Svårhanterad häst

Sv: Svårhanterad häst

Kanske ett svårt råd att följa, men försök att inte "ta det så personligt" om det är möjligt. Ta ett steg bakåt och se på situationen utifrån. Lägg på minnet att hon är en häst som bara följer sina instinkter, hon gör inget för att vara elak mot dig.

Du borde flytta hästen till en ridskola där det hela tiden kommer och går ut hästar. Då blir hästarna så förvirrade att dom inte kan reda ut eller räkna ut om dom plötsligt skulle vara själv inne i stallet. Vissa hästar går ute på fm, andra på em, vissa rids och är inne en stund före och efter detta och jag kan nästan lova dig att problemet automatiskt kommer att försvinna. Men det kanske är omöjligt för dig att stalla upp på en ridskola med minst 20 hästar eller helst betygligt fler?

Möjligen kan det även hjälpa att din häst får gå själv i hage. Då blir den desto nöjdare när du tar in den för då är det du som är hennes flock och ledare.

Kanske ett svårt råd att följa, men försök att inte "ta det så personligt" om det är möjligt. Ta ett steg bakåt och se på situationen utifrån. Lägg på minnet att hon är en häst som bara följer sina instinkter, hon gör inget för att vara elak mot dig.

Absolut, det är jag medveten om. Jag vill bara försöka förbättra den. Jag förstår att hon följer sina naturliga instinkter, men jag önskar att vårt samarbete förbättras...

ansk: Har stått på ridskola med andra hästar, fick väldigt dåliga erfarenheter där. Säger inte att det är så på alla ställen för det vet jag men ridskolan jag stod på va hemsk rent ut sagt. Så det står jag över. Vi är 11 hästar nu, och de kommer och går, inga problem när de går, det är när hon lämnar dem.

nej, flytta till ridskola tycker jag verkligen inte att hon ska göra. det är det stress hela tiden och för en känslig och lätstressad dam som TS:s häst kommer det att bli total kaos... :crazy:

alla later hon gör nu (väver, hagvandra...) kommer bli många resor värre!!!

Hagvandra gör hon som tur är bara om hon är helt själv ute. Är där hästar i hagarna bredvid är det inget problem och det är det i stort sett alltid.

Väver gör hon numera bara vid fodring och utsläpp. (mycket nöjd, förr va det oftare)

Har pratat en lång stund med min sambo, och har bestämt att dessa fyra semesterveckorna blir massa jobb. Ut några gånger om dagen och ta ut henne, gå med henne, ge henne sin mat osv. Han lovar att va med mig där, då känner jag mig tryggare.

Måste visa mitt psyko också ju :d
I mitten av betesperioden, därav magen :grin:

004_-_Maggan.jpg

Jag tror att du måste ta in rätt häst i stallet tillsammans med ditt sto. Studera rangordningen och ta in den som står högst i rang. Allt är värt att prova... Lycka till!

Tyvärr, är det så att våra hästar är vane djur, och även dom som våra barn, lär sig snabbt olika olater.
Det är svårt att ge råd, då man inte ser hur hon är och hur hon reagerar när hon blir ensam.

Det där låter som min häst :D

Men du skall inte ge upp!
Bara inse att du måste planera mera och inte forcera fram något som inte går att forcera fram.
Att stänga in en sådan häst själv i stallet och säga att den vänjer sig går inte för de får panik och de enda de lär sig är att det är jätteäckligt att vara i stallet ensamma.

Jag har min häst i ett stort stall med mkt hästar. Det är alltid hästar som går in och ut och alla är inte hans kompisar. Han stortrivs där!
Har haft honom i mindre stall och då blir det mkt värre, mer som du beskriver.

Mitt tips till dig är att planera in hovlsagartiderna på em när alla hästar är inne och kanske flytta till ett större stall?

Trots denna stora feta instruktionsbok min häst har måste jag säga att jag hade inte bytt ut honom mot någon annan häst.. :love:

Min häst var helt galen när hon blev lämnad själv förut i stallet. har inte varit så innan hon flytta dit och inte varait så sen jag bytte stall. Nu går hon i en hage helt själv utan någon annan häst inom synhåll och har varit i den hagen i över 2 veckor. ingen el i staketet som hon skulle kunna kliva ur på tre röda om de va så att hon inte ville vara kvar.

Hmm låter riktigt jobbigt faktiskt.....

Tyvärr har jag inga bra tips till dig mer än att kämpa på å prova allt...

Har du tagit dit någon häst tränare i NH som kanske kan hjälpa dig att få bukt på henne?

Att bremsa e föresten inte "elakt" mot hästen utan de gör bara hästen lugn... Så om de funkar så tycker jag att du ska prova de som sista allternativ..

Jag håller tummarna för dig... ;)

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 453
Senast: Görel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 849
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve