Svårighetsgrader på olika banor, vad tycker ni?

Sv: Svårighetsgrader på olika banor, vad tycker ni?

Men det ligger trots allt lite i det som sägs om en ny klassificering av olika 100-banor, ska en 100 vara lika kvalificerande som en 100* (eller hur nu svårighetsgraderna benämns)?
Det känns som en "farlig" sits då man i så fall skulle kvalificera sig till en CNC* på att rida 100 och då inte vara lika bra förberedd på vad som vänta skall än om man då har kvalificerat sig via100*.
För snabbt reflekterat så känns det som om man skapar två olika klasser istället för att visa vilken svårighet en 100-bana har.

Säger som fio, det problemet finns ju redan. Rid tex SFK, Mariestad och varför inte Kinda eller Enköping så är du kvalad. Jag skulle däremot inte säga att du är redo och det är ju dagens realitet. Varför inte underlätta för ryttarna att ge sina hästar en fair chans?

Tror jag var dår det året, då hade dom verkligen justerat banan en del men om jag inte minns fel så påpekade ryttarna ett antal "fel" som dom såg när dom gick banan och några om inte alla dessa "fel" åtgärdades innan terrängen. Jag har för mig att bland annat marklinjer låg alldeles för långt ut från hindrena, så dom troligen skulle ha tolkats som travbommar vilket hade garanterat en katastrof.

Jag skulle inte vilja vara den person som i så fall skulle åka runt och bedöma banornas svårighet, den skulle nästa få bo i bilen mellan feb/mars till September och åka runt och besöka varje tävlingsplats varje år för att uppdatera sig om förändringar på banan, samtidigt som den måste närvara på flertalet tävlingar för att se att personen har gjort en korrekt bedömmning av banan.
För om man ska få en så likvärdig bedömmning av alla banor så kan det inte vara många olika som får göra dessa bedömmningar, eftersom det relativt lilla antalet TD´s som vi har idag inte verkar kunna hitta en enhetlig bedömmningsnivå så måste det nog bli ännu färre som gör dessa bedömmningar.

Ja och benämningen på svårighetsgraden bör ju finnas redan i proppen och vissa arrangörer har ju inte ens börjat bygga på banan i det skedet :crazy:

Eg skulle man ju behöva sätta bedömningen lätt/normal/svår efter tävlingen när man med facit i hand vet vilka svårigheterna var...
Dessutom kan det ju vara svårt för en person som bara står på backen att veta hur hindrena eg rids, man skulle eg behöva ryttares åsikter och erfarenheter åxå för att få en bra helhetsbild av banan.

Finns det förresten några riktlinjer för banbyggare för tex hur många språng som ska vara max höjd/längd osv, längd på bana i förhållande till antal språng osv?

Ja men då måste egentligen samma ryttare rida alla banor i lätt klass med samma häst det året för att sätta den bedömingen. För det är ju olika svårt beroende på vem man frågar, alla har ju olika referensramar. Alltså vem tycker vad är svårt??

Jo, eller har man många ryttare som får tycka till så kan man kanske komma fram till nått medelvärde på nåt sätt.
För även om samma häst och ryttare rider alla banor kommer ju hästen vartefter att bli mer rutinerad i lätt klass - refernsramarna ändras

Men nåt slags utvärdering av banor vore ju bra, om inte annat för att banbyggaren till nästa tävling ska ändra på, för att få en lagom nivå på svårigheterna.

jo det var en del marklinjer som drogs in :angel: Sen att komma i nerförsluttning emot en coffin med ett räcke på nästan 120 i inhoppet var väl inte det lättaste, Det var förövrigt på det hindret ryttaren jag talade om utgick, jag var glad att jag satt på en fantastiskt häst iallafall då jag bara ridit två * tävlingar det året innan Baldersnäs.

Visst är ryttarnas åsikter om hinder viktiga, vilket jag har nämnt i inlägg tidigare, men sen som jag samtidigt nämde är vilken "vikt" man ska lägga till vad just den ryttaren säger, en ryttare som bara ridit någon/några starter i en viss klass (typ 100) eller den som har ridit CNC*/CNC**. Vad dessa två personer kan ge är ju helt olika "vinkar" om hur en bana och dess hinder är.

En riktlinje som vi banbyggare "har" är att om hindret inte har någon annan teknisk svårighet så ska det vara maxat. Har hindret en svårighet så ska man ha i åtanke att sänka nivån på hindret till "en klass lägre". En grov riktlinje som man måste utnyttja med försiktighet.
Angående antal hinder mot banlängd så finns det inga konkreta riktlinjer utan man måste se på hela banan och dess toppografi och vart banans "större" hinderkomplex och tekniska svårigheter ligger, men GROVT sagt så har någon sagt för länge sedan, när jag gick steg1, att man ska ha ett språng/100m, men även denna riktlinje måste användas med försiktighet.

Jo, eller har man många ryttare som får tycka till så kan man kanske komma fram till nått medelvärde på nåt sätt.
För även om samma häst och ryttare rider alla banor kommer ju hästen vartefter att bli mer rutinerad i lätt klass - refernsramarna ändras

:rofl: Ja sjutton det tänkte jag inte på , hmmm ett nytt problem då :D

Men då är vi väl i stort sett tillbaka på ruta 1 igen eftersom TD:arna inte kan komma överens om ett medelvärde på våra banor, hur ska då ryttarna lyckas?

Som sagt, inget lätt problem att lösa, men vem har sagt att något ska vara lätt

Hmm man kanske på vissa banor INTE skall sänka hindren vid dom tekniska svårigheterna då och istället kanske lägga in ett alternativ där ?

Vad finns det för riktlinje angående hinderkomplex?? Dvs närliggande hinder som inte ingår i kombinationer?

Men då är vi väl i stort sett tillbaka på ruta 1 igen eftersom TD:arna inte kan komma överens om ett medelvärde på våra banor, hur ska då ryttarna lyckas?

Genom att fler av dagens ryttare blir banbyggare kanske?? Det är ju lite svårt när folk som red ft för 40 år sedan bygger våra banor idag.

Sedan när man kommer upp i klasserna **/***blir det antingen kulvertar och mobila hinder på 1m i alla kombinationerna eller livsfarliga avstånd vilket resulterar i att hinder tas bort.

oxer- Banken- uthoppet - snedställda husen på NM 2005 var ju ett exempel men hade det kommit ett ekipage som var rutinerat på *** nivå hade dom löst avståndet galant, no questions asked. Men på ** nivå där många unga ryttare red var det inte så lyckat :crazy:

Där har du kommit in på en gråzon som jag inte har kommit på ännu. I TR så regleras antalet hinderkomplex/klass men det står inte hur ett hinderkomplex blir ett hinderkomplex, detta är mer upp till BB och sist TD´n att avgöra. Skillnaden är bara den att en kombination ju har sina A, B, C osv medans hinderkomplex kan vara helt "egna hinder" som ligger nära varandra.
Men en grundregel är väl att hinderkomplexen bör vara utspridda över hela banan, men sen är frågan om platsen där banan ligger gör det möjligt att få till det på ett sådant sätt.

Att inte sänka ett hinder som har någon form av teknisk svårighet som du skriver är även detta en bedömmningssak för BB och TD´n att göra. Individuell bedömning = Ruta 1

Detta att flera av dagens ryttare ska bli banbyggare har diskuterats men vilka ryttare har så mycket tid att den både hinner med eget tävlande och eventuellt banbyggande?
Det diskuterades på en TD-träff som var innan förra gången FLT-seminariet var. Lidbäck och Hassö var där som ryttarrepresentanter och dom sa själva rakt ut att dom inte hade den tiden att hinna med bägge.

Kombinationen i Valla var ju inte den mest lyckade, vet vi nu i efterhand.

Där har du kommit in på en gråzon som jag inte har kommit på ännu. I TR så regleras antalet hinderkomplex/klass men det står inte hur ett hinderkomplex blir ett hinderkomplex, detta är mer upp till BB och sist TD´n att avgöra. Skillnaden är bara den att en kombination ju har sina A, B, C osv medans hinderkomplex kan vara helt "egna hinder" som ligger nära varandra.
Men en grundregel är väl att hinderkomplexen bör vara utspridda över hela banan, men sen är frågan om platsen där banan ligger gör det möjligt att få till det på ett sådant sätt.

Att inte sänka ett hinder som har någon form av teknisk svårighet som du skriver är även detta en bedömmningssak för BB och TD´n att göra. Individuell bedömning = Ruta 1

Men om man inte gör det till en individuell bedömingssak för BB då utan bygg maxade komplex och lägg till alternativ istället om det är möjligt, hur gör man utomlands? Vad har dom för system?

Tyskarna bygger ju svårt redan ner på unghäst nivå, det skulle vara intressant att veta hur dom lägger upp sina banbyggar kurser kanske? Har det varit tal om att snegla på andra länders nationella banor? Eller känner banbyggarledningen (:D ) här att det är bra som det är?

Vi har för få ryttare i Sverige givetvis som kan börja bygga, hade vi haft flera 100 svårklassryttare så är det ju alltid någon som pensionerar sig någongång , nu envisas man att rida tills man är 50 för det finns inga andra yngre som tar över ;)

Visst är ryttarnas åsikter om hinder viktiga, vilket jag har nämnt i inlägg tidigare, men sen som jag samtidigt nämde är vilken "vikt" man ska lägga till vad just den ryttaren säger, en ryttare som bara ridit någon/några starter i en viss klass (typ 100) eller den som har ridit CNC*/CNC**. Vad dessa två personer kan ge är ju helt olika "vinkar" om hur en bana och dess hinder är.
Som amatör ryttare med rätt många tävlingsår i bagaget kan jag säga att jag inte är så rädd för att påpeka saker för en banbyggare. Jag gjorde det t ex första gången (och sista!) jag åkte till Åkerbo. Skulle starta debutant med en grön 5-åring och jag kan säga att jag var rätt GRÖN i ansiktet efter att ha gått den banan. T ex hinder nr 3, en stor stock med maxat dike under, användes sen i den 110 klassen med enda skillnad att en häck ställdes som B-hinder efter...sen när är det rätt att använda samma hinder i en debutant och en 2 snäpp högre klass??? När jag påpekade detta för banbyggaren så var hans kommentar bara en enda lång försvarsharang om att hindret låg på maxhöjd för debutant...

Sen var jag i Örebro ett år när bansträckningen drogs så att innan sista hindret var man tvungen att hoppa ett oinflaggat drop som var högre än godkänt för debutant, någon hade mätt men jag minns inte hur högt det var. Vi var 4 st som påpekade att det inte var så käckt att behöva hoppa ett oinflaggat hinder utan någon funktionär som kunde se om något hände där och dessutom i slutet av banan och HÖGRE än vad som var godkänt för klassen! Jag kan säga att den banbyggare struntade högaktningsfullt i vad vi sa...

Slutligen försökte vi i ett par års tid förändra banbyggaren i Boxholm som byggde räcke med maxat drop på baksidan mitt inne i mörka dungen, massor av utvägringar som följd men det föll inte i god jord heller när vi påpekade detta...också detta hinder i debutant klass.

Nu är ju detta 3 isolerade händelser och jag vill tro att nya banbyggare som inte är inkörda i sina gamla spår tar till sig och lyssnar bättre på ryttare men jag kan också säga att jag är inte så häpen på att kommentera banor längre till en banbyggare...nuförtiden nöjer jag mig med att berömma om jag varit på en bana jag anser var bra på alla sätt och vis!:banana:

Senast ändrad:

*Delvis KL*
Kom hem från Gbg sent igår och såg era inlägg. Har funderat en del...
Helt klart tycker jag att något behöver göras för att underlätta för NYA i sporten. Att välja "rätt bana" för debut i 90 och 100.
Båda klasserna benämns utbildningsklasser.
Idag har vi knappast råd att att vara kräsna, alla tävlingsplatser som vill ha tävling måste vi tacka och ta emot med öppna armar. :idea: På gott och ont. Likaså måste vi vara rädda om våra banbyggare. De är guld värda! :idea:

Exempel:
Problematiken ryttare-svår/lätt bana:
Gärds ht 2006.
Nya banbyggaren bygger om rejält. Flera hinder som på våren ingått i CNC* ingår nu i 100. (Likadant i alla klasser dvs hinder från klassen ovan flyttades ner). Nu vet många av oss att Gärds legat "lätt" nivåmässigt men nu steg svårigheterna ordentligt. Hade banbyggaren lyssnat på ryttarna så hade han ändrat men TD och han stod på sej och resultatet blev lysande. Det var inte så svårt som ryttarna tyckte. Välbyggt tyckte jag och det visade resultatet också. Enda missarna blev vid en teknisk svårighet där man var tvungen att styra. Och det anser jag att man ska kunna i 100. Mest väsen förde de rutinerade ryttarna (med unga hästar) som "kan Gärds".

Trossnäs 2006 (lag-SM)
CNC*: Banan har flera stora (dock även riktigt små) hinder men inga tekniska svårigheter. Rider man denna 2 gånger och sen tar en till liknande får man en chock om man startar en "modern" CNC*/CIC*/CCI* med hinderkomplex och andra tekniska svårigheter. Skillnaden är enorm! Banan i Trossnäs är fin, härlig skog osv men skillnaden på det tekniska är lite för stor tycker jag om man inte vet om detta och har med det i planeringen.

Skurupbygden 2006:
100 var 2005 alldeles för lätt, ingen svårighet alls. 2006 byggdes ett komplex med alternativhinder. Mer sådant! Då kan unghästen som ska kvala rida alternativen. Fast nackdelen är kanske att även den ovane tar alternativen och inte tar chansen att prova svårigheten i "rätt klass". :crazy:

Kanske är det där det haltar? Att det är ett gäng som vet vad som brukar vara lätt resp svårt och det är de/vi som ska sprida detta?
De flesta är ju knutna till en tränare. Dessa kanske ska ha uppgiften? Hur blir det då när en tränare sprider negativt om en bana..

Det är kanske bra att vi har skillnad? Man biter ju bara sej i svansen om man tar fel steg... dvs genvägen straffar sej. :crazy:

Nu brukar det ju inte vara så många tävlingar att man kan välja så noga. Känns mer som att "då och då måste vi gå upp ett steg för det är sista chansen innan det och det".

En sak till.. ibland behövs inte så mycket för att göra en bana för lätt/för svår.

En sak till.. ibland behövs inte så mycket för att göra en bana för lätt/för svår.
Nej, ta tex Trollhättan i våras, där kom 7 av 18 runt öht och den banan tyckte jag hade lättklasskaraktär när jag gick den (jag var en av dem som inte kom runt). Vi var flera som inte riktigt förstod vad som hände! :angel:

Till fio:
Hur "banbyggarledningen" ser på andra banor så kan jag inte uttala mig om dom "europeiska" men att senast det var en större banbyggarträff då var både banbyggare från Finland och Norge inbjudna och det var några från varje land som deltog, och det verkade som om vi nordbor låg på samma nivå.
Jag vet även att personer som jobbar med banbyggarfrågor brukar vara nere i europa och titta på tävlingar/banor men det är inget som mig veterligen läggs in i utbildningen av svenska banbyggare.
Det har i flera år pratats om att arrangera en banbyggarresa till någon tävlingsplats för att se på deras sätt att bygga banor, men inget verkar ha hänt på den fronten.

Till Novali01:
Förstår om du "tappar suget" när du inte får någon respons från banbyggarna, jag tar gärna input från ryttarna.
För drygt ett år sedan så började jag arbete med att "fräscha upp" min "hemmabana" och till hjälp har jag utnyttjat ryttare, tränare, och annat fälttävlansfolk som har fått säga sitt.
Resultatet får jag förhoppningsvis till hösten.

Till Idasagare och LenaH:
Detta är bra exempel på att det är en bedömmningsfråga där vi alla kan ha rätt och eller fel.

Liknande trådar

Fälttävlan Hej alla fälttävlansfans, nu behöver jag hjälp! :grin: Efter tio års frånvaro från fälttävlan så ska jag våga mig på det igen! :love...
2
Svar
38
· Visningar
7 824
Senast: fio
·
H
Hästmänniskan Har hamnat i en lite knepig situation som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ur på bästa sätt. Så om ni har några bra tips så hade...
2
Svar
21
· Visningar
3 956
Senast: Donnaline
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 916
Senast: Bellami4
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 936
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar