Svårlastad!

Sipuli

Trådstartare
Mitt ponnysto är alldeles omöjlig att lasta!
Hon går upp på rampen, men sen trycker hon alltid ut bakdelen på vänster sida,
och ifall man tar i henne så reser hon sig bara.
Det enda som hittills har funkat är att "förvirra" henne,
dvs sätta en jacka el. ngt annat över huvudet, och leda in henne.
Gillar inte denna metod pga att hon för det mesta "går omkull" vid rampen och blir då ännu räddare för transporten...
Någon som har nåt tips?
Tacksam för svar!

Sv: Svårlastad!

Försök att inte ta i henne för mycket när hon ska lastas.
Är du stressad när ni ska lasta henne?
Gå emot rampen som vanligt.Och gå upp. Hon stannar någonstans påvägen.
Hon hoppar åt sidan, nedför rampen?
Vad som är viktigt här är att du aldrig backar tillbaka och ska ta sats på nytt utan du står kvar och så får hon flytta sig!
Ta tag i grimskaftet med båda händerna. Plocka med det.Så fort hon gör en ansats till att röra eller förflytta sig släpper du efter, direkt!
Om hon inte reagerar alls så plockar du hårdare o hårdare och slutligen håller emot tills hon rör sig framåt.Då måste du vara snabb och släppa direkt.

Ställer hon sig på bakbenen slutar du plocka med grimskaftet men står stilla och talar om att "nu ska vi göra det här".
Hon kanske tycker att det är mörkt och trångt i transporten? Låna en så du kan lasta ur fram ! Ha den öppen och fäst en longerlinga i grimma/träns, gå genom transporten och ut genom dörren!
Jag har oftast sett reaktioner från hästen där de springer in genom transporten o ut genom dörren. De har alltså fått se att de inte är trängda.
Annars kan du alltid överraska henne med att backa in eller gå in i öppningen fram.
Lycka till!

Liknande trådar

Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 232
Senast: Fibusen
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 313
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama