svårsåld hästras

Sv: svårsåld hästras

Även om det gick bra för dig och du inte ångrar dig, så är inte travaren någon nybörjarhäst.
Travaren ÄR svårare än andra raser och för att få en travare väl utbildad och bärig krävs en rutinerad ryttare.
Tar man en outbildad travare så handlar det ju om ren inridning/utbildning och det kan inte en nybörjare göra (om den inte har väldigt mkt hjälp)

Extriört mottalar även att de skulle vara lätta.

Förstår er alla vad ni menar med era inlägg m.m
Kanske inte tog fram det bästa med va tusan ska man skriva för att inte behöva ta emot 17.000 samtal där alla undrar kring de ena med de andra?!
Jag kanske ska omformulera annonsen totalt och bara skriva att det är en snäll häst men inget för nybörjare, punkt?
Det som står i annonsen är ju så sanningsenligt det kan bli och skriver jag inte som det är kommer det visa sig längre fram ant. när jag ska visa hästen för pot. köpare eller när någon köpt han.
Visst att han inte är någon tipptopp ridhäst men han är ju snäll för det. Vet att han blir vad man gör honom till bara man vet själv vad man gör och hur man lär hästen det. Han är inte omöjlig bara envis.
Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig eller formulera mig på bästa sätt för att få till en bra annons :(
Jag VILL inte ens sälja han, men jag måste ju. Annars blir det ju så att hästhimlen väntar för hans del. och det är det SISTA jag önskar för honom. Hellre går jag hungrig än skickar han i döden men alla vet ju att det funkar inte så i all evighet. Jag kan faktiskt inte prioritera hästen framför mat och tak över huvudet t.ex.

Sätt ut lite bilder på hästen också så man kan se hästen du beskriver framför sig. Det kan hjälpa mycket. Bra bilder kan tala om mycket för säljaren. :)

Anledningen är givetvis att utbudet är för stort och efterfrågan för liten. När man avlar fram tävlingshästar med så specifika egenskaper som bara passar till det de är avlade för, så blir det ju automatiskt så, att de som inte håller måttet ingen marknad finns för.

Jag personligen ser ingen skillnad på djur och djur. För mig är en biffko inte mindre värd än en travhäst. Eftersom andrahandsmarknaden för travhästar är så dålig så gör många uppfödare/tränar det rätta och slaktar djuren när de gjort sitt. Förhoppningsvis har de då sluppit en massa medicinering och kan gå till livsmedelsproduktion och göra nytta.

Jag sätter själv ingen värdering i det här med köttproduktion. Det är ok, även om jag själv väljer att aldrig äta kött.

Hälsning Maja

Anledningen är givetvis att utbudet är för stort och efterfrågan för liten. När man avlar fram tävlingshästar med så specifika egenskaper som bara passar till det de är avlade för, så blir det ju automatiskt så, att de som inte håller måttet ingen marknad finns för.

Jag personligen ser ingen skillnad på djur och djur. För mig är en biffko inte mindre värd än en travhäst. Eftersom andrahandsmarknaden för travhästar är så dålig så gör många uppfödare/tränar det rätta och slaktar djuren när de gjort sitt. Förhoppningsvis har de då sluppit en massa medicinering och kan gå till livsmedelsproduktion och göra nytta.

Jag sätter själv ingen värdering i det här med köttproduktion. Det är ok, även om jag själv väljer att aldrig äta kött.

Hälsning Maja

Jag tänker lite som du, samtidigt som jag tänker att det är synd att slakta friska hästar. Men det är ju ocksåp synd att ha dem kvar och skicka vidare i all oändlighet. En travare skickas ju vidare många fler gångeer än andra hästar. Det är förtjänar de inte!! De behöver ju en trygg punkt precis som andra. Så det borde vara snällare att slakta dem egentligen.

För att göra en fd travhäst till en trevlig ridhäst krävs en ganska skicklig ryttare. Många skickliga ryttare vill tävla och köper då en lämpligare häst. Travare kan bli jättetrevliga att rida, men det krävs mycket jobb och det gäller väl att hitta någon som är beredd att lägga ner det samt att de inte vill tävla. Fortsätt leta så hittar du säkert rätt ryttare till hästen.

Enligt mig - huvudet på spiken. Moment 22, eftersom få av de ryttare som är tillräckligt skickliga att göra något vettigt av en f d travare inte har intresse av rasen.

Och det torde vara problemet för den varmblodiga travaren, att de som finns ute som representerar ridtravaren ofta är illa ridna och därför inte visar vad det faktiskt (med mycket jobb) kan bli av rätt individ.

Ett alternativ du har är ju att skicka hästen till en duktig tillridare, som kan ta ur hästen olaterna, få upp den i form och kanske tävla den mot LB/LB i allafall. På så sätt borde du kunna få sålt hästen och kanske till ett ganska vettigt hem.

För att det finns så många. Och många vill inte köpa travarna för att det innebär mycket jobb. Sällan är dom utbildade och ur kondition, och då är dom ju inte vidare attraktiva, för det mesta.

Jag har själv en ridtravare, och jag skulle faktiskt inte byta honom mot någon annan häst. Jag har hållt på med hästar sen jag var åtta år, allså 20 år. Jobbat i träningstall,på ridskola, tränat och haft connermara ponny under tonåren som lärde mig jättemycket.

Dock har jag inga stora tävlingsambitioner, och jag träffade många travare som jag bara älskade, mest för deras personligheter,att dom var en utmaning, dom var välhanterade och lyhörda. Därför valde jag att skaffa min egna travare, och jag har som sagt inte ångrat mig en sekund. Älskar utmaningen, och eftersom jag inte har ambitionen att tävla, så passar min häst mig perfekt:laugh: Jag hade ärligt talat gärna skaffat mig en travare till, om tiden och pengarna funnits där.

Jag anser mig rutinerad, så det finns vi som älskar travarna och ändå vet vad vi ger oss in på.

Tyvärr finns det för lite av oss, och för mycket av gamla travare där ute.

Tips är att lägga en bild, på hela hästen, i annnonsen. Skriva ärligt, men inte svartmåla hästen.

kl

Jag är "fodervärd" på heltid åt en travare. Betalar halva hästen men har henne 7dagar i veckan för att ägaren inte vill annonsera ut till vem som helst men hinner inte ha henne själv, och vill att jag köper henne, vi har haft en provperiod.
Saken är att hon är helt fel för mig egentligen...nerver, känslig, outbildad, kan inte galoppskänkel ens..jag blir ofta osäker på hennes rygg vilket jag inte blir annars med andra hästar=dålig grund att stå på. Hon är ingen förstahäst vilket hon skulle bli för mig. Jag har inte ridit ut själv, endast med andra, detta för att hon inte känns pålitlig för mig.
Och skulle en rutinerad person köpa henne skulle inte så många av dessa problem finnas, en travare som hamnar hos någon som är skicklig ridmässigt blir faktiskt en trevlig hobbyhäst som inte är sämre än någon annan hobbyhäst. Hur många annonser finns det inte med "tidigare skada nästan helt utläkt, endast lättare ridning bla bla", att köpa en sån häst framför en frisk travare som hobbyhäst, bara för att man inte vill ha en "restprodukt från travet" (LOL) är ju skitdumt. :grin:
Ska man ha en travare och inte är kunnig ska den vara utbildad och stabil, det är ju en generell regel. De är dock inte många.
Kastar rejält med sten i glashus dock då jag önskar jag kunde ta hästen så hon inte slaktas och efter sommaren köpa en liten tjock läromästare på 15+ så hon kan vara sällskap och skogsskrittare typ :crazy: Är för fäst vid hästen och hon trivs med mig också, det är den enda häst som ens fått mig att fundera på att köpa egen. Men då gäller det att flytta till ett väldigt billigt stall, ha två hästar har jag inte råd med (måste vara inackorderade)

Hur kommer det sig att ridtravare är SÅÅ svårsålda?!
Har försökt med min ett bra tag nu och han måste bort pga. div. saker.
Har inte heller begärt allt för mkt men vill inte skänka han till första bästa heller:confused:
Han ska inte gå till slakt då han är alldeles för go för det.
Hur får man denna typ av häst såld?
Hur har ni gjort ni som fått era sålda?

Jag skulle aldrig köpa en travhäst pga av att de är avlade för att trava med vagn och inte ridas...
JAg köper inte en shäffer om jag vill valla får heller. Då köper jag Bordie Collie.

De travare jag tagit hand om är arbetsnarkomaner, de behöver oftast mycket motion oftast för mycket för en vanlig hobby ryttare. De har en vinnar instinkt som hos en del kan vara jobbig.
Sen så rider folk över de till rid hästar på fel sätt.

En travhäst som körs på travet springer fortare desto mer tränaren tar i de..
Sen när folk som inte kan något om tarv ska ha de som ridhästar så undrar de varför hästen springer fortare när de tar de munnen.
Då sätter de på skarpa bett mm och den stackars hästen fattar inget alls..

De är inte extriör messigt avlade för ridning heller. Därför väljer folk hellre raser som är avlade för det de vill göra..

Ok alla.
Jag anser mig kunnig, dock har jag inte tiden/ekonomin alls just nu för att försöka själv eller skicka iväg han på utbildning.
Min häst är ingen hetsporre, tvärtom, han är jättefin i mun, lyssnar bra på röst och säte m.m så på det sättet är han kanon förutom att han i början är lite stirrig och skriker på sällskap. Men det går över ju mer han känner sig hemma så att säga.
Han är en trevlig häst, dock har han lite egenheter som gör att han inte blir så lättsåld. Vilket är synd för han är inte så hemsk som han verkar. Skulle man försöka sätta in allt och förklara det i en och samma annons så skulle man få läsa en hel bok nästan *ler*

Kan man inte skicka han till någon som vill ha en utmaning kanske eller bara vill vidareutbilda eller liknande typ som man skickar han
till fodervärd och så kanske denne köper om intresse uppstår eller man tar hem han igen och förösker sälja han då?
kanske dumt uttryckt men fråga i stället hur jag menar om ni inte förstår istället för att döma direkt.
tack :D

Hittar du någon seriös som är intresserad av att låna hästen för ev. senare köp så är det ju jättebra. Men det är många hästar som far illa hos oseriösa fodervärdar, och du riskerar alltid att få hem en häst i sämre skick än den du lämnade ut. Tråkigt.

Hur kommer det sig att ridtravare är SÅÅ svårsålda?!
Har försökt med min ett bra tag nu och han måste bort pga. div. saker.
Har inte heller begärt allt för mkt men vill inte skänka han till första bästa heller:confused:
Han ska inte gå till slakt då han är alldeles för go för det.
Hur får man denna typ av häst såld?
Hur har ni gjort ni som fått era sålda?

Ja, det är synd att det är så. Det jag reflekterat över är att tom. T-märkta äldre halvblod som säljs som sällskap är dyrare än en frisk ung ridtravare. Det är för mig ett mysterium.

Vi har sålt tre travare genom åren i vår familj. Första var ett sto som jag i princip red in. Mkt trevlig och hade lätt för sig. Såldes utan problem ganska fort. Den andra var en liten valack vi fick gratis direkt från banan typ. Syrran utbildade honom och han såldes för över 20 000 utan problem (dessa två såldes iofs för runt (13-8 år sedan) Den tredje var lite svårare då hon var äldre och enbart för promenad ridning, men trevlig och snäll men även henne kunde jag sälja efter en hyffsat kort tid till ett bra hem.

Jag tror dock att det är svårt att sälja vilken häst som helst som inte är utbildad eller har div "problem" nuförtiden. Det hänger nog inte bara på rasen.

Som andra tidigare skrivit, sätt ut ett par bra bilder och framhäv hästens potential (utan att dölja bristerna) och var beredd på att det kan ta ett tag innan du får napp.

/AnneSofie som faktiskt hittat en liten guldklimp till häst i det stora utbudet av travare på marknaden:love:

JAg köper inte en shäffer om jag vill valla får heller. Då köper jag Bordie Collie.

Varför inte...schäfern är ju från början en vallhund :confused:
(vilket för övrigt det engelska namnet på den,German Shephard, indikerar)

Jag skulle aldrig köpa en travhäst pga av att de är avlade för att trava med vagn och inte ridas...

Den typen av generalisering som är riktigt trist tycker jag...en häst är en häst är en häst.
Det finns många travare som blivit alldeles utmärkta hobbyridhästar.
Men då krävs det naturligtvis att de hamnar i händerna på någon som vet vad de sysslar med.

Många av de som rynkar på näsan åt travare för att de 'inte klarar att tävla högre klasser' kommer aldrig nånsin komma över LA-nivå själva.
Eller som min veterinärbekant sa en gång: den vanligaste åkomman hos svenska hästar är SIS - Skit I Sadeln :D

Varför inte...schäfern är ju från början en vallhund :confused:
(vilket för övrigt det engelska namnet på den,German Shephard, indikerar)

Den typen av generalisering som är riktigt trist tycker jag...en häst är en häst är en häst.
Det finns många travare som blivit alldeles utmärkta hobbyridhästar.
Men då krävs det naturligtvis att de hamnar i händerna på någon som vet vad de sysslar med.

Många av de som rynkar på näsan åt travare för att de 'inte klarar att tävla högre klasser' kommer aldrig nånsin komma över LA-nivå själva.
Eller som min veterinärbekant sa en gång: den vanligaste åkomman hos svenska hästar är SIS - Skit I Sadeln :D

:bow:

Och
:rofl::rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 974
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 878
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar