Svarthavre?

break_a_leg

Trådstartare
Jag har läst alla de gamla trådarna om svarthavre här inne, men jag vet inte om jag blir något klokare för det :o

Finns det någon "foder-guru" här inne som kan tala om OM det är någon skillnad på vanlig och svarthavre? Varför ger man svarthavre i stället för vanlig havre?

Jag är ju så gammal att jag blir helt konfunderad över alla nymodigheter inom hästfodervärlden...
 
Sv: Svarthavre?

Jag är knappast någon guru men jag har för mig att svarthavre innehåller något mera fett än vanlig havre.
 
Sv: Svarthavre?

Vissa hävdar ju att "heta hästar" mår bättre av att äta svarthavre, men det kanske inte ligger något i det?
 
Sv: Svarthavre?

Enligt SVA och analyser de gjort på vit och svarthavre så skiljer inte näringsbehovet något mellan dessa sorter. Men svarthavre brukar säljas i mer välrensat skick. Näringen sitter ju INTE i färgen på skalet, så färgen är helt ointressant ur näringssynpunkt.
 
Sv: Svarthavre?

Jag vet inte, men "man" anser väl att fett är en "skonsammare" energikälla än stärkelse för hästens mag-tarmsystem. Vet inte om det har något med att göra huruvida det lämpar sig bättre för just heta hästar, då borde det ju bara vara bättre i största allmänhet, men jag har också hört som du säger att det skulle vara bra för heta hästar.. Har hört både detta samt som mynta2 skriver att det inte är ngn skillnad. Men också hört att den svarta har tunnare skal och därför förhållandevis sett större kärna, alltså mer näringsrik, och därför är lämpligt för högpresterande hästar. Har dock ingen aning om det stämmer eller ej, det beror säkert på hur och var den odlats.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 937
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 298
Senast: Castellini
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 910
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp