svårsåld hästras

A

Adenick

Hur kommer det sig att ridtravare är SÅÅ svårsålda?!
Har försökt med min ett bra tag nu och han måste bort pga. div. saker.
Har inte heller begärt allt för mkt men vill inte skänka han till första bästa heller:confused:
Han ska inte gå till slakt då han är alldeles för go för det.
Hur får man denna typ av häst såld?
Hur har ni gjort ni som fått era sålda?

Sv: svårsåld hästras

De är svårsålda för att det finns en uppsjö av dem.

Hur man får en häst såld? Det gäller att begära rätt pris, veta hur frisk hästen är, vara ärlig om dess kunskaper och ha is i magen.

Travaren är avlad för trav, det innebär inte att det är en usel ridhäst men det betyder många gånger att den har fel exteriör för att bli ett stjärnämne. De har inte sällan även förslitningsskador sedan deras travkarriär som kan vara av stor vikt att undersökas om hästen ska hålla för ridning i ett senare skede.
Många gånger är det dessutom en ganska liten stor häst och det drar också ner intresset.

Det finns många ridtravare till salu idag och de som är mest lättsålda är de som är mest välutbildade i förhållande till sitt pris. Som med de flesta andra raser.

Det finns otroligt många av dem och de kräver mycket mer arbete än många andra hästar för att bli bra ridhästar. Alltså väljer många köpare andra raser.

Jag håller med om att det är väldigt trevliga hästar, men de kräver arbete och kunskap, och de som har den rätta kunskapen är ofta mer kräsna i sitt hästval, har kanske tävlingsambitioner på högre nivå och liknande.

Har inte heller begärt allt för mkt men vill inte skänka han till första bästa heller:confused:

Jag har ingen anning varför dom är så svårsålda, men skulle tro att det kan bero av det ökade antalet av varmblod.

Har en granne som avlar på denna ras och jag har ingen anning om hur han blir av med sina, men han brukar ha 3-4 föl tillsammans med sina mödrar på sommarbetet på somrarna

Har en granne som avlar på denna ras och jag har ingen anning om hur han blir av med sina, men han brukar ha 3-4 föl tillsammans med sina mödrar på sommarbetet på somrarna

Troligen säljer han dem till travfolk som sätter dem i träning. ;)

Jadu det beror på som många tidigare sagt:

Det finns otroligt många ridtravare, och jag tror att efterfrågan på ridtravare är mättat sen länge sen.

Väldigt många av "travarna" har någon typ av skada/utslitna och oftast går det inte att försäkra t ex benen på en sån häst där de flesta problemen brukar sitta.

Ofta är ridtravarna inte speciellt utbildade, de orkar oftast inte bära sig i alla gångarter. De kan ofta inte ens alla gångarter från ryggen mm mm.

I regel har de ofta både en dålig trav och galopp som inte passar sig speciellt bra för ridning = inte speciellt bekvämt för ryttaren.
En seriös ryttare vill ofta ha vettiga gångarter även om denne bara skall lufsa i skogen/lättare träning.

Travhästarna är ju framavlade för att just gå på trav med en sulky bakom sig.

Det tror jag är anledningen till att många seriösa drar sig för just ridtravare, medan mer oseriösa/okunniga köper dem för att de är just billiga och kanske inte märker kvalitets skillnad i t ex gångarter eller helt enkelt inte bryr sig om det.

Däremot inte sagt att det inte finns bra ridtravare för det finns det!
Det är bara det att det inte är speciellt gott om dem.

Det positiva med fd travhästar är ju att de ofta är ganska coola, de är vana vid mycket stoj och stim, maskiner som låter och åker nära osv.

Så de är ofta väldigt trafiksäkra. De ridtravare jag haft och träffat har även oftast varit väldigt väluppfostrade och trevliga att ha och göra med.

Så det beror ju helt på vad man är ute efter. Skulle jag skaffa mig en till häst så skulle jag antagligen inte köpa en ridtravare och anledningen till det är att de ofta har för dåliga gångarter i mitt tycke trots att syftet inte är att tävla några högre klasser. Men visst skulle jag hitta en med en trevlig trav och ren galopp så skulle jag kunna tänka mig även en ridtravare.

Som de andra säger så beror det nog dels på att det finns så många men dels tror jag att det också beror på att det inte är sälj-läge just nu för nån häst...
Jag har försökt hela vintern med en trevlig och välhanterad unghäst som är arabkorsning och man får knappt inte ens ett svar ;-)

Det ekonomiska läget i Sverige just nu sänker nog priset på i stort sett alla hästar och då väljer nog många att köpa en annan och kanske enklare (bättre) häst än en en ridtravare. Jag har haft ett flertal travare som ridhäst där en hade ruggigt bra galopp till och med. Men han hade ju i alla fall inte lika bra galopp som andra hästar. Det går inte att komma ifrån att travare är avlade för just trav och inte för ridning ;-)

mina travare har varit jättegoa men jag skulle hellre vara utan häst än att köpa en travare nu.... :cool:

Hoppas du snart får en bra köpare :-)

Fast förutom det som nämts ovan så är det ju viktigt hur man utformar sin annons.
Jag tittade på din och jag förstår varför du inte får så många svar. :o

Om man i annonsen skriver: "Envis, ranghög, inte spec. elak, försvarar sin mat, ur form, omusklad, endast lite hoppad, skrikig och tittig men sticker inte, inte fullt trafiksäker." :crazy: ja, det är ju inte speciellt säljande argument. Skulle du falla för den hästen själv om du hade den annonsen och 100 till att välja mellan?

Man kan ju faktiskt formulera sig annorlunda, men ändå få fram det man vill. :laugh:

jag har sålt 2 stycken ridtravare i mitt liv än så länge.
den ena blev såld på 2 veckor, den andra blev såld på 3 veckor. (alltså från det att annons kom ut, spekualnter provred och hästen blev vet besiktad och åkte) dena ena sålde jag för 58.000 och den andra för 13.000

tyckte inte det tog lång stund.

jag har sålt 2 stycken ridtravare i mitt liv än så länge.
den ena blev såld på 2 veckor, den andra blev såld på 3 veckor. (alltså från det att annons kom ut, spekualnter provred och hästen blev vet besiktad och åkte) dena ena sålde jag för 58.000 och den andra för 13.000

tyckte inte det tog lång stund.

Men dina travare har ju säkerligen varit något utöver det vanliga i ridbarhet och utbildning. :d :laugh:

Jag skulle ärligt inte svara på din annons, då den inte låter speciellt positiv till hästen.
Jag har både sålt och köpt ridtravare. Den jag sålde var ingen nybörjarhäst, ej heller utbildad, han sålde jag till en bra tjej efter en knapp vecka. Men då var det inte så många hästar ute på annons som nu.

Jag tog upp det positiva med honom, beskrev vad han passade till och lade till att han ej var till nybörjare eller barn. Resten, att han var lite het, svårfångad i hagen på sommaren berättade jag när hon ringde på annonsen.
Lade också in ett kort där man såg hela hästen.

kort där man såg hela hästen.

exakt. Ett kort på hästen där man ser hästen i helbild.
Gärna ett kort "naken" samt en ridbild ´där hästen visar vad den kan. TS du skriver i din annons att hästen kan alla gångarter, då skulle ett kort som visar hästen i galopp vara bra.
Om hästen kan gå i en bra bärig form, så skulle även ett sånt kort vara bra, även om det "bara" är i skritt. Men kort där hästen går avknäppt och bakbenen milsvis bakom, går bort.

för att det finns så otroligt mkt hästar, varför köpa en häst avlad för att trava framför vagn när man kan köpa en häst för ridning?
Jag skulle aldrig göra det, det kostar lika mkt att hålla en gammal travare som en ridhäst.

Oj! 58' är det mesta jag hört en ridtravare gå för. Bra jobbat att få den så fin. För den måste den varit om den inbringade den summan.:laugh:

TS:
Som folk redan sagt så handlar det om tillgång/efterfrågan bla. Det finns väldigt mycket vb-travare. När jag jobbade på Solvalla letade vi oftast hem åt någon. Och vi kunde inte ens skänka bort dem. Så många gick till slakt även om de var friska, trevliga och ridna på(ej utbildade dock).

De har dessutom en svårare fysik med sämre vinklar och annat rörelsemöntser än ridhästar. De är gjorda för att skyffla frammåt och skjuta på med bakbenen för att kunna dra en vagn fort. En ridhäst vill man ska bära med omvinklat bäcken och gripa framåt och in under magen istället för att skjuta på med bakbenen bakom.
Det blir svårare för travhästen då den oftast har andra vinklar i lederna.

Dock brukar de som sagt vara välhanterade och vana vid mycket. Och de har oftast en väldig arbetsvilja.
Jag gillar travares psyke. Men tyvärr vill jag inte ha den fysiken/rörelsemönstret. De klarar helt enkelt inte dressyr på den nivå jag vill rida. Jag tycker det vore att sätta en oskyldig varelse i skiten att försöka få den till det.
Men vill man rida lite lättare klasser, har god erfarenhet och hjälp och känner att man vill sitta på det rörelsemönstret så kan man ju få en billig och ofta välhanterad häst som är avlad för att vilja arbeta.

Ärligt talat, hästen låter inte så kul när man läser beskrivningen. Inte i kondition, inte utbildad, inte helt lätt att hantera, och man kan inte heller rida ut helt problemfritt (rädd för saker, skriker, osäker). På din beskrivning är det ju inget man kan göra med den hästen som är oproblematiskt, och dessutom måste man börja med att utbilda den och få den i kondition.

Det finns ju andra mer utbildade och mer okomplicerade travare i kondition man kan köpa istället då.

Ärligt talat, hästen låter inte så kul när man läser beskrivningen.

Det finns ju andra mer utbildade och mer okomplicerade travare i kondition man kan köpa istället då.

Jag vill faktiskt lägga till här att jag uppfattar tonen i annonsen som att säljaren inte tycker om hästen. Det kan ju iofs också vara skälet till försäljningen.

Jag hade inte köpt en häst som säljaren inte verkade tycka om. Jag vill ha en häst med god erfarenhet av goda relationer till människor. Och jag vill att säljaren är lite kräsen när det gäller vem som ska få köpa hästen. Sådant inger mig förtroende när jag köper häst.

jo, man la ner en del jobb på honom, även om jag själv köpte han som sällskapshäst till min unghäst för 8000 när han var en outbildad 9 åring. Jag var spekulant nr 10, dom andra ville inte ha honom och säljaren hade bara haft han i 3 månader. Han var som sagt outbildad. Men med jobb/tillridning så kan man få ordning på det mesta :laugh: när jag sedan skulle sälja honom så hade han spekulanter från både Norge och USA!

"Hur får man denna typ av häst såld?"

den typen av häst du vill sälja skulle vara svår oavsett vilken ras den hade varit av tyvärr

de är väl så att alla vill köpa en fin ridhäst istället för en travare nu förtiden.. även om man inte själv är redo för en sån pass fin häst och om man bara rider lätt klass eller vad man gör. Det känns som om ridtravarna har mist sin funktion som just ridhäst för "skogsmullar" och nybörjare. "Nybörjare" köper nu förtiden istället flashiga hästar som de inte ens klarar av bara för att vinna små skitklasser :crazy: Självklart är, som de andra oxå påpekat, inte avlade för att ha tyngd på ryggen osv.. de är ju i grund o botten helt enkelt avlade för att springa på travbanan!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 974
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 878
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar