Hej, jag har inte pratat varken sex eller om sexualbrott med min dotter. Hon är 8,5 år och jag är så rädd att säga "fel"... Vet inte ens riktigt vad som är lämpligt att ta upp vid samtal med en 8-åring. Hur har ni gjort? Vad är viktigt att tänka på?
Dom pratar ju sex, hur barn blir till i denna åldern... Dottern tror att mamman och pappan ligger en gång, snoppen i snippan så blir det barn. Och det är bara en gång per barn det sker om ni förstår.
Det må ju vara ett hyfsat lätt samtal ändå. Men sen kommer vi till samtal om att det finns människor som kanske inte är så snälla med barn. Där gäller det ju verkligen att "säga rätt". Jag har läst en hel del förundersökningsprotokoll och domar där barn blivit utsatta. Jag har gjort detta för att förstå hur det kan gå till, hur det groomas, hur det kan börja oskyldigt och eskalera... Ja ni förstår.
Tex hur förklarar jag att även människor man känner (inte bara främlingar) kan gå över gränsen? Läste ett fall där en anhörig hade gått över gränsen med ett barn som denne passade (tillsammans med andra barn) ... barnet förklarade vid förhör på frågan "varför berättade du inte?" ... "Mamma hade bett mig att vara snäll... Jag ville inte göra henne besviken!"
Det är så lätt för dessa förövare, som är experter på barn...
Ni får gärna ge tips, känner att jag behöver stöd.