Svårighetsgrader på olika banor, vad tycker ni?

Sv: Svårighetsgrader på olika banor, vad tycker ni?

En svår CNC* är Holte i Danmark, massor med gravar, komplex och linjer.

Mellan de 2 ovanstående känns det som minst 2 nivåer. :crazy:

Jag tror dig, utomlands tycker jag alla banor är minst en stjärna svårare än hemma i Sverige. Dom flesta ** jag ridit där är ju som *** här hemma typ *** a´la Tiarp och dom *** jag ridit är.. ja det finns inte här tyvärr. Och banhoppningen skall vi inte tala om :angel:

Karlslund heter det i örebro;)

Och banhoppningen skall vi inte tala om :angel:
Och ibland undrar man om 115 är olika i Tyskland och Sverige. Helt klart är att de inte är så noga om hindren är 120 i Tyskland. Detta förutom maxad bredd och svårare tekniskt. :)

Jag måste försvara några tävlingsplatser som kör tävlingar år efter år trots minimala medlemsresurser, men desto större eldsjälar, såna som Örebro, Trossnäs och Skaraborg. Var rädd om dom utan såna har vi snart inga tävlingar kvar, speciellt inte för ponny. Tycker Örebro är svårt i de låga klasserna sen normalt, Trossnäs tekniskt lätt, men rejäla hinder. Här i norr har vi Leksand som är jättelätt, Bollnäs som är normalt och Hofors som ibland är riktigt svårt, men roligt och välbyggt. När vi varit söderut så har det ofta varit för lätt (för klassen) som t.ex Tranemo och Hermanstorp

Håller inte riktigt med, 2* i Tiarp med knix-sväng spets-palissad-smalhinder brukar man inte se i 2* utomlands. Lika den 3* i år med trakhener-spets-upp-ner-smalhinder med grav höll väl absolut 3* klass liksom flera av kombinationerna och in i vattnet. Visst finns det värre, men inte alltid. Det var ju också den enda 3* nationella och stämde väl överrens med en 3* som inte är W kval...

Jag håller med , vissa hinderkomplex i Tiarp är ju svåra men dom är rätt låga i höjden om man jämför tycker jag. Ofta här hemma så är det tekniskt svåra lägre byggt medans utomlands är dom svårigheterna oftast maxade men det är ju skillnad på CIC och CNC och det skall det väl vara. Dessutom är det mkt mer hinderkomplex utomlands än hemma.

De fleste baner i DK er en del svære en i sverige.

Men til gengæld er der mere konkurrence i sverige, da der er en hel del flere startere i klasserne.

Jag tycker att de banor jag sett i Danmark ligger en halv klass under Svensk svårighetsgrad. Men det kan ju ha ändrat sig. Kanske lite mer gammaldags med öppna diken och dåliga marklinjer, som iofs är en svårighet i sig, men inte så utbildande, utan uppmanar till lite för stark ridning istället.

Det kommer an på hvad det er for nogle klasser. Debutanterne er ikke svære, men en del let og * klasser er en del svære og større.

Derfor er der bl.a mange danskere der tage til sverige når de skal debutere i en klasse højere.

og ja mange af banerne er mere gammeldags af typen. Store forhindringer, men ikke helt så tekniske.

Dog ikke Holte. Den har det hele :)

*KL* En vad jag anser vara en riktigt enkel Lätt-klass bana är Mariestads. Visserligen hade de på hösten lagt till någon svårighet såsom t.ex. stock-nerhopp i vatten-kulvert upp. Och brevlådehinder-kulvert på båge med 4 galoppsprång mellan. Detta gjordes i och med att Ponny-SM:et gick där i augusti. Men vårens Lätt klass där var väldigt simpel.

Den klart svåraste Lätt-klass banan jag ridet är Åkerbos. Hörde många mycket erfarna ryttare internationellt säga att den var i absolut skarpaste laget för att betecknas som Lätt klass. Men den var också den klart härligaste :love: Fick ett jämt flyt redan från början och red med underbaraste känsla någonsin. Alltså var självförtroendet på topp vid målgång och att rida en sådan bana utan minsta lilla problem gör att man helt klart känner sig färdig att gå ut i *-stjänigt. :d

Den klart svåraste Lätt-klass banan jag ridet är Åkerbos. Hörde många mycket erfarna ryttare internationellt säga att den var i absolut skarpaste laget för att betecknas som Lätt klass. Men den var också den klart härligaste :love: Fick ett jämt flyt redan från början och red med underbaraste känsla någonsin. Alltså var självförtroendet på topp vid målgång och att rida en sådan bana utan minsta lilla problem gör att man helt klart känner sig färdig att gå ut i *-stjänigt. :d

Det är det som jag anser vara det bästa så att det inte blir ett så stort hopp upp till * men det är många som inte håller med. Man kan ju faktiskt bygga alternativ på dom svåraste linjerna för dom ekipage som kanske inte riktigt är redo för dom svårigheterna men det är ofta så tycker jag att även dom rutinerade ryttarna kanske inte riktigt inser sin hästs begränsningar för stunden.

Jag håller helt med om detta och som jag tidigare skrivit så skulle jag gärna se att om man nu inte kan standardisera lättklassbanorna hellre skulle kalla dem tex Lätt A och Lätt B så man har lite bättre uppfattning om hur banan är innan man åker.
Det skulle då tex vara lämpligt att debutera lätt klass i en LB men som förberedelse för * så bör man för sin egen skull kanske ha ridit ett par LA.
Inget tvång, inga kvaländringar utan bara som vägledning för ryttarna så man inte behöver åka land och rike runt innan man vet på ett ungefär vad man har att vänta sig. Just när man rider lätt klass kan det ju verkligen variera i standard.

Tillägg: Om man nu har en riktigt innovativ banbyggare som bygger som fio föreslår med många alternativ så skulle den kunna kallas Lätt AB så att man då vet att den är lämplig för såväl debutanter som ekipage med någon erfarenhet.

Senast ändrad:

Jag håller åxå med er. Gärna svårare hinder i banorna men med möjlighet att välja alternativ om man är orutinerad. Är lite samma sak med enstjärnigt åxå, en del är nästan som lätt klass och det är ju inte så kul att hoppa upp i ** direkt då, utan att först ha ridit nån svårare *.
Skulle dessutom gärna se att en del lätt klassbanor kunde vara lite längre, så att steget till * inte blir så stort på den fronten heller.

En idé som dök upp åxå:
Man kanske i lätta klasser kunde ha typ guidad banvisning eller nåt, där man kan få tips om hur man ska rida och vilka alternativ som skulle vara lämpliga att ta, osv. som ett sätt att utbilda ryttare och hästar samt göra sporten säkrare och roligare för alla inblandade.
Många verkar ju ha lite problem med att inse sina och hästens begränsningar så mer utbildning på lägre nivå vore ingen nackdel tycker jag.

Just det, gärna lite längre lättklassbanor ja! Ofta ligger de precis på minimilängd och det förbereder inte heller för *.
Sen också fler tekniska svårigheter redan från deb-klass när det fortfarande är litet och sött men naturligtvis med alternativ! Där tycker jag tex att man gjort rätt som tillåter kombination i banhoppningen i deb-klass till skillnad från i banhoppning där det oftast inte dyker upp förrän i 1,10.

Banvisningarna skiljer sig ju också rätt markant från tävling till tävling, där skulle man kanske kunna använda sig av den tekniska delegaten eller överdomaren? Vissa banor i Sthlmsområdet gör ju det och det tycker jag har varit väldigt bra.

Vi borde sammanfatta den här diskussionen och skicka den till berörda personer i förbundet, det gör nog större nytta än att skriva här... :angel:

Det håller jag med om. Jag som ska debutera en häst i Lätt till våren och inte har varit ute och ridit lätta och * på evigheter har ju ingen aning om vilka banor man bör debutera på. Jag tänkte debutera hästen i lätt klass i Vinslöv. Vad tror ni om det?

Det tycker tror jag blir bra, har själv tänkt att debutera på den. Lätt klass banan är väldigt inbjudande och inte speciellt teknisk el hög.

Liknande trådar

Fälttävlan Hej alla fälttävlansfans, nu behöver jag hjälp! :grin: Efter tio års frånvaro från fälttävlan så ska jag våga mig på det igen! :love...
2
Svar
38
· Visningar
7 824
Senast: fio
·
H
Hästmänniskan Har hamnat i en lite knepig situation som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ur på bästa sätt. Så om ni har några bra tips så hade...
2
Svar
21
· Visningar
3 956
Senast: Donnaline
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 916
Senast: Bellami4
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 936
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3