Sv: Svårfångad häst, hjälp??
Det kanske inte är den bästa metoden men min häst får alltid godis när hon kommer in i stallet. Hon har varit svårfångad kan fortfarande ha "dåliga dagar" men det går mycket bättre nu.
Jag gör samma sak, har en hink redo med morötter/äpplen eller lite lucern om det skulle vara slut. Senaste veckorna har han varit extra svår, så då har han fått ha grimman på sig. Jag kör någ med tålamod som min enda metod, vet inte hur man ska öva på ledarskap eller lösa med ledarskap, jag kör lugn och tålamod. Närmar mig honom oftast bakifrån eftersom det är den sidan han vänder mot mig. Klappar på baken, stryker över ryggen och sen för jag handen mot hans bog vid halsen. Då böjer han ner halsen mot min hand och jag får tag på grimman. när han beter sig så där,det har väl varit ett par perioder sen jag köpte honom för snart två år sen, så har det alltid gått över även utan speciella ledarskapsövningar. Jag tror att det räcker med att man inte ger upp och att beteendet inte lönar sig.
Angående godis och bortskämdhet: Jag såg en video om long reining häromdagen och den tränaren använde sig friskt av godis,mest äppelbitar tror jag. Han sa att många är emot det för att hästarna blir bortskämda och inte vill arbeta utan det. Han tyckte inte det stämde utan att hästarna blir gladare och tycker att det är roligare att arbeta. Men hur det är kanske beror på mängdesn godis och individen, men jag tycker inte det är fel att göra det bättre för hästen.
Angående protester: Det här känns lite jobbigt att skriva på Buke för man vet ju hur det kan bli, men hästen kan visa upp det här beteendet för att protestera. Min hovis har tex aldrig velat sko denna häst då han har så bra hovar, men sist krävde jag skor fram iaf. Nu i månags sa han att han antagligen hade ont i bakhovarna för att tillväxten inte varit så bra. Och det har jag känt också, så jag är glad att han äntligen är skodd runt om nu. Hur som helst så känns det då inte sååå konstigt att han blev mer svårfångad sista tiden.
Ja, det känns trist, ja jag har kännt det själv men varken jag eller hovisen kunde veta att de skulle grusa hela ridslingan helt plötsligt så vi har mest skrittat och jag bad om skor runt om innan han ens lyft hans bakben så ni behöver inte börja kasta skit på mig, tack!
Hur som helst, lycka till med din häst!