Svenska Rottweilerklubbens segrarutställning

Choo

Trådstartare
Någon här inne som tänkt anmäla?:)

Jag är hemskt sugen men vet inte riktigt.. Är det någon som har varit på utställningen förut? Isåfall var det bra? var det många hundar?

Det står att det är både den 16 och 17 juni, tävlar man båda dagarna eller hur fungerar det? Tänkte ifall man måste sova över och fixa boende.

Både jag och sambon är helt gröna på utställning så jag undrar om det brukar finnas folk på utställningen som visar andras hundar? Har visningen någon betydelse? Tänker mer på på om hunden får bättre resultat om en skicklig person visar eller går domaren bara efter hunden?

Sv: Svenska Rottweilerklubbens segrarutställning

Ett tips är att gå med i afr på Facebook samt rottweilerns entusiaster, där kan du lära känna lite folk samt skaffa kontakter! Men jag ska inte ställa, endast dit och kolla. Läs på rottiskklubbens hemsida så bör info finnas om utställningen. Vet annars att Linduzz här på buke ska ställa!

Jag ska dit med 3-5 hundar, är där båda dagarna då.
Hur gammal är din hund?
Åldern spelar in i vilken klass den ställs i.

Det finns folk som visar men generellt sett är det oftast bättre att ägaren visar hunden då ägaren känner hunden bäst. Domaren kollar tänder, pungkulorna på hane, och känner igenom hunden.
Man kan gå på ringträning innan om man är osäker, brukar finnas ställen som ordnar det.
Vad jag har hört så är det många hundar som skall dit.
Huvudsaken är att du och din hund har roligt!

Som sagt, jag kommer finnas på plats å kan även då visa dig hur du ställer din hund och hjälpa dig.:)

Jag har ställt där en gång och aldrig mer, lovade jag hunden. Det är en formidabel uppvisning i dubbelhandling á la kast med jätteboll utanför ringen (i alla fyra hörn!). Tävlingsplatsen är som en gryta och det blir skitvarmt, man bör ha flera handlers om man inte har bra flås själv då man springer åtminstone 10 varv i den fotbollsplansstora ringen.

När vi var där var det två tikar i öppen klass som kollapsade inne i ringen pga värmen. (Året innan när WDS circuitutställning gick på samma plats var det en unghund som fick bäras ut - trots att man då höll springandet på rimliga nivåer)

För att passa in ska man förstås ha hunden stretande framåt i kopplet, därav behovet av "bollare" utanför.

Jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter av SSU, vår hund mådde okej inne i ringen men var märkbart påverkad och tappade dessutom gnistan för allt vad utställning hette länge efter det.

Jag vet att många tycker att det är "årets grej" och det är ju bra för dem, men det här är min erfarenhet.

Tack så mycket för era svar!

Turbo fyller ett år några dagar innan, så jag antar att han kommer tävla i junior klassen?
Jätte snällt av dig Linduzz! Om vi ska dit så får du hemskt gärna hjälpa oss:)
fy fan! Det låter hemskt! Hoppas hundarna återhämtade sig bra!

Den 16 juni anordnar bruksklubben här i Örebro en officiell utställning för bruksraser, funderar på om vi ska anmäla dit istället. Har beslutsångest..
Eftersom det är både Turbo, sambons och min första utställning så känns det skönt att ha nära hem ifall något skulle hända och om jag förstod rätt så brukar det inte vara så super många hundar med på deras utställning. Kanske bättre att börja på en mindre utställning? Om han blir diskad eller något så är det ju bara 2 km hem:)

Jag har inte samma ras men jag håller med om tanken att börja med ngt mindre.. kan vara skönt för en själv och ens nerver :) Om du har tid kan du ju klämma in en inofficiell utst innan för träning, där är det inte lika noga och förståelsen är stor för om man har noll koll.

(Inte för att man alltid har koll annars heller.. säger jag som enbart ställt hanar i flera år och därmed glatt knallade in med min tikvalp bland hanarna när jag skulle börja ställa henne.. jaja :D )

Det blir Örebro den 16 juni:)

Men jag har några frågor:
koppel och halsband? Har träffat en hane som ställdes ut, han hade stryp (men ej på strypläge) med stora fyrkantiga ringar. Ska man ha sådant halsband? Vad för koppel ska man ha?
Om det nu blir så att jag eller sambon ska visa, hur ska vi då klä oss? Beiga jeans och en svart eller vit tröja? Vill isåfall att det ska se fint ut!
Hur ska han visas? Fot men lite framför? och sedan när han ska stanna så ska han stå upp med frambenen tillsammans och bakbenen tillsammans? Örenen framåt och se pigg ut? Föraren ska stå bakom? Får man stå utför ringen med pip leksak? tror annans att han sätter/lägger sig.

Oh blir nervös bara jag tänker på det!:o

Det är förbjudet med dubbel-handling, dvs att ngn står utanför och håller på. Dessutom kan det vara sjukt störande för de andra som ställer i vissa fall. (Nog för att en del gör det ändå, men det är inte snyggt och det finns domare som ser sånt och dömer hunden sämre för det. Vet de som fått en del skit för att de själva haft pipleksak med sig inne i ringen.)

Man får helt enkelt träna hunden att den ska stå upp! Förstår inte, folk skulle aldrig anmäla hunden till andra aktiviteter utan att träna, samma här. Den ska tränas att stå snyggt, gå i rätt sorts koppel på rätt sida och i rätt tempo etc. Sen kan det alltid gå åt pipan ändå men det ska ju bannimej sitta på träning iaf, tycker jag då ;) Valpar givetvis en annan historia.

Tack för informationen, det visste jag inte om!
Har för mig att jag har sett ganska ofta att någon anhörig har stått utanför ringen men framför hunden med någon leksak. Därför antog jag att det var OK.

Han går bra när jag tränar, men ibland händer det att han lägger sig ner. Självklart måste vi träna ännu mer!:D

Vad menar du med rätt sorts koppel?

Tja det beror ju lite på rasen också.. men i regel tunna koppel och halsband som inte stör helhetsintrycket. När jag ställde leonbergern hade jag ett smalt läderkoppel i brun färg som liksom "försvann" mot pälsens färg, chihuahuorna har var sitt i passande färg (vit till den vita, guld till den cremefärgade osv) som är mycket tunna och smala. Men det är ju väldig rasskillnad så har noll koll på rottis :) Finns säkert ngn här som vet precis och kan länka!

Även bland halsbanden kan det ju finnas viss taktik, ett brett förkortar intrycket av halsen medan ett smalt gör tvärtom etc..

Jag vet åxå hur det är med träningen, tränade min egna några min varje dag i 2 månader innan han verkligen fattat att han skulle stå på bordet (de små visas ju så). Men nu jäklar står han som en klippa oavsett vad som händer :love:

När det gäller rottweiler är det ganska "fritt" vad det gäller koppel och halsband. Vanligt är att man ställer i någon form av stryphalsband kopplat icke-strypande samt ett ganska smidigt koppel. Jag har ett svart nylonstryp och ett rundsytt läderkoppel på 120 cm när jag ställer min tik. På hanarna är det nog vanligare med kätting-stryp av olika slag, de med raka länkar är ju lättare att koppla om så att de inte stryper.

Det här är en i mina ögon idealiskt uppställd rottweiler:

ada_fr.jpg

På en rasspecial ställer man oftast upp dem mer extremt dock, med bakbenen längre bakom kroppen och drag i kopplet.

Edit: Var föraren står är en smaksak egentligen, på rasspecialer står de flesta bakom hunden för att få draget framåt, men annars är det minst lika vanligt att man står bredvid hunden när man ställer upp. Man kan stå framför hunden också, om det funkar bäst, inte så vanligt på rottis dock. Huvudsaken är att man inte skymmer sikten för domaren.

Bra tänkt med klädseln, huvudsaken är att man inte har byxor som hunden försvinner mot, dvs svarta byxor är ju inte så lämpligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 105
Senast: fejko
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 091
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka