Svårhanterad häst

Sv: Svårhanterad häst

jag tror att det tezt skriver kan ha en point....
hon kan ha snappat upp att den som hanterar henne blir lite nervös och blir blockad av den oron det framkallar hos henne.

men min erfarenhet av sånna hästar är att rutiner är a och o. minsta lilla sak som ändras, så blir det tilt i hjärnan på dom.
att bryta en vana på en sådan häst innebär att man (iallafall i vårat stall) måste byta alla rutiner. byta hage osv.... vi kunde inte börja ha våra hästar ute på natten innan vi bytte hage på dom. han visste att han skulle in på kvällan och började staketvandra, men när vi bytte hage var det som bortblåst!

hon reagerar hon om ni tar in alla hästar och henne och sen tar ut alla utom en? går hon först eller sist in? hur ser rutinerna för henne ut? hur ser hagen ut? går hon själv eller med hästisarna?

På sommaren går de på bete, sto och vallacker för sig i stora hagar.

På vintern är stona uppdelade i två grushagar. Hon går alltid med samma två. (De är tre tanter :P) Hon går alltid ut som nummer 2 och in som nummer 2.

Jag tror att hon vill ha koll på sin hage så att säga. Hon reagerar oftast inte om de tar ut eller in häst från annan hage. Det konstiga är att den jag har som sällskapshäst till henne är hagkompis och boxgranne. Men på morgonen när det är dags att komma ut så börjar hon väva och vandra. Men hon kommer till 98% alltid ut som 2 eller möjligtvis 3.

låter som att du får stå ut med att ha en känslig dam... :crazy:
som någon annan skrev, är nog inte lätt att ändra på en 6åring! våran kille var 17 och det gick minsann inte att bli av med den vandringen!

tyvärr..
jag kan iallafall inte komma på hur det skulle gå att ändra på...

Jag funderar på: Hur ser era boxar ut? Har hästarna kontakt genom boxgaller och så?
För i hennes fall vore det kanske bättre med en boxgardin så att man begränsar hennes kontakt med de andra hästarna, så att hon kan höra att en eller kanskeflera är inne, men att hon inte säkert vet hur många, samt att testa att sätta bomull i öronen på henne innan skoning så att hon inte hör om de svarar henne ute i hagen, det brukar bara bli ett skrikande utan dess like..

Det är ett svårt problem du har, hoppas verkligen att det ordnar sig för dig. Både för din o hästens skull.

Inte om det är fler hästar i hagen, men blir hon helt själv så staketvandrar hon. Men tar de bara in en eller två (av 6 i stohagen) så reagerar hon inte.

Spruta henne vill jag inte eftersom hon är spruträdd, hon stegrar bara veterinären ska känna på henne. Får bremsa vis sprutning... tyvärr...

De behöver väl inte spruta.

nej spruta henne löser ju inget på lång sikt, det är ju bara under den skoningen, det är bättre att se om man kan ändra på det för alltid.

Svarar till alla:

Nä spruta henne kommer jag inte göra, någon längre upp skrev att man kunde göra det.

Det räcker att jag får ta den smällen en gång om året vid vaccinationen.

Boxarna har galler på tre sidor. Hon har en boxgranne på ena sidan och en gång på andra sidan + framför. Men hästar på alla tre sidorna om sig. Hon har dessutom en öppning att titta ut på stallplanen.

Men som jag sagt tidigare så minskar problemet när de är inne. Jag kan rida själv och rida ut själv. Det är på sommaren problemet kommer när hon ska in. Jag kan inte fylla hela stallet eftersom vi har 11 hästar plus några som kommer på bete och stallet är alltid tomt på strö på sommaren. Har en box strödd "in case" bara.

Men en av mina närmsta vänner sa att "du visste vad du köpte så du får skylla dig själv" typ. Men det visste jag inte. Hon hade stått ett tag när jag köpte henne och de tog alltid in hästarna samtidigt och skodde alla vid samma tillfälle som jag förstod det...

Jag älskar min häst och vill aldrig göra mig av med henne, trots att många har sagt det till mig. "Gammal" dam på 16 år med ett hasproblem och dessa "psykiska" problemen är jag bara rädd att hon kan fara illa.

Men jag ska kämpa, får inte ge upp. :)

Kämpa på! Det gjorde jag med min häst som var svår, idag är han jättelugn och trevlig att hålla på med. Pnh (parelli natural horsemanship)var det som hjälpte oss! Det rekommenderar jag varmt!
www.parelli.com lycka till!

Precis, hon har kanske lite för mycket överblick, och tar på sig att vara flockens samlare?

Om du satte boxgardin eller liknande på sidan mot gången, och mot hästen brevid henne, så att hon bara ser framåt, mot den hästen, så kanske hon tappar känslan för hur många som är inne/ute?

Sen finns det ju lugnande i foderform att ge, om man kontaktar sin veterinär o beskriver problemet så brukar de inte vara omöjliga. Då slipper hon sprutor i onödan.:)

Min förra skrek efter andra han kände så fort vi kom ut på tävlingsplatser, o på honom fungerade bomull i öronen, han blev liksom lite avtrubbad när han inte hörde allt ljud runt honom. Och då kunde han komma till ro.

Jag hoppas dock verkligen att du hittar ett sätt som hjälper dig. Vad det nu än kan bli. Good Luck!!:bump:

Men en av mina närmsta vänner sa att "du visste vad du köpte så du får skylla dig själv" typ. Men det visste jag inte. Hon hade stått ett tag när jag köpte henne och de tog alltid in hästarna samtidigt och skodde alla vid samma tillfälle som jag förstod det...

Jag älskar min häst och vill aldrig göra mig av med henne, trots att många har sagt det till mig. "Gammal" dam på 16 år med ett hasproblem och dessa "psykiska" problemen är jag bara rädd att hon kan fara illa.

Men jag ska kämpa, får inte ge upp. :)

Självklart skall du inte ge upp ! ! ! Det går att lära gamla hundar sitta. Finns ett 19-årigt sto i vårt stall som faktiskt var värre än din tjej i så måtto att det inte gick att få henne av stallplan utan ridsällskap och hon kunde inte vara ensam någonstans. Hästen fick en ny medryttare som inte kände till detta och numera har hästen inte dessa problem alls. Jag tror att din häst "läser av dig" och det är inte alls omöjligt att hon, precis som Tom Dooley säger, är ranghög och vill hålla ihop flocken. Hoppas det ordnar sig med allt.:banana:

Det här är överkurs, och kanske inte vad man normalt sett gör. Men jag läser och förstår din frustration, har nämligen upplevt den själv.
Jag fick av min veterinär utskrivet oralt lugnade medel, jag startade skodagen med att gå ut i hagen och ge hästen en näve kraft med medlet i förslagvis 30-45 minumter innan skoning minst men gärna en timme före.

När det var dags för hovis att komma, tog jag in hästen och ställde honom i gången och han blev skodd. Efteråt lät jag honom stå kvar en stund på sin plats, tills det räknades som riskfritt för hästen i händelse av att det fanns något att äta i hagen men fortfarande lung. (risk för foderstrupsförstoppning)

Detta körde vi några gånger, se kunde jag sluta med det. (trodde jag) Det visade sig sen att detta upprepades ett litet tag efteråt igen, så vi fortsatte med samma procedur. Idag finns inte dessa problem kvar, och har inte funnits på de senasten åren.

Kan vara en ide att prova, men viktigt är att hålla hästen lugn tills medlet fått verka. Börjar de hysta upp sig, tar inte detta. Så jag gav i hagen ca 45 minuter innan, så trodde pållen att jag bara hälsade på.;)

Vi har en häst på jobbet som är erhört fäst vid sin flock. Går med flera andra hästar blir hon hemsk att hantera när de inte är runt henne. Men går hon med bara 1 annan häst blir hon helt annorlunda! Då är hon plötsligt lugn och snäll även när hon är själv inne och den enda kompisen är ute! works like a charm!

Vad händer om du långsamt vänjer henne vid att vara själv?

Du gör henne en björntjänst när du tassar runt på tå kring henne och följer hennes lagar.

Ta in henne och lämna henne med en kompis, ha någon annan som gömt sig (syftet är att hon inte ska veta att det finns en människa i närheten) och gå ut själv.

Att någon annan ska finnas i stallet är för att uppsikt behövs ifall risken av skada skulle uppstå.

Nu utgår jag ifrån att hon inte gör sig själv illa i de situationer där hon är i stallet med en kompis.

Kanske kan du låta henne sova inne ett par timmar per dag med en hästkompis.

Jag tycker det låter som om hon behöver vänja sig helt enkelt.

Men givetvis ligger inte problemet i detta, det är en symptom.

Du behöver reda ut vad den egentliga bakomliggande orsaken är.

Svarar flera:

Jag har provat det mesta... Motionera henne innan hjälper inte, hon är en sådan häst som inte visar att hon är trött. Spelar ingen roll om jag hade ridit i 6 timmar innan, hon visar sig ändå väldigt vaken trots att hon är trött inombords...

Jag försöker att inte följa hennes lagar. Som idag, jag gav mig fan på att jag skulle rida. Tog in henne själv och ställde mig utanför stallet för att borsta. Hon står och skriker hela tiden, hon dansar runt hela tiden, lyssnar inte för fem öre, stressar upp sig och börjar svettas som 17.

Hela tiden jag red skrek hon på de andra, lyssnar inte, jag kan sitta där upp och göra vad jag vill, hon bryr sig inte. Hon har alltid fått göra som hon vill verkar det som, så nu har jag ett h*lvete.

Jag fick tips på övning att hon ska stå still. Tar hon ett steg ska jag backa henne. Jag backar så jag blir blå. Hon ser mig inte för fem öre...

jag har provat att vara den lugnande ägaren, jag har provat att ryta till bli förbannad. Ingen skillnasd.

Blir bara "ser inget hör inget"

Inser att detta blev skrivit väldigt luddigt, men jag är sjukt ledsen just nu... Kom precis gråtandes från stallet... :(

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Jobbig sitts du sitter i.
När min häst inte ville vara hjälpsam när hovslagaren kom, så började jag att arbeta honom,så han var trätt när det var dag för honom att verkas.

Kanske kan det hjälpa även dig om hon blir riktigt trött så kanske hon inte orkar att dansa runt.

Lycka till!

Nä det gör inte det tyvärr :(

Som jag skrev precis ovan så hjälper det inte hur mycket man jobbar henne. Hon visar sig aldrig trött... När man satt henne i boxen/hagen och hon känner att allt är "slut" slappnar hon av.

Det är svårt att ge någon konkret hjälp eftersom det verkar saknas en bit i relationen mellan dig och din häst. Däremot tror jag inte att det är omöjligt att lösa problemet.

Min gamla häst blev nästan som din efter att han såldes (blev pensionerad) och fick tillbringa mer tid med sin flock än med människor. Dvs han gnäggade upprört efter sin flock om man tog ut honom ur hagen - vilket han aldrig har gjort innan. Hans trygghet låg i flocken.

Det är framför allt tre saker som du skulle kunna tänka på.

- Bestäm dig för en metod och håll dig till den. Var konsekvent! Som det verkar så har du ändrat taktik flera gånger, vilket kan vara förvirrande för din häst.

- Ta hjälp av någon som är riktigt duktig på hästhantering. En person som kan ge dig och hästen hjälp direkt på marken och som ser hur du och hästen fungerar ihop.

- Lägg ner mycket mer tid tillsammans med din häst. Borsta, umgås, promenera, lek ute i paddocken. Kom ihåg att alltid vara konsekvent i allt du gör. Konsekvens ger troligtvis din häst trygghet.

/V

Jag förstår helt hur du menar och hade gärna testat.

Problemet är att få den tiden, jag jobbar heltid och är inte i stallet förrän vid halv sju om kvällarna.

Nu har jag iofs semester i 4 veckor from i morgon, så nu är det tänkt att jobba med henne.

Men jag har ingen att ta hjälp av...

Jag har inte ändrat taktik ofta utan har provat längre tider under våra 3 år.

Jag är riktigt trött på det nu, suget att åka till stallet försvinner liksom när man vet att man ska ut och "bråka"

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 453
Senast: Görel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 849
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024