Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???
Ett barn som går i förskoleklass har inte skolplikt
Nej. Men de börjar i samma hus som resten av lågstadiet och det syns ingen skillnad på nollornas upplägg och ettornas för barnen. De följer flera parallella utbildningsplaner som kräver kontinuitet. När ett barn är borta ställs det direkt utanför och "efter". Och hans klasskompisar har grupperat om sig utan honom, han vänner har nya bästisar.
försök ha längre perioder hos pappan resp, hos dig. Han kan fortfarande vara mycket "ledig"
Det är ju just det som inte fungerat
Det är så mycket nytt för din pojk nu och det är svårt att vara alla till lags. Försök "välja" åt honom och styr upp det till ex. två veckor hos vadera, han missar ingenting utan får lite mer grundfäste innan skolan tar vid i första klass.
Han missar ju ALLT om han är borta från klassen två veckor
Han har ju helt tappat fotfästet av vara borta två-tre dagar.
Jag har läst om dig och dina pojkar förut och de har haft det så tryggt och bra
Vidars största trygghet är att han alltid haft totalt fri tillgång till sin mamma. Vilket gjort att han inte behövt vara mammig utan varit utåtriktad, trygg och självständig. Jag tror inte ett skvatt på att det har med kön eller biologi att göra, utan det handlar om att det är jag som alltid haft honom nära, tagit alla vaknätter när han var liten och aldrig flyttat från honom, och bor i den stad han växt upp.
Han har aldrig klarat att vara borta två veckor i sträck hemifrån, så stor är han inte. Särskilt inte nu när han regredierat totalt.
Alltså, nu börjar skolan vilket är en superomställning SAMTIDIGT som han för första gången har pendlat så han haft all den lediga tiden med pappan och ingen tid att vara på hemmaplan.
Då vill han ha det som när han var liten igen. Han vill se filmer som handlar om barn eller djur som förlorar sin mamma.
Jag trodde också lite naivt att nollan var som "lekis" på min tid, liksom bara en fortsättning på dagis och sista chansen att vara ledig.
Men så är det inte här. Det är NU skolan börjar, det är bara NU man kan komma rätt in i gruppen.
Det var helt klart fel tid att plötsligt rycka honom härifrån för att halvtid bo på annan ort.