Tranemos debutantbana + svårighetsgrad övriga banor

Sv: Tranemos debutantbana + svårighetsgrad övriga banor

Jag kom med till Tranemo, jiihaaa! :D:):D:love:

Jag undrar över Ljuslingsbackens 100-klass, hur är den? Svårt, stort, tekniskt?
Vad får några frågor fanns med förra året?
Jag förstod förra året att den var svårare än på många andra ställen men eftersom jag ramlade av i hoppningen så slapp jag se så mycket av den. :p

Jag förstod förra året att den var svårare än på många andra ställen men eftersom jag ramlade av i hoppningen så slapp jag se så mycket av den. :p

Ja det verkar vara en allmän uppfattning att Ljuslingsbacken är svårare överlag än andra banor.
Jag har inte ännu bestämt mig för om jag vågar mig på debutanten där, så jag tar gärna in ytterligare synpunkter på den banan! :D

Själva storleken på hindren är inte så farligt...då är tex debutanten i hermanstorp större. Däremot är debutanten kuperad samt innehåller många typhinder som inga andra banor har vilket ställer till det.

Ja, det är lite knepigt att veta vart man vågar åka. ;)
Det beror ju mycket på vilken häst man har också. Jag har turen att ha två ganska rutinerade hästar och då är ju sällan omgivningar/typhinder några problem. Däremot finns det gott om utrymme för mig att strula till det i alla fall. :D

Jag red den förra året.. Alla frågor som överhuvudtaget finns att ställa.. finns med på denna 100klass-bana så ja den är definitivt svårare än någonannanstans.

Eftersom Svea Rikes vagga redan kommer som hinder nr 2 ute på fältet där starten går så brukar en del hästar reagera på ett färgat, underligt hinder. Hade den stått i slutet av banan hade ingen brytt sig. Sen kommer en brant uppförs backe som avslutas med en sunken road och därefter brukar det stå ett smalhinder, en häck. På väg tillbaka är det ytterligare två, vita smalhinder som står lite knepigt placerade, inte mitt emot varandra o sen är det nerför en annan brant backe innan man efter en kort galoppsträcka kommer till vattnet.

Vid vattnet står all publik nästan o man ska in genom en grind för att sen hoppa en hyfsat stor stock rätt ned i vattnet. Den har skördat sina offer kan man säga.:nailbiting: Därefter är det galoppsträcka, en trahkener ibland på vägen o sen ett ganska rejält uthopp från en typ lastbrygga. Därefter en låda och sen lite olika väg, kan vara över banken men mest troligt upp på en platå o hoppa ett vikingaskepp, ner igen o över nån häck för att sen vända tillbaka på fältet o hoppa en steeplehäck o ett sista hinder. Ungefär så går banan. Det är kuperat o hindren ligger listigt placerade så det kräver lite av både häst o ryttare.

Debutanten är inte så stora hinder men många typhinder, t ex en spets i miniformat som ligger placerad så att om man inte rider ordentligt så smiter även den lydigaste häst ut åt vänster. Hinder nr 3 är en rätt stor trahkener som en del får stopp på, den branta backen efter o hinder 4 på toppen har skördat en del offer:D men annars är det inte några konstiga hinder utan kuperad bana. Fint vad i vatten.

Det låter bra, då ska jag nog våga mig på Ljuslingsbacken ändå! :p
Min häst har ju hoppat mkt typhinder, det är bara det att han inte har tävlat.

Ovanligt med spets i en debutantklass, men är den inte megastor så känns det bara kul! :)

Fasar för backen, men jag får backträna hemma helt enkelt. Är hindret på toppen i uppförslut eller när man kommit upp helt?

Ingen som har bilder eller filmer? :)

Så som Novali beskriver 100-banan i inlägget ovan så verkar det nästan identiskt med när jag red den 2010. Fast efter uthoppet så var det en spets. Vikingaskeppet var heller inte med då.

Du kan se filmen från 2010 här

Senast ändrad:

Här spolas inget, jag kikade såklart på allt! :D
Såg jättefint ut! :)

Men uhh... Jag som nästan bestämt mig för att vara med där fick stora självan nu när jag såg backen igen. Den är bra mastig alltså! Hur ser det ut på vägen ner från kullen? Brant?

Klarade du tiden den gången? Jag som ofta rider för långsamt försöker få ett hum om hur det ser ut när det går tillräckligt snabbt. ;)

Jag red även debutanten förra året och hade 6.8 straff för tiden... jag galopperade visserligen inte på för kung och fosterland och travade ner för backen efter som man måste ner för,, skrittade nerför det brantaste för jag kände att han bara ville ramla iväg neråt, man hoppar ju även en stock på nervägen fast avstampet är plant och sen går det nerför..Hästen har en stor vägvinnande galopp.. går kanske fortare än det känns på galoppsträckorna.

Jag stod still i den backen kan jag säga men fick rådet (av Nova) att inte sparka på uppför backen utan låta hästen galoppera och sen trava det sista innan hindret kom så ploppar dom över utan större problem.

Senast ändrad:

Har också ridit upp och ner för den branta backen.

Red så som fio beskriver och det var inga som helst problem vare sig med hindret på backkrönet eller stocken på andra sidan backen. Ta det vackert på nedvägen bara det går skapligt brant nedför.

Ja exakt, det är det som är tricket med backen, om man sparkar på upp så finns inget kvar att använda till att skutta över hindret, som för övrigt är pyttelågt, utan man ska låta hästen hämta andan de sista metrarna så de orkar hoppa.

+ Fio

Tack för era svar!
Ena hästen ska förhoppningsvis ha pallrat sig runt en eller två CNC* vid det laget + har gått ett gäng 100-klasser så för henne kan det nog bli ganska lagom, när det nu knappt finns några en-* juni/juli. Den andra däremot får jag nog fundera över lämpligheten en stund till. :p

+ Fio

Tack för era svar!
Ena hästen ska förhoppningsvis ha pallrat sig runt en eller två CNC* vid det laget + har gått ett gäng 100-klasser så för henne kan det nog bli ganska lagom, när det nu knappt finns några en-* juni/juli. Den andra däremot får jag nog fundera över lämpligheten en stund till. :p

Ett gäng 100 klasser OCH ett par * ?? Vilket land bor du i egentligen med alla dom tävlingarna innan 7 juli :sneaky:

Jag fattar det som att hsäten redan har gått se där 100-klasserna :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka