Svåra samtal med barn, "fula gubbar"

Jag tycker inte att det är ngt man behöver berätta om och beskriva för en 8åring. Däremot har jag lärt mina barn att ingen får röra deras kropp om dom inte vill det eller om det inte känns bra. Och könsdelar rör ingen annan, man rör inte varandras könsdelar. Och sen försöker jag att lära mina barn att de alltid kan berätta saker för oss. Vi utdelar inga straff.

Jag tror att barn ofta vet mer än man tror.

Hur fungerar det här vid t ex läkarbesök om barnet inte vill få en spruta? Att ingen får röra barnets kropp om de inte vill det.
 
Jag tvingar aldrig mina barn till såna saker (om det inte gällde liv o död såklart) utan jag vill att dom ger sitt medgivande och inte känner sig kränkta eller utsatta. Jag har aldrig haft såna problem och mina barn verkar också förstå skillnaden på att ta på ngns kropp och att tex bli buren till sitt rum, få en hand på axeln som förstärkning på en tillsägelse, etc. När beröring sker med respekt och logik så bidrar det inte till känslor som kränkning. Den typen av integritet tkr jag är viktig att vårda även hos ett barn. Mina barn har tex aldrig behövt krama farmor eller mormor när de träffas, eller komma till någon när de inte velat, ens som riktigt små. Intimitet, närhet och beröring sker på bådas villkor.
 
Vad gäller läkarbesök är jag också noga med att mina barn är delaktiga och känner att de har kontroll över situationen. Jag förbereder inför besök, och vi pratar om sånt som är obehagligt och varför det behövs. Så att barnet i slutändan kan ge sitt medgivande om än kanske ngt osäkert, och sen avleda och uppmuntra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 505
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 284
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 157
Senast: Yrsel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp