svårsåld hästras

Sv: svårsåld hästras

Det där var bland det dummaste jag hört!
Så bara för att man inte vill tävla höga klasser så får man inte köpa en välstammad ridhäst? En välriden ridhäst är mycket mer lättriden än en fd outbildad travare.
Min sambo tex, han vill inte tävla utan mest rida ut i skogen o mysa. Då ska han ha en fd travare istället för den fina ridhäst han har nu. En välriden läromästare som han lär sig o utvecklas av.

de är väl så att alla vill köpa en fin ridhäst istället för en travare nu förtiden.. även om man inte själv är redo för en sån pass fin häst och om man bara rider lätt klass eller vad man gör. Det känns som om ridtravarna har mist sin funktion som just ridhäst för "skogsmullar" och nybörjare.!

Men hur tänker du? :crazy:

Så länge man köper en häst man klarar av tycker jag att det är bra, och jag blir glad om fler "nya hästägare" har börjat köpa mer vältubildade hästar (oavsett ras!) även om det bara är för att lufsa i skogen istället för en billig travare så fort de har lite pengar över för att hästägandet lockar.

Jag skulle inte kalla ett varmblod för en bra nybörjarhäst, om man ska generalisera, och de köps ofta av folk som inte känner för/har råd att lägga pengar på att ens se om hästen är 100% frisk.
Det är i slutändan hästen som lider och det är inte rätt.

Hästägandet i sig är ungefär lika dyrt oavsett häst (i samma storlekskategori) och att förespråka en ras som är överrepresenterad i skador på ben och rygg hos försäkringsbolagen, som många gånger inte är ordentligt utbildad och som dessutom faktiskt inte är avlad för ridning, för en första-häst-köpare känns lite bakvänt.

Det finns fina, utbildade och friska travare på marknaden, men inte ligger de på några få tusenlappar i pris. Där vill man i regel ha lite betalt för jobbet man lagt ner på hästen och dess ridbarhet.
De som köper de billiga djuren är i regel tonåringar och såna som ställer hästen på en lösdrift och låter den gå ibland när andan faller på, fram tills det blir problem.

(Ta det sista med en nypa salt och ironi innan ni sågar mig totalt. Jag personligen älskar travarna, men förstår inte hur man kan behandla djur på ett sådant sätt som många gånger hästar i de billigare kategorierna blir omskötta, och oftast bottnar det tyvärr i okunskap.)

Jag vet inte hur pass fina hästar du menar. Men att alla inte behöver eller klarar av att rida en GP-häst håller jag med om. Dock är ju klivet till outbildad travare eeeenormt. Och där emellan finns hästar som är lämpligare för nybörjare eller mindre rutinerade.
En vb-travare skulle må bättre av väldigt kunnig ryttare än en av de hästar som är av ridtyp och stabila i LA tex. De kan nog lättare klara sig och balansera upp sig själva, förlåta ryttarbrister etc än en häst som själv redan har det svårt och dessutom inte är utbildad så den vet och förstår vad den förväntas göra.
Jag blir ledsen om jag ser ryttare som inte klarar sina hästar och skyller bristerna på dem eller bråkar med dem i kommunikationsbrister. Om det så är en som köpt GP-häst eller vb-travare.

Men hur tänker du nu?

Ska man lära sig, ska man göra det på utbildade hästar med goda förutsättningar. Och kan man redan rida så vill man oftast inte ha hästar med dåliga förutsättningar att göra roliga saker (som att gå i en vettig form, träna samlade rörelser etc). Sitter man som nybörjare och harvar runt på en outbildad travare lär man ju sig aldrig att rida, kanske kan man åka häst men inte mer.

Och en utbildad, vettig travare är inte så billig.

Så vem är det då kvar som ska köpa alla dessa ridtravare? Svar: väldigt få, och det märks på marknaden.

Jag har haft en travare innan och ett halvblod innan och för mig var travaren mycket lättare att sälja, men det var ju många många år sedan jag hade honom också. Han hade heller aldrig gått på trav och aldrig hade han varit skadad under de åren jag hade honom iaf.

Som jag själv såg när jag letade häst för 4 år sen var att det finns så många travare ute och de flesta kan inte mycket, tyvärr... Tycker också att de flesta hade stått mer eller mindre så var inte lätt att hitta någon i konditon (detta var i mars månad) Nu letade jag bara häst som inte gått massa på banan heller.

Jag tror det är viktigt att man lägger ner mycket tid på utbildningen innan man säljer för iaf har jag inte hittat många ridtravare som är välutbildade som är till salu. (man får ju inte ut så mycket för dem med tanke på jobbet man lägger ner så tror nog man väljer in i det längsta att behålla hästen)

Sen är det fel årstid nu med man ska nog vänta några månader för att lättare få sålt sin häst. Jag ska själv sälja min ridtravare tyvärr :cry: men tänker inte sätta ut henne förren om några månader då man förhoppningsvis har kunnat träna lite innan och vädret är ett annat.

fast min första egna häst var just en vbl travare. och jag var nybörjare som inte gått på ridskola. Mina föräldrar ville köpa en meriterad ponny till mig men jag ville ha en vbl travare. Ångrar mig inte,,,jag lärde mig jättemycket på min travare och även om min travare inte kunde ngn ting så blev vi ett team. Nu fick jag 1 år senare även en meriterad ponny utöver travaren men ponnyn tröttnade jag på ganska snabbt. Den bara bockade och uppförde sig illa fastän den var tävlad på hög nivå. Så den såldes efter ngt år och jag hade kvar min travare flera år till och utvecklades på den istället. Tyvärr fick jag gå den hårda vägen av att folk faktiskt ställde sig på läktaren och pekade och skrattade och verkligen mobbade ut mig för att jag red travare. På den tiden så var det ytterst få som gjorde det. (i ridhus o dylikt) jag tävlade den men på ett protokoll stog det från domaren "att du skulle komma hur långt som helst om du bytte ras" det tog mig hårt så tillsist efter några år så sålde jag hästen. och köpte mig ett halvblod. också meriterad. Men uhhh...vilket jobb. Inte alls lika snäll och trygg som min påltiliga vbl travare var. (fördelen med många vbl travare är ju just att dom är så världsvana och välhanterade och orädda) Jag har bara positivt om att säga om vbl travarna. Har aldrig mött på några större problem och dom problem man mött på har alltid gott att lösa, även om man är lite orutinerad. Kämparhästar är det som oftast alltid vill göra rätt och ställa upp.

Ok alla.
Ja det stämmer väl att annonsen inte är den bästa men den är ju sann. Jag kan ju inte ljuga och sen får de nya köparna erfara något med hästen som de ABSOLUT inte vill. Då åker ju jag på det?!
Min häst är inte spec. mkt tränad, aldrig startad och inte heller hårt riden så han är hel och mkt frisk i sina ben med u.a på böjprov m.m
Det är så svårt att lyfta fram det positiva med honom för det finns ju så mkt, och sen känner alla så olika för sina djur.
T.ex jag har inga som helst problem med att han är som han är i mellanåt för att han är ju så go överlag. ALLA har ju sina egenheter oavsett vem/vad man vänder sig till. Nu är bara problemet så att jag har inte tiden för honom längre vilket är skitjobbigt men jag kan inte behålla honom av egoskäl.
Allt det jag nämnt i annonsen skulle väl de flesta se som olater men det gör inte jag. Har man sina hästar i sep. hagar (dvs. 1 i varje hage om ni förstår vad jag menar) och kan och vet vad man gör med hästar så vet man hur man får bukt med hästen och sen är han inte spec. svår att bygga upp heller. Han e ju jättego, ska man då behva slå ihjäl han för att ingen vill ha honom???
Hur skulle ni uttrycka er då-tips och ideer?
P.s det är svårt att visa honom i form eftersom han inte är i form och inte orkar bära sig nu. Han är jättefin dock fet :D

Det man ska tänka på när man skriver en annons, oavsett vad det gäller, är att lyfta fram de bra egenskaperna.

Tex, snäll att rida ut på ensam, väluppfostrad, mkt hanterad, lättskodd, lättlastad, cool, kan hanteras av alla, arbetsvillig. Det finns mycket man kan skriva även när det gäller oridna hästar. Skulle hästen ha någon form av permanent skada eller olat som krubbitning så bör även sådant stå med, men inte först och listan med negativa egenskaper bör inte heller överstiga de positiva.
Är hästen svårfångad i hagen så är det något jag hellre berättar per telefon eftersom det inte nödvändigtvis behöver vara en dealbreaker. Men om hästen reser sig under uteritt är det något som bör stå med i annonsen eftersom det kräver en helt annan typ av ryttare.

Precis som du skrev har alla sina egenheter och jag tvivlar på att det finns en enda häst (eller människa :D) som är perfekt. Men om man har en lite tjurig ponny börjar man ju inte annonsen med "Envis, bufflig, lönnfet korsning säljes." Även om det sedan framgår att hästen kanske går LA utan problem med rätt ryttare så har de flesta slutat läsa efter den första raden och gått vidare till nästa annons.

Och en bild säger mer än tusen ord. Det är bättre att ha en snyggt uppställd exteriör-bild på en omusklad häst än ingen bild alls. Då får man en liten uppfattning om vad det är för häst, hur exteriören är, hur musklad den är och framför allt så fångar en bra bild köparens uppmärksamhet även om det inte är en GP-häst på bilden.

Jag tycker psyket på en häst är otroligt viktigt!

Jag har jobbat med travhästar på travet. Jag har också jobbat en del med dem i form av dressyrtränare på senare tid. Och det finns gott om trav-individer som människor som köpt dem inte klarar. Vissa av dem är rent livsfarliga. Det har i alla de flesta fall jag sett berott på okunskap.

Att det gick bra för dig med din travhäst är super! Och det finns nog gott om sånna historier med. För det finns många jättegulliga och välhanterade och faktiskt välridna travhästar med.

Men det finns fortfarande många, många individer som rids katastrofalt fel och faktiskt mår dåligt av det. En del protesterar mer än andra.
På vissa kommer problemen inte synas förrän om några år då de går sönder. Hos andra syns det i form av överdriven hethet och hos andra i generell stress eller dominanta tendenser och övertramp i form av att ge sig på människor. Ingen av hästarna som uppför sig så mår bra. Ridhäst som travhäst.
Men rent fysiskt så fixar en mer välbalanserad ridhäst som inte är gjort för att rusa utan mellanmjölkstrava med takt dåli ridning bättre. Och är då bättre nybörjarhästar.

Jag har också en häst som är värd nära på noll kr. Jag fick honom som ung. Det var en galen, galen ponny, utdömd för det tom. Dålig fysik och fyrgångare med noll takt. Jag har grinat och grinat över den hästen och mina tillkortakommanden. Och faktiskt så är han en av mina bästa läromästare.
Men det är inget jag rekomenderar andra. Det är inte värt alla tårar och slit och missförstånd och tid.

Hur kommer det sig att ridtravare är SÅÅ svårsålda?!
Har försökt med min ett bra tag nu och han måste bort pga. div. saker.
Har inte heller begärt allt för mkt men vill inte skänka han till första bästa heller:confused:
Han ska inte gå till slakt då han är alldeles för go för det.
Hur får man denna typ av häst såld?
Hur har ni gjort ni som fått era sålda?

I min annons skrev jag vad hästen kan,hur den är i betendet o om den kan va själv eller inte,foton och videos, kolla även köpes annonser det är ett mkt bra alternativ :) uppdatera annonsen ofta, då dom ofta hamnar långt bak väldigt snabbt.

uppdatera annonsen ofta, då dom ofta hamnar långt bak väldigt snabbt.

När jag läser annonser så tycker jag att det är jätteirriterande med annonser som uppdateras hela tiden bara för att dom ska hamna överst. Jag tycker att man "bränner ut" det man ska sälja om man annonserar om hela tiden. Men smaken är ju som baken... :D

Det man ska tänka på när man skriver en annons, oavsett vad det gäller, är att lyfta fram de bra egenskaperna.

Tex, snäll att rida ut på ensam, väluppfostrad, mkt hanterad, lättskodd, lättlastad, cool, kan hanteras av alla, arbetsvillig. Det finns mycket man kan skriva även när det gäller oridna hästar. Skulle hästen ha någon form av permanent skada eller olat som krubbitning så bör även sådant stå med, men inte först och listan med negativa egenskaper bör inte heller överstiga de positiva.
Är hästen svårfångad i hagen så är det något jag hellre berättar per telefon eftersom det inte nödvändigtvis behöver vara en dealbreaker. Men om hästen reser sig under uteritt är det något som bör stå med i annonsen eftersom det kräver en helt annan typ av ryttare.

Precis som du skrev har alla sina egenheter och jag tvivlar på att det finns en enda häst (eller människa :D) som är perfekt. Men om man har en lite tjurig ponny börjar man ju inte annonsen med "Envis, bufflig, lönnfet korsning säljes." Även om det sedan framgår att hästen kanske går LA utan problem med rätt ryttare så har de flesta slutat läsa efter den första raden och gått vidare till nästa annons.

Och en bild säger mer än tusen ord. Det är bättre att ha en snyggt uppställd exteriör-bild på en omusklad häst än ingen bild alls. Då får man en liten uppfattning om vad det är för häst, hur exteriören är, hur musklad den är och framför allt så fångar en bra bild köparens uppmärksamhet även om det inte är en GP-häst på bilden.

Jag håller med om allt du skriver, men Knapplån så tycker jag att folk är lite väl nedlåtande i en del svar.Det är ju uppenbart att TS har bästa intentionerna och har velat vara ÄRLIG i sin annons. När ngn skriver upp sin häst för mycket så spys det galla över det också, så hur ska man ha det : )

TS: som du redan fått tips om, så med tanke på att annons är ett begränsat utrymme där man omöjligt kan återge all info om hästen, så fokuserar man på de BRA aspekterna först och främst. man får vara beredd att lägga tid och energi på att svara på resten på telefon. Jag tycker dock att man gott och gärna tar med viktiga negativa saker, för att sålla lite, men du har nog varit lite FÖR fokuserad på detta, och bör framhäva de bra sakerna också i annonsen.

sen som sagt, ridtravare är svårsålda. och ju mer outbildade desto värre blir det, eftersom tillochmed de utbildade har mkt lågt marknads och attraktions värde.

Jag tycker att det är bra att du inte försöker dölja något negativt när du nu ska sälja din häst. Det är kanon.
Dock så får jag bara upp ett enormt frågetecken när jag läser annonsen. Det känns helt enkelt som att jag inte har en aning om vad jag egentligen får, om jag köper hästen. Han kan x men inte nu för han är inte i form, som köpare som inte känner hästen sedan tidigare kan det lika gärna innebära att han faktiskt inte kan ett dugg för hur ska man motbevisa hästens utbildningsgrad, när den för tillfället inte kan testas?. Och jag tror att det är en del i att ridtravare är knepiga att sälja; de säljs ofta ur kondition vilket jag tror är avtändande för många. Ska man köpa häst med väldigt lite utbildning, vill man nog gärna kunna avgöra hur mycket utbildning hästen ändå har.

Inte menat som nedsättande mot dig, endast reflektioner.

Du har fått massa tips ovan.
Lägg in en bild, oavsett kondition på hästen så går det ju att putsa upp den ordentligt ta ut den i solen och ta en fin exteriörbild på den rätt uppställd och vaken.

Lyft fram det possetiva med hästen och berätta det "negativa" per telefon.
Skriv att den inte är startad, att den är ua på böjprov och lungt riden, utan skador. Klipp ut det possetiva ur din annons och så har du en mycket trevligare annons. Sen tycker jag verkligen inte att du ska undanhålla hans dåliga sidor. Men man behöver inte anonsera med dom.

Vad menar du med att han är go överlag? Är han trevlig att borsta? Gillar han att mysa i boxen? mm.

Lycka till!

Ridtravare har egentligen ingen funktion, de är en restprodukt från travindustrin som man fått uppfinna ett användningsområde för.

Travare är trevliga hästar men jag vill inte ha någon som ridhäst utan föredrar halvblod p g a rörelser och exteriör.

Och du menar att travare är nybörjarras?? :eek: Det är duuuuktiga ryttare som ska rida dom hästarna eftersom dom är så svåra och det är så lätt att det blir fel på en travhäst. Ja, jag tycker nybörjare ska köpa välutbildade hästar så att dom kan lära sig något! Tyckte ditt resonemang var väldigt konstigt. Dock är det så att duktiga ryttare oftast vill ha bra hästar som dom kan tävla med. Summa: Ytterst få kan/vill ha en trav häst.

Om man utbildade dem så de gick åtminstonde LB, vande dem vid att gå med "vanliga vagnar" samt selas och sättas framför vagn på vanligt sätt så skulle man ju få en toppen familjehäst. Jag antar att alla individer inte är lugna och trygga. Men få ridhästar är ju så grundligt hanterade att de är lättskodda, lättlastade, vana att duschas, inkörda och ridna.
Det är ju bara det att det blir ett glapp där mellan att vara tävlingsindivid till att blir "svensson häst". De travhästar jag träffat på har unga tjejer fått direkt från banan och det har blivit alla möjliga problem. Snäll för en travtränare verkar inte ha samma innebörd som snäll och trygg för en skogsmulleryttare.

Tillgång och efterfrågan.
Det finns många ridtravare men desto färre intresserade köpare.

Inte konstigt att hästen är svårsåld med en sådan annons! Som någon skrev så märks inte kärleken till den i annonsen och jag skulle hålla mig ur vägen för din häst. Jag ,som vill ha en trevlig och väluppfostrad häst tar ett stort steg från hästar med så negativ annons. Travare är väldigt väluppfostrade och lugna och Akima, som är min travare, har sina bästa sidor just att hon är allt det här positiva som andra räknat upp.

Aldrig att hon skulle slå i boxen för att få mat, eller för att hon blev ensam kvar, aldrig att hon skulle rusa igenom staketet för att hon vill in eller för att hon lämnades ensam, aldrig att hon skulle stå och slå i golvet när hon står i gången, aldrig att hon skulle steppa runt oavsett energinivå, aldrig att hon skulle stegra eller bete sig mindre positivt överlag, aldrig att hon skulle skena, aldrig att hon skulle vara tittig, aldrig att hon skulle fördärva inredningen i stallet eller vara aggressiv mot andra hästar vare sig i boxen eller i hagen. Lastningproblem lyser med sin frånvaro, hispigheten lyser med sin frånvaro, vattenrädsla och tristessproblem lyser med sin frånvaro osv i all oändlighet. Hon är inte rädd för något och när hon mot förmodan blir rädd så är det liksom ett skutt bara.

Ridmässigt däremot, är hon outbildad och svårriden för mig. Jag är "nybörjare" och behöver en häst som kan hjälpa mig göra rätt. Jag har dock Akima och gör det bästa av situationen, tar lektioner nu och VILL fixa det här. Det är dock jättesvårt och Akima kostade mig 3000 kr för 4 år sedan inklusive ALL utrustning och det var massor täcken, borstar, sadel och träns osv. Bara sadeln är mer värd än hästen..... En häst som är så underbar som hon!!! Får ofta höra i stallet att hon är så snäll, lugn och trevlig och undrar varför de är så förvånade över det? SKA inte en häst vara just så?! Men nej, flera ridhästar ÄR inte just så! Hon är väl den i stallet som är mest trafiksäker också..... Hon är ju van vid startbilen, vid traktorer på banan nära nära, vid hästlastbilar och liv och rörelse överallt. Att hon inte skulle vara så här säker är helt otänkbart, tycker jag. Min förra travare var likadan och jag vet flera som också passar in på hennes beskrivning. Dock så är det inte alls lika ofta jag stöter på ridhästar i den kalibern som travarna.

Det bästa hos en travare är det där världsvana trygga, ridmässigt är de flesta ett skämt.....

Förresten så hatar jag ordet ridtravare!!! Jag vet att det är så vanligt nu att säga så så det nästan är tillåtet som ord. Men jag hatar det, hästen är väl ingen ridtravare för att man rider den! Dessutom så är det ett påfund av alla de tjejer med travare för ridning för att få upp ryktet på sin häst eftersom ridfolk anser att travare är "hemska" hästar. Att kalla dem för ridtravare gör väl att det känns bättre i hjärtat.

Min häst är en amerikansk travare, därmed basta!! :D

kl var det förresten :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 192
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 974
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 878
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar