reglerade för att minska risken för fysiska skador.

Och så finns det riktigt ohälsosamma skitjobb, telefonförsäljare, kundtjänst, underbemannade produktionskedjor, gigjobb, osv, där den psykologiska stressen skapar sår som påverkar den ungas framtid. De flesta av de jobben, speciellt hela gig-apparaten, tycker jag personligen ska vara olagliga. Utringande telefonförsäljning, sälj-jobb på helprovision, och allt gigbaserat. Bara bort med det.

Vad är det för skitjobb du tänker att de unga ska ta? Det enda jag kan komma på som det verkligen behövs folk i och som kan vara "moraliskt uppbyggeligt arbete" är vård&omsorg. Men då kan man knappt leva på lönen, så snarare lämpligt för ungdomen att deltidsjobba men fortfarande bor hemma.

Vi har inte kvar de "enkla jobben". Vi är för långt post-industri, och det märks för såväl invandrare som ungdomar. Vad ska dom jobba med, som inte är senkapitaliska vidrigheter som Foodora och Klarna?

Vilka jobb som helst. De enda jag inte skulle råda en ung att ta är de som sliter ut kroppen eller om de får i sig stora mängder kemikalier.

De flesta jobb bygger upp människan, både fysiskt och mentalt.
 
Jag tänker nog mest att om man kallar allt som betalar under 150 kr i timmen för skitjobb som man vägrar att resa sig ur soffan för - om man inte redan kan försörja sig på egen hand - innehåller väldigt många bra jobb i företag med hyfsade och bra villkor.

Är det en specifik individ du tänker på här? Någon du känner?

Råkar dom möjligtvis tillhöra den övre medelklassen, och föräldrarna har så hög inkomst och stadigt boende att de har råd med att ha avkomman hemma en längre tid?
 
Är det en specifik individ du tänker på här? Någon du känner?

Råkar dom möjligtvis tillhöra den övre medelklassen, och föräldrarna har så hög inkomst och stadigt boende att de har råd med att ha avkomman hemma en längre tid?
Antagligen. Togs upp tidigare i tråden som ett extremt exempel. Jag har inte hört exakt det förut och har anfört tidigare i tråden att jag tycker att de allra flesta vill kunna försörja sig på egen hand.
 
Vilken typ av jobb, att kränga extra försäljningar till tant Agda 80 år?

Att gigjobba för Foodora?

Klarnas kundtjänst?

Och exakt vad är det som är så ohälsosamt med att gå hemma?

Kroppen behöver ständig omvårdnad. Om du bara är hemma idag blir du mentalt och fysiskt svagare tills imorgon. Människokroppen behöver vara igång och skapa.

Vilka jobb som helst som sagt.
 
Vilka jobb som helst. De enda jag inte skulle råda en ung att ta är de som sliter ut kroppen eller om de får i sig stora mängder kemikalier.

De flesta jobb bygger upp människan, både fysiskt och mentalt.
Svar NEJ.

Jobb är en artificiell konstruktion och är absolut inget människan behöver för att må bra. Det har däremot blivit villkoret för att berättiga vår existens i det samhällsbygge som vi har (och som vi i Sverige har haft ganska kort tid).

Att få arbeta med kropp och hjärna däremot, det är viktigt för vårt välmående. Men man behöver på inget sätt ha ett jobb för att kunna utföra det arbetet. Lång promenad, styrkepass, ta hand om en trädgård eller djur, läsa lite filosofi eller spela schack. Klart, mycket bättre stimulans än valfritt lönejobb.
 
Kroppen behöver ständig omvårdnad. Om du bara är hemma idag blir du mentalt och fysiskt svagare tills imorgon. Människokroppen behöver vara igång och skapa.

Vilka jobb som helst som sagt.
Fast alla typer av jobb ger inte positivt utfall i hälsa och mental hälsa - inte ens jämfört med soffhäng. Sen kanske man kan få ut något positivt av det ändå. Som att man undviker det framöver och sporrar till studier och annat. Och samhällsengagemang för att förbättra villkoren för de som måste utföra uppgifterna.
 
Svar NEJ.

Jobb är en artificiell konstruktion och är absolut inget människan behöver för att må bra. Det har däremot blivit villkoret för att berättiga vår existens i det samhällsbygge som vi har (och som vi i Sverige har haft ganska kort tid).

Att få arbeta med kropp och hjärna däremot, det är viktigt för vårt välmående. Men man behöver på inget sätt ha ett jobb för att kunna utföra det arbetet. Lång promenad, styrkepass, ta hand om en trädgård eller djur, läsa lite filosofi eller spela schack. Klart, mycket bättre stimulans än valfritt lönejobb.

Det stämmer att du kan jobba i egen regi om du så vill. Men man måste jobba för att må bra. Jag har inga synpunkter på den som försörjer sig själv som egen och struntar i konventionella arbeten.

Netflix 24/7 är ett säkert sätt att må dåligt i alla avseenden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp