Svårighetsgrader på olika banor, vad tycker ni?

Sv: Svårighetsgrader på olika banor, vad tycker ni?

Jo jag vet att vissa är nere i Europa och tittar på olika banor men jag undrar verkligen om det är dom nationella banorna dom tittar på och inte bara dom internationella.

Jo jag vet att vissa är nere i Europa och tittar på olika banor men jag undrar verkligen om det är dom nationella banorna dom tittar på och inte bara dom internationella.

I detta gäng sägs det finnas ett annat problem. Alla får inte följa med på studiebesök osv.

Nu vet jag inte om det är så att de brister hos de som inte får följa med, tvärtom kanske?

Dom har pratat om dessa banbyggarresor, men om någon blivit av vet jag ej, jag har inte hört något om eller fått någon "inbjudan" till en sådan resa.
Eftersom syftet som jag har fått höra med dessa resor skulle vara att se banan och samtidigt få möjlighet att höra banbyggarens tankar och ideér och ev, andra inblandades tyckande.
Så att åka ner helt själv är en lösning men den blir således inte lika bra som en arrangerad där man då ser på samma saker och bollar samma ideér med kollegor.

Sen vilka banor dom tittar på kan jag inte uttala mig om.

Enligt "vår" banbyggare så har det varit resor men mer av "privat" karaktär. Några har rest ihop och tittat. På en träff har "infon" från dessa resor diskuterats och då har det ju blivit mer officiellt.

Jag tror att det varit bra med resor. Res på olika ställen kanske två och två. Dokumentera och diskutera sedan. :idea:

Vad för slags banor har dom tittat på ? vet du ?

Det skulle vara mer intressant att titta på olika länders nationella banor än dom internationella (dom är ju svåra rätt och slätt oftast) för att se lite hur dom lägger upp svårighetsgraden och hinderkomplex och det tekniska.

Vad jag har hört så har Tyskland lika svåra banor tekniskt nationellt från debutant - svår som dom har internationellt, dvs mycket hinderkomplex, maxat och tekniskt även för unga hästar.

England har många banor som är stora men inte så tekniska utan mer framåt galopp.

Visst har den infon som dom snappat upp på en sådan resa diskuterats på banbyggarträffar, men att se ett hinder på bild och att se det "in real" kan och är ofta två helt olika saker, för helhetsbilden av hindret och dess omgivningar kan spela stor roll.

Resa tillsammans med någon bekant är ju ett alternativ, men vinsten med att det arrangeras en resa som flera banbyggare åker till är många.
Man kan få ett lägre biljettpris (flyg/entré), billigare boende, en bättre diaolog med arrangören man besöker som då säkert kan ställa upp med hjälp med att få se banan mer specifikt och då förhoppningsvis kunna höra banbyggarens tankar/åsikter.
Det finns massor av "samordningsvinster" som kan fås om kommittén eller förbundet skulle stå bakom en sådan resa gentemot att man gör en resa privat bara några banbyggare.

Aboslut!
Min tanke är väl mer om ekonomin inte tillåter det så kan det vara alternativ att filma från alla håll och kanter med och utan folk och när hästar hoppar.
:)

från det ena till det andra suttit här o försökt hitta något om SÄMSHOLMS terrängbana, någon som kan utala sig.. vad tycker ni om deras tävlingar, bana mm... tränar och har nämligen min häst uppstallad där och det skulle vara spännande att höra hur banan är i jämförelse med andra banor :confused: :p
tack på förhand

Den brukar vara svår och lång,men mycket stockinspirerade hinder så inte så mkt titthinder.

Nu vill jag veta vad ni tycker om svårighetsgraden på de olika banorna som finns i vårt avlånga land!:p Själv har jag en unghäst som ska gå ett par debutant för att sen gå upp i lätt klass och kvala till Breeders så jag vill ha tips om "lätta" Lätt-klass banor, vem har nåt förslag?
Själv kan jag rekommendera Halmstads debutantbana till någon som startar grön häst, likaså är Vinslövs debutantbana jättefin att rida men kan verka lite skräckinjagande vid första anblicken!:eek:

Då förra tråden där vi disskuterade banbyggeri verkar ha blivit bortplockad så tänkte jag plocka fram den här att dryfta lite tankar runt olika banor i. Finns kanske nån mer som har ett bra kort på nåt hinder som ni funderat på om det varit svårt för klassen, eller kanske funderat på varför hästar hoppar dåligt på det t.ex

Liknande trådar

Fälttävlan Hej alla fälttävlansfans, nu behöver jag hjälp! :grin: Efter tio års frånvaro från fälttävlan så ska jag våga mig på det igen! :love...
2
Svar
38
· Visningar
7 824
Senast: fio
·
H
Hästmänniskan Har hamnat i en lite knepig situation som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ur på bästa sätt. Så om ni har några bra tips så hade...
2
Svar
21
· Visningar
3 956
Senast: Donnaline
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 916
Senast: Bellami4
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 936
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar